Avustuksen myöntäminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kulttuurin ja liikunnan laitosavustukset 2025

HEL 2024-009410
More recent handlings
This is a motion

Esitys kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle liikunnan laitosavustuksista vuodelle 2025

Sports Sub-committee of the Culture and Leisure Committee

Esitysehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto esittää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle, että se esittäisi liikunnan laitosavustuksia vuoden 2025 Helsingin kaupungin talousarvioon seuraavasti:

Liikunnan laitosavustuksetTA 2024Haettu 2025TAE 2025
Helsinki Stadion Oy
236 500
330 000
330 000
- laina- ja korkoavustus
-
105 000
105 000
- vuokra-avustus
51 500
51 500
51 500
-  toiminta-avustus
185 000
173 500
173 500
Jääkenttäsäätiö sr
1 863 363
2 351 364
2 351 364
- laina- ja korkoavustus
1 592 000
2 076 000
2 076 000
- vuokra-avustus
271 363
275 364 
275 364
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy
700 000
530 000
530 000
- laina- ja korkoavustus
245 000
235 000
235 000
- toiminta-avustus
455 000
295 000
295 000
Urhea-säätiö sr
260 000
580 000
268 000
Urheiluhallit Oy
4 194 000
4 100 000
4 100 000
- laina- ja korkoavustus
924 000
789 000
789 000
- toiminta-avustus
3 270 000
3 311 000
3 311 000
Vuosaaren Urheilutalo Oy
2 550 000
2 655 000
2 415 145
- laina- ja korkoavustus
1 169 000
995 000
995 000
- toiminta-avustus
1 295 000
1 575 000
1 335 145
- kompensaatio Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeista
86 000
85 000
85 000
Muut liikunnan laitosavustukset
258 960
486 600
267 000
Kaikki yhteensä
10 062 823
11 032 964 
10 261 509

Liikuntajaosto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijän perustelut

Vuoden 2025 liikunnan laitosavustusten haku päättyi perjantaina 26.4.2024.

Liikuntajaosto antaa laitosavustuksia koskevan ehdotuksensa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle sisällytettäväksi vuoden 2025 Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialaa koskevaan talousarvioon.

Lopullisen oikaisukelpoisen päätöksen hakemuksista tekee kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto joulukuun 2024 kokouksessa.

Hakemusten käsittelyprosessi toteutetaan Helsingin kaupungin hallintosäännön, avustuksia koskevien päätösten ja ohjeiden sekä kaupunginkanslian ohjeiden mukaisesti.

Kulttuuri ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 28.05.2019, § 14 mukaisesti laitosavustuksen saajien edellytetään vuodesta 2020 lähtien toimittavan avustushakemuksen yhteydessä kolmivuotisen toimintasuunnitelman sekä siihen liittyvän talousarvion Helsingin kaupungin talousarvioesityksen ennustettavuuden parantamiseksi. Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 12.12.2023, § 178 eettisillä periaatteilla täydennetyt toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan avustuksilla rakennetaan demokraattista ja elinvoimaista kaupunkia. Avustukset edistävät helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä. Avustuksin edistetään YK:n Agenda 2030 tavoitteita. Avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta ja tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajantoimintaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään, sekä niillä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestävää toimintaa.

Laitosavustuksia koskeva lausuntoehdotus on linjassa strategian mukaisen käyttötalouden kehyksen vastuullisuusperiaatteen kanssa. Tämän periaatteen mukaisesti toimijoiden yhteisen kasvun ylärajan ei lähtökohtaisesti tule korot ja lyhennykset mukaan lukien ylittää 3,1 % verrattuna edellisen vuoden avustustasoon.

Helsinki Stadion Oy

Avustushakemuksen muutos johtuu Helsinki Stadion Oy:n vuonna 2024 ulkoilu- ja urheilurahastolta kiinteistön peruskorjaukseen ottamastaan lainasta, jonka hoitokuluihin laitos hakee avustusta.

Jääkenttäsäätiö sr

Jääkenttäsäätiö ja HLH Oy tarjoaa seurojen, yleisön ja yritysten käyttöön jääaikaa 7 toimipisteessä, jotka ovat Helsingin jäähalli, Herttoniemen jäähalli, Kaarelan jäähalli, Malmin jäähalli, Paloheinän jäähalli, Salmisaaren jäähalli ja Vuosaaren jäähalli. Vuonna 2025 on tarkoitus ottaa käyttöön myös Kivikon harjoitusjäähalli.

Jääkenttäsäätiö ei hae toiminta-avustusta. Tämän hetken tiedon mukaan kaupungin perimän jäähallivuokran ja maanvuokran arvioidaan nousevan 275 364 euroon. Jääkenttäsäätiö sr:n laina- ja korkokustannukset ovat 2 076 000 euroa, josta Kivikon jäähallin lainan (13,5 miljoonaa) aiheuttamat korko- ja lyhennyskustannukset ovat 540 000 euroa.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, jotka tarjoavat osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja.

