Kuuleminen, elintarvikelaki 56 §, King of boba-tea Oy / Namaskaar

HEL 2024-009933
More recent handlings
§ 28

King of boba-tea Oy:n/Namaskaar toiminnan kieltämistä koskeva elintarvikelain 56 §:n mukainen päätös

Yksikön päällikkö

Päätös

Toimija

King of boba-tea Oy
Piispanpiha 7 lh. 4
02200 ESPOO
y-tunnus: 3340433-5

Elintarvikehuoneisto

Namaskaar
Mikonkatu 8
00100 Helsinki

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön ratkaisu

Päätös koskee King of boba-tea Oy:n elintarvikehuoneistotoiminnan kieltämistä toistaiseksi.

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö kieltää jäätelönvalmistuksen Namaskaarin tiloissa toistaiseksi. Valmiiksi pakattujen (elintarviketeollisuuden valmistamien) jäätelöiden varastointi tilassa sallitaan.

Kun ympäristöpalvelut on tarkastuksella todennut seuraavat epäkohdat korjatuksi, voidaan tiloissa jatkaa aiemmin annetun päätöksen (Liite 1) mukaista pienimuotoista elintarvikkeiden käsittelyä ja tarjoilua, kuten leipien täyttämistä:
1) Elintarvikehuoneisto on siisti ja puhdas.
2) Tilassa ei ole haittaeläimiä kuten kärpäsiä.
3) Käsienpesupisteissä on asianmukainen varustelu (nestesaippua ja kertakäyttöisiä käsipyyhkeitä).
4) Siivousvälineiden säilytys on järjestetty asianmukaisesti eikä niitä säilytetä WC:ssä.
5) Jäätelökoneet on siirretty pois elintarvikehuoneiston tiloista.

Edellä mainittu kielto valmistaa jäätelöä voidaan kumota, kun ympäristöpalvelut on tarkastuksella todennut seuraavaa:
1) Tilat on varustelultaan asianmukaiset jäätelön valmistusta varten. Tiloissa on oltava asianmukaiset valmistus-, pakkaus- ja varastointitilat sekä siivousvälinetila. Pintojen on oltava helposti puhtaana pidettäviä ja hyväkuntoisia. Korjaussuunnitelma on hyväksytettävä ympäristöpalveluilla ennen muutostöiden aloittamista. Toimijan käytössä oleva huoneisto on kooltaan pieni, joten ympäristöpalvelut toteaa, että tiloihin ei todennäköisesti ole mahdollista rakentaa vaadittavia tiloja.
2) Toimijalla on oltava riittävä omavalvontajärjestelmä jäätelön valmistukseen. Omavalvontajärjestelmässä täytyy olla myös kuvaus allergeenien hallinnasta, pakkausmerkinnöistä ja mikrobiologisen turvallisuuden hallinnasta (esim. säilyvyysajat).

Täytäntöönpano

Tämä päätös tulee voimaan välittömästi ja päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut teki 8.7.2024 tarkastuksen King of boba-tea Oy:n/Namaskaar tiloihin, Mikonkatu 8, 00100 Helsinki. Tarkastuksella havaittiin muun muassa seuraavia vakavia epäkohtia, joista voi aiheutua vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle:

-Elintarvikehuoneiston puhtaanapidosta ei ollut huolehdittu asianmukaisesti. Valmistustilassa oli pinttynyttä likaa mm. työtilan vesipisteissä ja pöydällä, laitteissa, pystypinnoilla sekä lattioilla. Työtilan pöytä oli myös huonokuntoinen.

-Haittaeläintorjunnasta ei oltu huolehdittu, sillä valmistustilassa oli paljon kärpäsiä.

-Valmistustilan vesipisteessä ei ollut käsisaippuaa.

-Siivousvälineitä säilytettiin WC:ssä suoraan WC-istuimen vieressä.

-Pakastimessa olevissa jäätelöpakkauksissa oli harhaanjohtavia ja epäselviä pakkausmerkintöjä (esimerkiksi ainesosien ja allergeenien osalta). Toimija ei ollut merkinnyt tuotteisiin lainkaan esimerkiksi valmistus- tai säilyvyysajasta kertovia päivämääriä.

