Tietosuojatietopyyntö, tietojen luovutuksesta kieltäytyminen, tarkastuspyyntö
Kieltäytymispäätös omien tietopyyntöjen tietopyynnöstä
Päätös
Yhteisten palvelujen johtaja päätti, ettei 20.05.2024 pyydettyjä asiakirjoja luovuteta tiedon pyytäjälle.
Päätöksen perustelut
Tiedon pyytäjä on 20.05.2024 pyytänyt saada tietosuoja-asetuksen mukaisesti omat henkilötietonsa kasvatuksen ja koulutuksen toimialan rekistereistä. Tiedon pyytäjälle on 19.07.2024 vastattu sähköpostilla ja puhelimitse, että henkilöä ei voida tunnistaa tietopyynnöstä ja että tietopyyntöön ei tämän vuoksi voida vastata. Tiedon pyytäjä on pyytänyt saada asiasta valituskelpoisen päätöksen.
Tietopyynnön tekijä on tunnistautunut Helsingin kaupungin sähköiselle tietopyyntölomakkeelle EIDAS-asetuksen mukaisella tunnistautumisvälineellä. Tietopyyntölomakkeessa tietoja on kuitenkin pyydetty tietopyynnön tekijän henkilötunnuksella. Koska tietopyynnön tekijän tunnistautumiskeino ei sisällä tietoa tietopyynnön tekijän henkilötunnuksesta, ei kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ole ollut mahdollisuutta yhdistää tunnistautunutta henkilöä ja pyydetyn henkilön tietoja toisiinsa.
Tietosuoja-asetuksen 12 artiklan 6 kohdan mukaisesti "jos rekisterinpitäjällä on perusteltua syytä epäillä 15–21 artiklan mukaisen pyynnön tehneen luonnollisen henkilön henkilöllisyyttä, rekisterinpitäjä voi pyytää toimittamaan lisätiedot, jotka ovat tarpeen rekisteröidyn henkilöllisyyden vahvistamiseksi, sanotun kuitenkaan rajoittamatta 11 artiklan soveltamista.".
Rekisterinpitäjä on ilmoittanut rekisteröidylle 19.07.2024 sekä puhelimitse että sähköpostitse, että tietopyynnön tekijän tunnistaminen ei ole ollut mahdollista ja että tietopyyntöön vastaamiseksi tietopyynnön tekijää on pyydetty tunnistautumaan kotimaisella tunnistautumisvälineellä, joka välittäisi myös henkilötunnuksen autentikointileimassa. Tietopyynnön tekijä on tämän johdosta tehnyt uuden tietopyynnön, mutta tunnistautunut edelleen EIDAS-asetuksen mukaisella tunnistautumisvälineellä, joka ei mahdollista tietopyynnön tekijän henkilötunnuksen todentamista.
Tietopyynnön tekijää on pyydetty tunnistautumaan kotimaisella tunnistautumisvälineellä uudestaan 30.7.2024 puhelimitse. Kyseisessä tilanteessa tietopyynnön tekijä vaati tietopyyntöön vastaamista nimenomaisesti EIDAS-asetuksen mukaisella tunnistautumistavalla. Syy kieltäytymiselle oli halu selvittää miten tietopyyntöön vastataan kun tunnistautuminen suoritetaan EIDAS-asetuksen mukaisesti. Tietopyynnön tekijä on myös suullisesti ilmaissut, että hänen tietojaan ei lähtökohtaisesti ole Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan järjestelmissä.
Rekisterinpitäjä katsoo, että tässä tilanteessa rekisteröity ei ole toimittanut riittäviä tietoja, joilla rekisterinpitäjä voi tunnistaa rekisteröidyn. Pyyntöä kotimaisen tunnistautumisvälineen käyttämiseksi ei voi pitää rekisteröityä kohtaan kohtuuttomana.
Rekisterinpitäjä viittaa tietopyynnön esittäjän toteamukseen siitä, että tietopyynnön tekijän tietoja ei pitäisi olla rekisterinpitäjän järjestelmissä, minkä vuoksi rekisteröidyn tunnistaminen rekisteröityä koskevien kysymysten perusteella ei tässä tilanteessa ole mahdollista.
Lopuksi rekisterinpitäjä toteaa, että tietosuoja-asetuksen mukaisen tietopyynnön tarkoitus on toteuttaa rekisteröityjen intressejä omiin henkilötietoihinsa. Tässä tilanteessa rekisterinpitäjälle on syntynyt käsitys siitä, että rekisteröidyn intressi omiin tietoihinsa on toissijainen ja että tietopyynnön esittäjä on omatoimisesti vaikeuttanut tietopyyntöön vastaamista kieltäytymällä tunnistautumasta kotimaisella tunnistautumisvälineellä, vaikka siihen ei ole mitään estettä. Sen sijaan, että pyynnöllä olisi tässä tilanteessa tosiasiallinen tarve informaatiolle on kyseessä pikemminkin tietopyynnön esittäjän pyrkimyksestä luoda erillistä konfliktia eri EU-lainsäädännön asetusten välille. Rekisterinpitäjä katsoo, että tässä tilanteessa ei siten ylipäätänsä ole kyse rekisteröidyn oikeuksien toteuttamista, sillä tietopyynnöllä ei varsinaisesti edes pyritä omien tietojen vastaanottamiseen.
Näillä perusteilla tietopyynnön vastaamiseen ei ole edellytyksiä. Tietopyynnön tekijällä on oikeus valittaa päätöksestä tietosuojavaltuutetulle.
Toimivallan peruste
Koska tietopyyntö ei koske mitään tiettyä rekisteriä ja ottaen huomioon päätöksen perustuminen oikeudelliseen kysymykseen tietopyynnön tekijän tunnistautumisesta, yhteisten palvelujen johtajalla on toimintasäännön perusteella toimivalta päättää asiasta.
This decision was published on 19.08.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Mikael Hitruhin, lakimies, puhelin: