Hankesuunnitelma, Töyrynummentie 8, päiväkoti Kaskisavun esikoulutilojen sisäilmakorjaus

HEL 2024-010712
More recent handlings
Case 5. / 103 §

Suutarinkylän peruskoulun Lpk Kaskisavun esikoulutilojen sisäilmakorjaukset, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Suutarinkylän peruskoulun lasten päiväkoti Kaskisavun esikoulutilojen sisäilmakorjaushankkeen 19.8.2024 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana on 1 095 530 euroa heinäkuun 2024 kustannustasossa, laajuus 300,5 brm².

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Kalevi Hinkkanen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Yleistä hankkeesta

Päiväkoti Kaskisavu sijaitsee Suutarinkylässä Töyrynummen kaupunginosassa vierekkäin Suutarinkylän peruskoulun kanssa. Päiväkoti Kaskisavun esikouluryhmän toiminta on ollut Suutarinkylän peruskoulun tiloissa osoitteessa Töyrynummentie 8. Esikouluryhmän käytössä olevat tilat jäivät kesällä 2023 tyhjilleen sisäilmaongelmien vuoksi, jolloin esikouluryhmän toiminta siirtyi päiväkoti Kaskisavuun. Suutarinkylän peruskoulun tilat tarvitaan kuitenkin tilanahtauden vuoksi jälleen esikoululaisten käyttöön.

Sisäilmaongelmien korjaaminen edellyttää rakenteiden tiivistyskorjauksia sekä ilmanvaihtojärjestelmän uusimista. Nykyisten esikoulutilojen lisäksi vastaavat korjaukset tehdään myös näiden yläpuolella olevissa Suutarinkylän peruskoulun entisissä tekstiilityöpajan tiloissa, jotka ovat myös jääneet tyhjilleen sisäilmaongelmien takia. Kyseisten tilojen korjaukset mahdollistavat kahden esikouluryhmän sijoittamisen aikaisemman yhden esikouluryhmän sijaan.

Suutarinkylän peruskouluun on tulevina vuosina suunnitteilla peruskorjaus. Tämän vuoksi tässä hankkeessa tehtävät korjaustyöt on suunniteltu tehtäväksi peruskorjaustasoon, jolloin nyt korjattavia tiloja ei tarvitse sisällyttää tulevaan peruskorjaukseen. Tästä johtuen korjauksiin on sisällytetty märkätilojen sekä talotekniikan uusiminen korjausalueella.

Hankkeen sisältö

Hanke sisältää nykyisten pintamateriaalien ja talotekniikan purkutyöt, ulkoseinärakenteiden tiivistyskorjaukset, uuden ilmanvaihtojärjestelmän rakentamisen, muut talotekniikkatyöt sekä pintamateriaalien uusimisen. Hankkeeseen sisältyy myös uuden portaikon ja ylätasanteen rakentaminen 2. kerroksen ilmanvaihtokonehuoneeseen sekä kulkuyhteyden avaaminen 1. ja 2. kerroksen välille.

Käyttäjätoimialan lausunto

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan edustajat ovat olleet hankkeen suunnittelussa mukana ja hyväksyneet suunnitelmat hankkeen edetessä. Kyseessä on sisäilmakorjaushanke, josta ei aiheudu käyttäjille vuokravaikutusta. Tämän vuoksi käyttäjätoimialan lausunto hankesuunnitelmasta ei ole tarpeen.

Hankkeen laajuus

Hankkeen laajuus on 248,5 htm² ja 300,5 brm².

Kustannukset

Hankkeen kustannukset ovat arvonlisäverottomana yhteensä enintään 1 095 530 euroa heinäkuun 2024 kustannustasossa (RI=110,9).

Tilakustannus käyttäjälle

Korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan, vaan kyseiset korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan. Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2027 alusta lukien.

Hankkeen rahoitus

Kaupunginvaltuuston 22.11.2023 hyväksymässä talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa vuosiksi 2024–2033 on hankkeen suunnittelulle ja toteutukselle varattu yhteensä 0,75 miljoonaa euroa vuodelle 2024. Hankkeen toteutuksen edellyttämä n. 1,095 milj. euron määrärahatarve otetaan huomioon uudessa rakentamisohjelmaehdotuksessa.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.

Purkutyöt on kiireisestä aikataulusta johtuen suoritettu kesä-heinäkuussa 2024. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa syyskuussa 2024 ja valmistua joulukuussa 2024. Toiminta tiloissa alkaa tammikuussa 2025.

Väistötilat

Ei väistötilatarvetta. Hankkeen aikana päiväkoti Kaskisavun esikoulun toiminta toteutetaan päiväkoti Kaskisavun tiloissa viereisessä rakennuksessa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16. luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.

Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865:n mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaos-to tai sen määräämä viranomainen hyväksyy tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen arvonlisäveroton kokonaisarvo on enintään 5 000 000 euroa.

Close

This decision was published on 10.09.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Maria Lähdemäki, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39843

maria.lahdemaki@hel.fi

Attachments

2. Suunnittelutyöryhmä
The attachment will not be published on the internet.
3. Viitesuunnitelmat
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.