Tutkimuslupa, Asiakasosallisuuskysely Auroran alueen kehittämisestä

HEL 2024-009625
More recent handlings
§ 90

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Asiakasosallisuuskysely Auroran alueen kehittämisestä”

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Asiakasosallisuuskysely Auroran alueen kehittämisestä” (asiakasosallisuuskysely). Yhteyshenkilöt ovat erityissuunnittelija ********** ja johtaja ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.3.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia. Hankkeessa tulee huomioida tietosuojalain 31 §:n 3 momentin vaatimus vaikutustenarvioinnin tekemisestä.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on osallistaa Auroran alueen palvelun käyttäjiä alueen suunnitteluun ja kuulla heidän mielipiteensä palvelun käytöstä, tiloista ja ympäristöstä oman kuntoutumisen tukena. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten asiakkaat kokevat palveluiden ja tilojen toimivuuden oman kuntoutumisen kannalta ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota tulevaisuuden suunnitelmissa alueen tiloja suunniteltaessa. Tutkimuskysymykset ovat:

1) Miten Auroran alueen psykiatrian, päihde- ja asumispalvelut ja tilat tukevat kuntoutumisen prosessia?

2) Miten palveluissa asiointia voisi helpottaa? Mikä tukisi kuntoutumista?

3) Miten asiakkaan kokonaisvaltaiseen turvallisuuden voidaan vaikuttaa Auroran palveluissa ja alueella? Mikä luo turvattomuuden tai turvallisuuden kokemusta tiloissa ja alueella?

Tutkimuksen kohderyhmänä ovat Auroran alueen päihde-, psykiatrian ja asumisen tuen palvelujen asiakkaat. Tutkimusaineisto kerätään sähköisellä kyselyllä Auroran alueen nykyisiltä asiakkailta tavanomaisen viikoittaisen ryhmätoiminnan yhteydessä, minkä lisäksi 5 kokemusasiantuntijaa edustaa kohderyhmää kahdessa visiotyöpajassa. Kokemusasiantuntijat rekrytoidaan yhteyshenkilön toimesta.

Kokemusasiantuntijoille ja kyselyn toteuttavan yksikön vastuutyöntekijöille järjestetään infotilaisuus, jossa käydään läpi kyselyn tarkoitus ja tavoite sekä suorittamisen ohjeet (ml. vapaaehtoisuusperiaate). He myös testaavat kyselyä ja kyselyä iteroidaan asiakkaille ymmärrettävämmäksi ja helpommaksi vastata. Työntekijät mainostavat kyselyä ennen varsinaista osallistumiskertaa. Kokemusasiantuntija ja yksikön vastuutyöntekijä ovat mukana kyselyn vastaamistilanteessa alustamassa kyselyn ja ohjeistuksen sekä auttamassa mahdollisissa haastekohdissa.

Kysely sisältää avoimia kysymyksiä. Aineistoa säilytetään aluksi Forms-alustalla, jonka jälkeen se viedään anonymisoituna Miro-alustalle luokiteltavaksi. Aineistosta luovutetaan anonymisoitu koonti Pentagon Design -palvelumuotoiluyritykselle työpajatyöskentelyn ja visiotyön tueksi. Tiedoista tehdään kooste, joka viedään hankkeen johtoryhmään. Yhteenvetomateriaaleja voidaan hyödyntää esimerkiksi hankkeen ja Auroran alueen kehittämisessä ja viestinnässä.

Osallistujia informoidaan tutkimuksesta, heidän oikeuksistaan sekä henkilötietojen käsittelystä. Osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujat antavat suostumuksensa. Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tietoturvallisesti liitteenä olevan tietosuojaselosteen mukaisesti. Alkuperäinen aineisto hävitetään syyskuun 2024 loppuun mennessä. Tutkija sitoutuu noudattamaan eettisiä ohjeita. Tulokset kirjataan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa.

Tutkimuslupaa puoltavat

Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja (24.7.2024)

Psykiatrian vs. johtajapsykiatri (24.7.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää terveys- ja päihdepalvelujen johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

This decision was published on 24.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43444

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Decisionmaker

Mikko Tamminen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Tutkimuslupahakemus 26.6.2024, liite, tietosuojaseloste
The attachment will not be published on the internet.
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.