-Tiloissa ei ollut riittävää varustelua siellä harjoitettavaan toimintaan nähden (jäätelönvalmistus). Esimerkiksi asianmukaiset valmistus-, pakkaus- ja siivousvälinetilat puuttuivat eikä tiloissa ollut riittävästi varastotilaa esim. pakkausmateriaaleille. Seinien pintamateriaalit eivät olleet helposti puhtaana pidettäviä.

-Toimijalla ei ollut omavalvonnan järjestelmää, jonka avulla jäätelön valmistuksen riskienhallintaa tehtäisiin esimerkiksi allergeenien, pakkausmerkintöjen ja mikrobiologisen turvallisuuden osalta.

Yksityiskohtaisempi tarkastuskertomus on liitteenä 2.

Havaittujen epäkohtien vuoksi viranhaltija päätti 8.7.2024 kieltää Namaskaarin elintarvikehuoneistossa harjoitettavan toiminnan toistaiseksi. Päätös tehtiin elintarvikelain 64 §:n mukaisena kiiretoimenpiteenä (Liite 3). Epäkohdat ovat vakavia ja voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle. Valmiiksi pakattujen (teollisuuden valmistamien) jäätelöiden varastointi tilassa kuitenkin sallittiin.

Toimijalle on annettu aiemmin 2.2.2024 elintarvikelain 55 §:n mukainen päätös (HEL 2023-016267, Liite 1), jossa todetaan seuraavasti: ”Tiloissa ei voi käsitellä raakaa lihaa tai valmistaa monipuolisesti ruokaa. Elintarvikehuoneiston tilat soveltuvat nykyisellään vain pienimuotoiseen elintarvikkeiden käsittelyyn ja tarjoiluun, kuten leipien täyttämiseen.” Tarkastuksella, joka on tehty Namaskaariin 21.5.2024 (Liite 4), on ohjeistettu toimijaa, että huoneistossa ei saa valmistaa elintarvikkeita ja että tila ei sovellu jäätelön valmistamiseen. 3.7.2024 tarkastuksella (Liite 5) on myös ohjeistettu toimijaa, että tila ei sovellu jäätelön valmistamiseen. Tarkastuksella 8.7.2024 kuitenkin todettiin, että tilassa on kaksi jäätelökonetta ja toimijan edustajan mukaan jäätelöt on valmistettu Namarkaarin tiloissa. Tarkastuksella siis todettiin, että 2.2.2024 annettua määräystä ja siihen liittyviä lisäohjeita ei ole noudatettu.

Kuuleminen

King of boba-tea Oy:tä on kuultu elintarvikelain (297/2021) 56 §:n mukaisesta päätöksestä sekä asetettavasta määräajasta 11.7.2024 päivätyllä kirjeellä (Liite 6). Kuulemiskirjeen mukaan vastine tuli toimittaa 23.7.2024 mennessä. Toimija pyysi lisäaikaa vastineen toimittamiseen ja kertoi toimittavansa sen 1.8.2024 mennessä. Pyydetty lisäaika myönnettiin toimijalle.

King of boba-tea Oy antoi vastineen 30.7.2024 (Liite 7). Vastineessa toimija kertoo, että siivoaa tilan hygieniatason vaatimusten tasolle ja tekee siivousvälineille oman tilan. Lisäksi toimija kertoo, että toistaiseksi myydään vain teollisesti valmistettua jäätelöä, kunnes vaaditut korjaukset on tehty.

Päätöksen perustelut

Elintarvikelain (297/2021) 64 §:n mukaan kiireellisissä tapauksissa elintarvikevalvontatehtäviä suorittava kunnan viranhaltija, jolle ei ole siirretty toimivaltaa hallinnollisten pakkokeinojen käyttöön 27 §:n 3 momentin mukaisesti, on oikeutettu ryhtymään 55, 56, 58 ja 59 §:ssä tarkoitettuihin hallinnollisiin pakkokeinoihin. Viranhaltijan tämän pykälän nojalla tekemä päätös on viipymättä saatettava kunnan valvontaviranomaisen käsiteltäväksi.

