Hankinta, ammattikeittiösuunnittelu, Ressun peruskoulu

HEL 2024-009621
More recent handlings
§ 9

Ressun peruskoulun ammattikeittiösuunnittelun pienhankinta

Tiimipäällikkö

Päätös

Tiimipäällikkö päätti hyväksyä Sitowise Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti, että Sitowise Oy:n kanssa tehdään Ressun peruskoulun hankesuunnitteluvaiheen ja toteutusvaiheen ammattikeittiösuunnittelun hankintasopimus. Hankinnan arvo on 36 000 € euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus tulee voimaan vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu tai kun tilaus on tehty.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 11.4.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön

Ressun peruskoulun ammattikeittiösuunnittelu. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon 60 000 euroa alittava palveluhankinta.

Tarjouspyyntö lähetettiin (3) tarjoajalle. Määräaikaan 25.4.2024 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: Design Lime Oy, Granlund Oy ja Sitowise Oy.

Tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset sekä tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppanin valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet.

Tarjousten vertailussa käytettiin seuraavia perusteita ja painoarvoja:

- Hinta: 50 %
- Laatu: 50 %.

Hintavertailussa käytettiin seuraavaa laskentakaavaa hintapisteiden laskemiseksi:

halvin kokonaishinta / tarjouksen kokonaishinta * 50.

Laatuvertailu suoritettiin seuraavasti:

Laadullinen arviointi kohdistui tarjoajan tarjoukseensa laatimaan toimintasuunnitelmaan. Toimintasuunnitelma tuli laatia seuraavat ohjeet ja arvioinnin kohteet huomioiden:

Toimintasuunnitelman kuvausten ohjeet ja arvioinnin kohteet (1.–5.)

1. Miten suunnittelu toteutetaan?
2. Miten varmistetaan suunnittelun tuotosten korkea laatu?
3. Miten työmaan tehtävät varmistetaan?
4. Miten yhteistyötä toteutetaan?
5. Miten toteutetaan riskienhallintaa?

Hankintayksikkö arvioi ja pisteytti tarjoajan kuvaukset kohdittain (1.–5.) kuvausten sisältöön perustuen. Näin ollen tarjouksen pisteet ovat kokonaisuutena enintään 50 pistettä (enintään 10 pistettä per kohta). Arviointi toteutettiin edellä esitetty huomioon ottaen alla kuvattujen arviointi- ja pisteytysperusteiden mukaisesti.

Toimintasuunnitelman kuvausten arviointi- ja pisteytysperusteet (1.-5.)

10 pistettä - Erinomainen
Kuvauksessa on erinomaisen hyvin tunnistettu erilaisia asiakokonaisuuteen liittyviä seikkoja ja niitä on esitetty kuvauksin sekä hyvin kattavasti että hyvin selkeästi ja yksityiskohtaisesti. Kuvaus on tältä osin kokonaisuutena arvioituna Erinomainen.

6 pistettä - Hyvä
Kuvauksessa on hyvin tunnistettu erilaisia asiakokonaisuuteen liittyvät seikkoja, ja niitä on osittain esitetty kuvauksin selkeästi, kattavasti ja yksityiskohtaisesti. Kokonaisuutena arvioituna kuvauksessa on erinomaiseen nähden perusteltuja puutteita. Kuvaus on tältä osin kokonaisuutena arvioituna Hyvä.

3 pistettä - Välttävä
Kuvaus on tältä osin laadittu osittain pyydetyn mukaisesti, mutta samalla kuvaus sisältää merkittäviä puutteita ja/tai kuvaus on tältä osin esitetty kovin yleisellä tasolla. Kuvauksen ei voida arvioida olevan tältä osin tiedoiltaan siinä määrin selkeä, kattava ja yksityiskohtainen, minkälaiseksi hyvän ja erinomaisen kohdalla kuvausta kokonaisuutena arvioidaan, mutta samalla kuvaus ei myöskään ole tältä osin kokonaisuutena arvioituna heikko. Kuvaus on tältä osin kokonaisuutena arvioituna Välttävä.

0 pistettä - Heikko
Kuvaus on tältä osin laadittu olennaisella tavalla puutteellisesti. Pyydettyä kokonaisuutta ei ole kuvattu tai kuvauksen taso on hyvin yleisellä tai heikolla tasolla. Kuvaus on tältä osin kokonaisuudessaan hyvin puutteellinen ja/tai epätäsmällinen. Kuvauksen ei voida arvioida olevan tältä osin tiedoiltaan siinä määrin selkeä, kattava ja yksityiskohtainen, minkälaiseksi välttävän, hyvän ja erinomaisen kohdalla kuvausta kokonaisuutena arvioidaan. Kuvaus on tältä osin kokonaisuutena arvioituna Heikko.

Hinta- ja laatuvertailun pisteet:

TARJOAJA
Hinta €, alv 0 %
Hinta-pisteet
Laatu-pisteet
Pisteeet yht.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Design Lime
 
 
 
 
 
 
Toimintasuunnitelma 1
 
 
6
 
 
 
Toimintasuunnitelma 2
 
 
3
 
 
 
Toimintasuunnitelma 3
 
 
6
 
 
 
Toimintasuunnitelma 4
 
 
6
 
 
 
Toimintasuunnitelma 5
 
 
3
 
 
 
 
19800
50
24
74
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Granlund
 
 
 
 
 
 
Toimintasuunnitelma 1
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 2
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 3
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 4
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 5
 
 
10
 
 
 
 
39960
24,8
50
74,8
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sitowise
 
 
 
 
 
 
Toimintasuunnitelma 1
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 2
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 3
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 4
 
 
10
 
 
 
Toimintasuunnitelma 5
 
 
10
 
 
 
 
36000
27,5
50
77,5
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sitowise Oy:n tarjous 36 000 € on kokonaistaloudellisesti edullisin.

Design Lime Oy:n laatupisteitä vähensivät puutteelliset ja yleisellä tasolla olleet kuvaukset kaikilla osa-alueilla, erityisesti suunnittelun tuotosten korkean laadun varmistamisessa ja riskien hallinnan kuvauksessa.

Sopimuskumppaniksi hyväksytyn osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset, joita on edellytetty tarjouspyynnössä.

Hankintasopimus tulee voimaan vasta, kun hankintasopimus on allekirjoitettu tai kun tilaus on tehty. Hankintasopimus päättyy, kun työ on hyväksytysti suoritettu. Työn tulee valmistua 30.8.2029 mennessä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristö-lautakunnan päätöksen (19.12.2023 § 700) mukaan Tiimipäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 500 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tiimipäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 04.07.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Helinä Lohilahti, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 38468

helina.lohilahti@hel.fi

Decisionmaker

Erkki Huitti
vs. tiimipäällikkö