Lainan myöntäminen, kiinteistön vesikaton korjaushanke, Koy Paloheinän Palvelukeskus

HEL 2024-010312
More recent handlings
Case 10. / 480 §

Lainan myöntäminen Kiinteistöosakeyhtiö Paloheinän Palvelukeskukselle

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus myönsi talousarviokohdan 9 01 02 33, lainat kaupunkikonsernin yhteisöille, varoista 120 000 euron suuruisen lainan Kiinteistöosakeyhtiö Paloheinän Palvelukeskukselle seuraavin ehdoin:

Laina-aika: Laina on maksettava takaisin 6 kuukauden välein tapahtuvin tasalyhennyksin 10 vuoden kuluessa lainan nostosta.

Korko: Lainasta veloitettava korko on primäärilainoista perittävä korko, peruskorko + 0,35 %, kuitenkin vähintään 2 % (kaupunginvaltuusto 12.10.2005, 219 §).

Vakuus: Lainan vakuudeksi on pantattava kiinteistöön kiinnitettyjä
panttikirjoja tai muuta kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston hyväksymää vakuutta.

Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 20.4.2015 tekemän päätöksen mukaisia velan yleisiä ehtoja.

Samalla kaupunginhallitus kehotti kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston rahoitusyksikköä laatimaan tarvittavat laina-asiakirjat kaupunginhallituksen vahvistamien ehtojen mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kiinteistöosakeyhtiö Paloheinän Palvelukeskus on keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö, joka omistaa ja hallinnoi Paloheinän kaupunginosassa sijaitsevaa kiinteistöä. Kiinteistöosakeyhtiö on kaupungin tytäryhtiö, jonka osakkeista kaupunki omistaa yhteensä 76,56 %. Kaupungin hallitsemissa tiloissa toimivat terveysasema ja kirjasto. Yhtiön muita omistajia ovat Akrieer Oy, jonka tiloissa järjestetään pilates-toimintaa sekä Vakuutuskassa Railia Oy, jonka tiloissa toimii vakuutuskassa.

Kiinteistöosakeyhtiön hallitus on päättänyt ryhtyä palvelurakennuksen vesikaton korjaushankkeeseen sekä toteuttaa samassa yhteydessä muita rakennekorjauksia. Alustava kustannusarvio vesikaton osalta on noin 100 000 euroa ja muiden rakennekorjausten osalta noin 20 000 euroa. Yhtiön korjaushankkeen alkuvaiheen rahoitus järjestetään kaupungin myöntämällä tilapäisellä konsernitililimiitillä.

Kiinteistöosakeyhtiö Paloheinän Palvelukeskus hakee kaupungilta 120 000 euron suuruista lainaa rakennuksensa vesikaton kunnostushankkeen ja samassa yhteydessä toteutettavien muiden rakennekorjausten investointikustannuksiin. Lainaa esitetään myönnettäväksi primäärilainaehdoin kymmenen vuoden laina-ajalle.

Talousarvion kohdalla 9 01 02 33, lainat kaupunkikonsernin yhteisöille, on varaukset huomioiden käytettävissä 34 miljoonaa euroa.

Hallintosäännön 8. luvun 1 §, 13 k. mukaisesti (talousasiat) lainojen myöntämisestä päättää, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginhallitus.

Kuntalain 129 § ja valtiontuki

Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vakuuksilla.

Kiinteistöosakeyhtiö Paloheinän Palvelukeskus on kaupungin tytäryhtiönä velvollinen noudattamaan toiminnassaan kaupungin konserniohjetta sekä kaupungin antamaa konserniohjausta.

Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan yhtiölle myönnettävän lainan vuoksi.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Jotta valtiontukisääntely soveltuu, tuki tulee myöntää yritykselle. Yrityksellä tarkoitetaan taloudellista toimintaa harjoittavaa tahoa eli tahoa, joka tarjoaa tavaroita tai palveluja markkinoilla (Komission tiedonanto Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 artiklan 1 kohdassa tarkoitetusta valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 (jäljempänä ”komission käsitetiedonanto”), kohdat 6-12).

Ennen lainan myöntämistä asiassa on tehty valtiontukiarviointi. Infrastruktuurin osalta mahdollisia tuensaajia voi olla muun muassa rakennuttaja/omistaja, toiminnanharjoittajat ja loppukäyttäjät (komission käsitetiedonanto, kohta 200). Tehdyssä valtiontukiarvioinnissa on otettu huomioon kaikki tunnistetut potentiaaliset tuensaajat: lainanottaja Kiinteistö Oy Paloheinän Palvelukeskus, sen omistajat ja muut toimijat, jotka käyttävät kiinteistön tiloja.

Kiinteistö Oy Paloheinän Palvelukeskuksen osalta on katsottu, ettei se harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (komission käsitetiedonanto kohdat 6-12, 196).

Helsingin kaupungilla on hallinnoimassaan tilassa kirjasto, jonka toiminta on luonteeltaan ei-taloudellista (komission käsitetiedonanto, kohdat 6-12, 33-34). Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen hallinnoimassa tilassa on Paloheinän terveysasema. Tältä osin on katsottu, että Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen saama tuki ei ole valtiontukea, sillä se kohdistuu julkiseen terveydenhuoltoon eli ei-taloudelliseen toimintaan (komission käsitetiedonanto, kohdat 6-12, 23-25). Muiden osakkaiden ja heidän hallinnoimissa tiloissa toimintaa harjoittavien tahojen osalta on katsottu, ettei kukaan heistä harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutus jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Edellä mainittujen tahojen osalta on arvioitu, että palveluita tarjotaan rajatulla alueella jäsenvaltiossa eikä toiminta todennäköisesti houkuttele asiakkaita toisista jäsenvaltioista. Heidän mahdollisesti saamalla tuella ei myöskään ole kuin korkeintaan marginaalinen vaikutus rajat ylittävien investointien ja sijoittautumisen edellytyksille (Komission käsitetiedonanto, kohdat 196-197).

Lainan myöntäminen Kiinteistö Oy Paloheinän Palvelukeskukselle ei sisällä SEUT 107(1) artiklassa tarkoitettua valtiontukea.

Close

This decision was published on 04.09.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Keijo Härkönen, rahoitusasiantuntija, puhelin: 09 310 25656

keijo.harkonen@hel.fi