Poikkeaminen, Pitäjänmäki, Viinenkuja 6, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-010717
More recent handlings
§ 122

Pitäjänmäki, Viinenkuja 6, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 46. kaupunginosan (Pitäjänmäki) korttelin 46123 tonttia nro 7 (osoitteessa Viinenkuja 6) sekä samaa tonttia rajaavia katualueita koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavaan nro 9778 merkitystä käyttötarkoituksesta, autopaikkavaatimuksesta sekä tonttia rajaavien katujen asemakaavamerkinnöistä.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen ehdolla, että jatkosuunnittelussa jalankulkualue selkeästi erotellaan ajoliikennekaistoista Jousipolun ja Turkismiehenpolun niillä osuuksilla, joilla sallitaan saatto- ja/tai huoltoliikennettä.

Maksu

2 910 euroa

Hakija

Helsingin kaupungin Tilat-palvelu

Rakennuspaikka

46. kaupunginosan (Pitäjänmäki) korttelin 46123 tontti nro 7.

Hakemus

Hakemus koskee Pitäjänmäellä sijaitsevaa YO-tonttia, joka rajautuu Turkismiehenpolkuun, Jousipolkuun, Viinenkujaan ja Viinentiehen.

Hakija hakee lupaa uusien koulu-, päiväkoti-, kirjasto- sekä liikuntatilojen rakentamiseen. Poikkeamista haetaan asemakaavaan nro 9778 merkitystä käyttötarkoituksesta, autopaikkavaatimuksesta sekä tonttia rajaavien katujen asemakaavamerkinnöistä.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että toiminnallisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää nykyisen 1990-luvulla rakennetun monitoimirakennuksen purkamista ja korvaamista uudisrakennuksella.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 19.10.1990 vahvistettu asemakaava nro 9778. Asemakaavan mukaan tontti on opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta (YO).

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaisena alueena A2 – A4. Tontin eteläosa on A2-aluetta, sen keskiosa A3-aluetta ja pohjoisosa A4-aluetta.

Tontilla sijaitsee 1950-luvun koulurakennus, 1990-luvun monitoimirakennus koulu-, liikunta-, kirjasto- ja nuorisopalvelutiloineen, tilapäinen päiväkotipaviljonki määräaikaisella rakennusluvalla sekä Pitäjänmäen VPK:n rakennus. Tontin nykyiset rakennukset on inventoitu ja niistä on laadittu rakennushistoriaselvitys.

YO-tontille suunnitellaan mittavia muutostöitä. Nykyiset toiminnot (peruskoulu, kirjasto, nuorisotilat) on tarkoitus säilyttää tontilla ja päiväkotitoimintaa laajennetaan. 1990-luvulla rakennetun monitoimirakennuksen osalta on tutkittu sen soveltumista tilaohjelmien tavoitteisiin. On todettu, että mm. toiminnallisten tavoitteiden saavuttaminen edellyttää rakennuksen purkamista ja korvaamista uudisrakennuksella. Uudisrakennukseen sijoitetaan tiloja koululle, uudelle päiväkodille ja kirjastolle. 1950-luvulla rakennettu koulurakennus peruskorjataan. Rakennukseen sijoitetaan tiloja koululle ja nuorisopalveluille. Uusi, nykyistä suurempi liikuntasali on suunniteltu sijoitettavaksi peruskorjattavan koulun pohjoispuolelle Viinenkujan varteen. Pitäjänmäen VPK:lle varattu tontinosa säilyy nykyisellään.

Poikkeaminen käyttötarkoituksesta

Kaavamerkinnän mukaan YO-tontti on opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue. Haetaan poikkeamislupaa sijoittaa tontille koulun lisäksi päiväkoti, kirjasto, nuorisotalo sekä nuorisotalotoimintaan liittyvä asunto.

Poikkeaminen asemakaavan autopaikkavaatimuksesta

Kaavan autopaikkamääräys on 1 ap/ 500 m² koulun kerrosalaa ja 1 autopaikka / 130 m² kirjaston ja nuorisotilojen kerrosalaa sekä 1 autopaikka / 250 m² päiväkodin kerrosalaa.

Alustavan kerrosalalaskelman perusteella asemakaavassa esitetyt autopaikkanormit edellyttäisivät 42 autopaikkaa tontilla. Nyt haetaan poikkeamista siten, että tontille sijoittuisi 17 autopaikkaa, joista 5 on liikuntaesteisten paikkoja.