Elintarvikelain 56 §:n mukaan valvontaviranomainen voi kieltää elintarvikkeen alkutuotannon, valmistuksen, sisämarkkinakaupan, viennin, tukkukaupan ja muun jakelun, tarjoilun ja muun luovutuksen sekä käytön elintarvikkeen valmistuksessa, jos elintarvike tai siitä annetut tiedot, alkutuotantopaikka tai elintarvikehuoneisto tai siellä harjoitettava elintarviketoiminta on sellaista, että se aiheuttaa tai sen voidaan perustellusta syystä epäillä aiheuttavan vakavaa vaaraa ihmisen terveydelle tai
vaaraa sellaisen elintarvikesäännösten vastaisuuden takia, jota ei voida poistaa. Kielto voidaan määrätä väliaikaiseksi asian selvittämisen tai epäkohdan korjaamisen ajaksi. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes valvontaviranomainen antaa asiassa lopullisen ratkaisunsa. Valvontaviranomaisen tulee omalta osaltaan huolehtia siitä, että asiassa tarvittavat selvitykset tehdään viivytyksettä.

King of boba-tea Oy:lle on annettu elintarvikelain 64 §:n nojalla viranhaltijan päätös väliaikaisesta kiellosta. Tämän kuulemisen kohteena olevalla päätöksellä annetaan asiaan lopullinen ratkaisu ja samalla annettava päätös korvaa väliaikaisen kiellon.

King of boba-tea Oy:n toiminnassa havaittiin vakavia epäkohtia, jotka vaarantavat elintarviketurvallisuuden.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004) 3 artiklan mukaan elintarvikealan toimijoiden on varmistettava, että kaikki niiden vastuulla olevat elintarvikkeiden tuotanto-, jalostus- ja jakeluvaiheet täyttävät tässä asetuksessa säädetyt asiaa koskevat hygieniavaatimukset. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (178/2002) 17 artiklan mukaan kaikissa tuotannon, jalostuksen ja jakelun vaiheissa toimivien elintarvikealan toimijoiden on vastuullaan olevissa toiminnoissa huolehdittava siitä, että elintarvikkeet täyttävät niiden toiminnan
kannalta asiaankuuluvat elintarvikelainsäädännön vaatimukset ja varmistettava, että kyseiset vaatimukset täyttyvät. King of boba-tea Oy on laiminlyönyt elintarvikealan toimijan velvollisuudet siten, että toiminta vaarantaa elintarviketurvallisuuden.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan tätä päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004, liite II luku I ja V) kohtien 1 mukaan elintarvikehuoneistot on pidettävä puhtaina ja hyvässä kunnossa sekä kaikki elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvat esineet, välineet ja laitteet on puhdistettava tehokkaasti ja tarvittaessa desinfioitava. Namaskaarin tiloissa ja laitteissa todettiin pinttynyttä likaa. Myös työtilan kunnossapidossa oli epäkohtia.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004, liite II luku II) kohdan 1b mukaan elintarvikkeiden valmistuksessa tai käsittelyssä käytettäviin tilojen seinäpinnat on oltava helposti puhdistettavat ja tarvittaessa desinfioitavat. Tämä edellyttää vedenpitävien, nestettä hylkivien, pestävien ja myrkyttömien materiaalien käyttöä. Namaskaarissa ikkunaseinät oli peitetty paperilla, joka ei ole valmistustiloihin soveltuva seinämateriaali, sillä se ei ole helposti puhtaana pidettävä.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004, liite II, luku IX) kohdan 3 ja 4 mukaan elintarvikkeita on suojattava tuotannon, jalostuksen ja jakelun kaikissa vaiheissa saastumiselta, joka saattaisi tehdä ne ihmisravinnoksi kelpaamattomiksi, terveydelle vaarallisiksi tai saastuneiksi siten, että niitä ei enää kohtuudella voitaisi pitää siinä kunnossa käytettävinä. On käytettävä asianmukaisia menetelmiä tuhoeläinten torjumiseksi. Namaskaarissa haittaeläintorjunnasta ei oltu huolehdittu, sillä valmistustilassa oli paljon kärpäsiä.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004, liite II luku I) kohdan 4 mukaan käsienpesualtaissa on oltava käsienpesuun ja hygieeniseen kuivaamiseen tarvittavat aineet. Namaskaarin käsienpesupisteessä ei ollut saippuaa käsihygienian ylläpitämistä varten.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (852/2004, liite II luku I) kohdan 2 mukaan elintarvikehuoneistojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että:
a) ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti;
b) voidaan torjua likaantuminen [– –]
c) ne mahdollistavat hyvän elintarvikehygieniakäytännön noudattamisen, myös saastumiselta suojaamisen [– –]