Laitosavustuksilla subventoidaan kuntalaisille mahdollisuus edullisiin uimahallikäynteihin ja niillä katetaan vuotuista toiminnallista ja rahoituksellista alijäämää.

Urhea-säätiö sr

Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia käynnistyi 2003. Vuonna 2014 perustettiin akatemian kehitystä vahvistamaan Urhea-säätiö sr, joka hallinnoi Urhean toimintaa. Helsingin kaupunki on yksi Urhea-säätiön perustajajäsenistä. Urhea-säätiön lisäksi konserniin kuuluivat Urhea-halli Oy, Urhea-asunnot Oy sekä vuoden 2023 aikana perustettu Urhea-palvelut Oy. Avustukseen esitetään talousarviovalmistelun vastuullisuusperiaatteen mukaista 3,1 % nousua edelliseen vuoteen nähden.

Urheiluhallit Oy

Urheiluhallit Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille liikuntapalveluja kuudessa uimahallissa sekä liikuntahallissa (Kallio, Kontula, Malmi, Pasila, Siltamäki, Töölö). Avustusta haetaan oman tulorahoituksen ja kulujen erotukseksi eli toiminnallisen alijäämän kattamiseksi.

Vuosaaren Urheilutalo Oy

Vuosaaren Urheilutalo Oy on kaupunkikonserniin kuuluva kaupungin enemmistöomisteinen tytäryhteisö, joka tarjoaa osana kaupunkikonsernia kuntalaisille uimahalli- ja sisäliikuntapalveluja. Oman tulorahoituksen ja kulujen erotukseksi eli toiminnallisen alijäämän kattamiseksi haetaan laina- ja korkoavustusta sekä toiminta-avustusta. Lisäksi avustusta haetaan kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti Mosaiikkitorin parkkipaikkojen vastikkeisiin.

Muut liikunnan laitosavustukset

Laitosavustusta ovat vuoden 2024 tavoin hakeneet uimahallitoimintaan Suomalaisen Yhteiskoulun Osakeyhtiö ja ja Lauttasaaren yhteiskoulun säätiö sr (ent. Lauttasaaren yhteiskoulun kannatusyhdistys ry) sekä jäähallitoimintaan Nuorisojääkenttäsäätiö. Muut liikunnan laitosavustukset -kohdan avustusten jakamisesta päätetään liikuntajaoston joulukuun kokouksessa. Kustannustason noususta ja uima- sekä jäähallin korkeista ylläpitokustannuksista johtuen määrärahaan esitetään 3,1 % korotusta vuodelle 2025.

Valtiontukiarvioinnit

Avustusta saavien tahojen osalta on tehty valtiontukiarvioinnit. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Helsinki Stadion Oy

Helsinki Stadion Oy:n osalta on arvioitu, että se ei hallinnoidessaan vuokraoikeuden nojalla Helsingin kaupungin 14. kaupunginosassa (Töölö) korttelissa 528 sijaitsevaa tonttia n:o 1 ja sillä olevaa stadionrakennusta harjoita sellaista taloudellista toimintaa, joilla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196 ja 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Vuokrattaessa tiloja kolmansille osapuolille taloudelliseen toimintaan tulee tiloista periä markkinaehtoinen vuokra.

Jääkenttäsäätiö sr

Jääkenttäsäätiö sr:n osalta on arvioitu, että Jääkenttäsäätiön ylläpitäessä jää -ja urheiluhalleja se ei harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196, 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Sikäli kuin Jääkenttäsäätiö sr harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tuki myönnetään ehdolla, että säätiö pitää ei-taloudellisesta toiminnasta ja taloudellisesta toiminnasta erillistä kirjanpitoa.

Urhea-säätiö sr

Urhea-säätiö sr:lle myönnettävän avustuksen osalta on arvioitu, että säätiön toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuensaaja toimittaa palveluita rajatulla alueella jäsenvaltiossa ja toiminta ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista jäsenvaltioista ja lisäksi tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 196). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy, Urheiluhallit Oy ja Vuosaaren Urheilutalo Oy

Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Urheiluhallit Oy:n ja Vuosaaren Urheilutalo Oy:n osalta on katsottu, että myönnettävät avustukset käytetään urheilutiloihin liittyviin kustannuksiin. Kyseiset urheilutilat palvelevat ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja tilat eivät todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Avustuksen myöntäminen näille toimijoille ei näin ollen ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Asiaa ei aikataulusyistä voi panna pöydälle.

Presenter information

liikuntapalvelupäällikkö
Tuuli Salospohja

Ask for more info

Ritva Oljakka, suunnittelija, puhelin: 09 310 87439

ritva.oljakka@hel.fi

Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038

taina.korell@hel.fi