Perusteluina ratkaisulle esitetään, että tontilla on suuret korkeuserot ja tontilla on runsaasti säilytettävää puustoa sekä avokallioalueita. Tulevien käyttäjien (Kuva ja Kasko toimialat) näkemyksen mukaan tontin piha-alueelle on syytä sijoittaa autopaikkoja vain toiminnallisen tarpeen edellyttämä määrä, jotta piha-aluetta säästyy mahdollisimman suuri määrä lasten ja nuorten käyttöön. Julkiset liikenneyhteydet tontin läheisyydessä ovat hyvät, ja alustavan pihasuunnitelman mukaan tontille sijoitetaan noin 250 polkupyöräpaikkaa. Viinenkujalla on kadunvarsipaikoitusta. Lisäksi tontin läheisyydessä on kaksi yleistä LP-pysäköimisaluetta. Turkismiehentien LP-alueella on 21 ap ja urheilukentän viereisellä LP-alueella on 33 ap.

Poikkeaminen Turkismiehenpolkua sekä Jousipolkua koskevasta pp-määräyksestä

Turkismiehenpolun alkuosa on merkitty pp-alueeksi, eli jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi. Haetaan poikkeamista siten, että huoltoajo olisi sallittua Turkismiehenpolulla kadun eteläpäästä tontin uudelle huoltopihalle Turkismiehenpolun puolivälissä. Voimassa olevassa kaavassa huoltoajoyhteys tontille on esitetty viereisen LP-alueen kautta. LP-alueen kautta ei kuitenkaan ole mahdollista järjestää huoltoyhteyttä kirjastolle.

Myös Jousipolku on pp-merkinnällä määritetty jalankululle ja polkupyöräilylle varatuksi kaduksi. Haetaan poikkeamista siten, että ajoyhteys tontille Jousipolun kautta olisi sallittu. Ajoyhteys piha-alueelle tarvitaan pihan huoltamista varten sekä tontin keskiosaan suunnitellulle uudelle pääsisäänkäynnille. Päiväkodin saattoliikennettä varten tarvitaan ajoyhteys tontille sijoitettavalle autopaikka-alueelle.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (15.10.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole merkittäviä vaikutuksia laajemmalle.

Hankkeesta saatiin yksi kirjallinen muistutus ja yksi mielipide puhelimitse.

Muistuttajan mielestä rakennushanke on sekä perusteltu että kiireellisesti toteutettava, mutta kaupunkiympäristön toimialalle osoitetaan kolme huomautusta koskien poikkeamislupaa ja rakennushankkeeseen liittyvää liikennettä. (Muistutuksen muita toimialoja sekä hallintomenettelyä koskevat huomautukset on hakijan toimesta toimitettu eteenpäin Kaskon hankevastaaville)

1. Miten järjestyy purku- ja rakennustyön aikainen liikenne, kun ainoat autoliikenteen sallivat kadut ovat Turkismiehentie ja Viinenkuja? Kevyen liikenteen väylät ovat kapeita, eivätkä sovi tähän tarkoitukseen.

2. Miten järjestyy purku- ja rakennustyön aikainen liikenne urheilukentälle? Sillä järjestetään kesäkaudella paljon jalkapallopelejä ja harjoituksia ja talvella kentällä on luistinrata. Pelien ja harjoitusten aikana Turkismiehentie ja urheilukentän vieressä oleva parkkipaikka ovat yleensä täpösen täynnä autoja.

3. Uuden, suuren päiväkodin lasten saattoliikenteen järjestämistä on syytä tarkentaa. Jousipolku on kevyen liikenteen väylä, eikä lähialueella ole tarvittavaa määrää pysäköintipaikkoja.