Namaskaarissa siivousvälineitä säilytettiin WC:ssä, joka ei ole hygieeninen säilytyspaikka. Elintarvikehuoneiston siivousvälineet on säilytettävä hygieenisesti. Siivousvälineet eivät saa altistua likaantumiselle ympäristöstä. Namaskaarin harjoittamaan toimintaan (jäätelönvalmistus) tarvitaan esimerkiksi asianmukainen siivousvälinetila. Myös esimerkiksi tuotteiden valmistamiseen ja pakkaamiseen tarvitaan tilaa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 178/2002 artiklan 18 kohdan 4 mukaan markkinoille saatetuissa tai todennäköisesti markkinoille saatettavissa elintarvikkeissa on niiden jäljitettävyyden helpottamiseksi oltava riittävät ja asianmukaiset pakkausmerkinnät tai tunnistetiedot tarkempiin säännöksiin sisältyvien asiaa koskevien vaatimusten mukaisesti. Namaskaarissa toimija valmistaa ja pakkaa itse jäätelöä, mutta jäätelön pakkauksiin ei oltu merkitty esimerkiksi päivämääriä (valmistuspäivää tai parasta ennen -päivämääriä). Lisäksi pakkauksissa olevat tiedot elintarvikkeista olivat harhaanjohtavia, sillä toimija oli pakannut jäätelöt toisen toimijan (uudelleenkäyttämiinsä) jäätelöpakkauksiin, jolloin pakkauksessa luetellut ainesosat ja allergeenit olivat eri tuotteen kuin mitä pakkaus sisälsi.

Elintarvikelain 15 §:n mukaan elintarvikealan toimijalla on oltava järjestelmä, jonka avulla toimija tunnistaa ja hallitsee toimintaansa liittyvät vaarat ja varmistaa, että toiminta täyttää elintarvikesäännöksissä asetetut vaatimukset. King of boba-tea Oy:llä ei ole omavalvonnan järjestelmää, jonka avulla jäätelönvalmistuksen riskienhallintaan tehtäisiin.

Sovelletut oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 15, 56, 64, 75 ja 78 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (178/2002), 17, 18 §
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (852/2004), 3 artikla, liite II

Toimivaltaperuste

Kaupunkiympäristön ympäristö- ja lupajaosto on elintarvikelain (297/2021) 27 §:n mukainen kunnan valvontaviranomainen. Ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt päätäntävaltaansa edelleen elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle.

Voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje on liitteenä.

Tiedoksiantotapa

Pöytäkirjanote toimitetaan haastetiedoksiantona King of boba-tea Oy:lle.

This decision was published on 02.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa lisäksi vaatia oikaisua, jos muutoksenhakuoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Maarit Lähdesmäki, elintarviketarkastaja, puhelin: +358 9 310 32099

maarit.lahdesmaki@hel.fi

Decisionmaker

Minna Ristiniemi
vs. yksikön päällikkö

Attachments

1. Päätös HEL 2023-016267 2.2.2024
2. Tarkastuskertomus 8.7.2024
3. Väliaikainen kielto 8.7.2024
4. Tarkastuskertomus 21.5.2024
5. Tarkastuskertomus 3.7.2024
7. Vastine kuulemiseen 30.7.2024

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.