Hakija ilmoittaa vastineessaan, että

  1. Rakennushanke edellyttää tiivistä yhteydenpitoa ja tiedottamista rakentamiseen ryhtyvän ja naapureiden välillä, jotta alueen toimintakyky rakentamisen aikana ja sen jälkeen voidaan varmistaa.
  2. Nykyisten rakennusten purkaminen ja uudisrakentaminen tapahtuu lähtökohtaisesti tontin rajojen sisäpuolella. Tilapäisestä katualueen käytöstä rakennusalueena haetaan tarvittaessa erillisiä lupia, ja katujärjestelyistä sovitaan urakoitsijan sekä kaupungin kesken siten, että alueen muu liikenne ja naapurikiinteistöjen toiminnot huomioidaan. Kaupunkiympäristön Alueiden käyttö ja -valvonta -yksikkö tekee sijoitussopimuksia ja johtoselvityksiä sekä hyväksyy mahdolliset suunnitelmat tilapäisistä liikennejärjestelyistä.
  3. Poikkeamislupaa on haettu tontille ajoa varten Jousipolulla. Päiväkodin saattoliikennettä varten on suunniteltu erillinen 7 autopaikan pysäköimisalue tontin eteläreunaan ja sille tarvitaan ajoyhteys Jousipolun kautta. Lisäksi ajoyhteys piha-alueelle tarvitaan koulu- ja päiväkotipihan huoltamista varten. Poikkeamislupaan liittyy ehto, että Jousipolulla ja Turkismiehenpolun eteläosalla jalankulkualue selkeästi erotellaan ajoliikennekaistoista jatkosuunnittelussa.

Puhelimitse on saatu naapurilta kysymys, tullaanko sallimaan läpiajoliikennettä Turkismiehenpolun pohjoisella osuudella. Vastaus tähän on, että poikkeamislupaa on haettu huoltoajoa varten ainoastaan Turkismiehenpolun eteläisellä osuudella. Turkismiehen¬polun pohjoinen osuus säilyy kaavan mukaisesti pelkästään jalankululle ja polkupyöräilylle varattuna alueena.

Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan 18.11.2024, että poikkeamispäätöshakemuksella ei ole vaikutusta kohteeseen rakennussuojelun näkökulmasta. Kaupunginmuseolla ei ole lausuttavaa poikkeamispäätöshakemuksesta.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska Pitäjänmäen peruskoululla, kirjastolla ja nuorisotilalla on tontilla vuosikymmenten takaa vakiintunut asema tärkeinä julkisten palvelujen tarjoajina Pitäjänmäellä. Nämä lähipalvelut tarvitsevat toimintaa tukevat, terveelliset ja turvalliset sisä- ja ulkotilat. Koulu tarvitsee suuremman liikuntasalin. Kulttuuri ja vapaa-ajan toimiala (Kuva) on todennut toiminnallisen tarpeen kirjaston ja nuorisotalon toiminnan säilyttämiseksi tontilla. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (Kasko) on todennut toiminnallisen tarpeen pysyvän päiväkodin sijoittamiseksi tontille. Tilapäisen päiväkotipaviljongin lupa tontilla on määräaikainen.

Liitteenä olevan alustavan suunnitelman perusteella voi todeta, että kaikki edellä mainitut toiminnot pihajärjestelyineen voidaan onnistuneesti sijoittaa tontille. Poikkeaminen kaavaan merkitystä käyttötarkoituksesta YO (opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialue) on näin ollen perusteltu.

Poikkeamista asemakaavan autopaikkavaatimuksista voidaan puoltaa, koska kyseisen YO-tontin lähistöllä on sekä kadunvarsipaikkoja että yleisiä paikoitusalueita. Kuvalla ja Kaskolla on monivuotista kokemusta toimintojen todellisesta autopaikkatarpeesta YO-tontilla, ja ovat arvioineet suunnitelman mukaisen autopaikkamäärän riittäväksi.

Uusia hakemuksen mukaisia ajojärjestelyjä koulun ja päiväkodin pihoille sekä päiväkodin saattoliikennejärjestelyjä on tutkittu yhteistyössä alueen liikennesuunnittelijan kanssa. Suunnittelussa on tavoiteltu uudelle rakennuskokonaisuudelle toimivaa ja turvallista liikenneratkaisua. Poikkeamisjärjestelyt Turkismiehenpolulla ja Jousipolulla selkeyttävät saatto- ja huoltoliikennettä alueella, mikäli kyseisillä raittiosuuksilla jalankulkualue selkeästi erotellaan poikkeamisen ehtojen mukaisesti ajoliikennekaistoista jatkosuunnittelussa.

Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttäminen ja parantaminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

This decision was published on 10.12.2024

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 122 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 122 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Siv Nordström, arkkitehti, puhelin: 09 310 37322

siv.nordstrom@hel.fi

Decisionmaker

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja