Hankinta, maksuliikenne- ja maksuvalmiussuunnittelujärjestelmä, taloushallintopalveluliikelaitos

HEL 2024-011025
More recent handlings
§ 7

Julkisuuslain mukainen päätös maksuliikenne- ja maksuvalmiussuunnittelujärjestelmän hankintaan kohdistuvassa tietopyyntöasiassa

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, ettei Nomentia Oy:n 16.12.2024 ja 18.12.2024 pyytämiä liikesalaisuusperusteella salassa pidettäviä Avalosys Oy:n tarjoustietoja luovuteta.

Päätöksen perustelut

Maksuliikenne- ja maksuvalmiusjärjestelmän hankinnassa tarjouksen antanut Nomentia Oy (asianosainen) pyysi sähköpostitse 16.12.2024 jäljennöksen tarjouskilpailussa annetusta Avalosys Oy:n tarjouksesta. Tietopyyntö ja sen täydennys ovat tämän päätöksen liitteinä.

Nomentia Oy:lle vastattiin 18.12.2024 sähköpostitse. Vastauksen liitteenä annettiin pyydetyt tiedot julkisilta osin: tarjous (liikesalaisuustiedot peitetty), vaatimusluetteloliite sekä rating alfa -raportti. Samalla ilmoitettiin, että Avalosys Oy:n tarjousasiakirjojen muut tiedot ja liitteet kuuluvat yksityisen liikesalaisuuden piiriin julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla, eikä hankintayksikkö näin ollen luovuta näitä tietoja. Liikesalaisuusperusteella salassa pidettäviä tietoja ovat muun muassa alihankkijatiedot, referenssiasiakkuustiedot ja projektipäällikköön ja hänen kokemukseensa liittyvät tiedot sekä hintaliite tuotetietoineen.

Nomentia Oy pyysi 16.12.2024 ja uudelleen 18.12.2024 saada asiasta valituskelpoisen hallintopäätöksen, jos hankintayksikkö ei katso voivansa antaa asiakirjoja pyydetyssä laajuudessa. Vähimmäisvaatimuksena pyydettiin tietoa voimavaratoimittajan nimestä (voimavara-alihankkija) ja tarjotusta ohjelmistotuotteesta, projektipäällikön nimestä ja ansioluettelosta sekä tarjouksessa mainituista referensseistä.

Tällä päätöksellä vastataan Nomentia Oy:n vaatimukseen siltä osin kuin hankintayksikkö katsoo, ettei tietoja voida luovuttaa.

Voimassa olevan julkisuuslain 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava. Nomentia Oy:lle on hankintapäätöksen yhteydessä toimitettu tieto vertailussa käytetystä Avalosys Oy:n kokonaishinnasta.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Julkisuuslain perustelujen mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa a) joka on salaista, koska se ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa, b) jolla on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa, koska se on salaista ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin tiedon pitämiseksi salassa.

Elinkeinonharjoittajan salassapitotahto ei kuitenkaan ole yksistään ratkaiseva, vaan viranomaisen on arvioitava asiaan liittyvät salassapitointressit objektiivisesti. Epäselvissä tapauksissa viranomaisen on asianmukaista kuulla yritystä sekä ottaa arvioinnissa huomioon yrityksen salassapitotahto.

Asiakirjojen arviointia varten hankintayksikkö kysyi kirjallisesti Avalosys Oy:ltä, miltä osin sen tarjousasiakirjat kuuluvat yksityisen liikesalaisuuden piiriin. Avalosys Oy:n vastauksen perusteella hankintayksikkö teki itsenäisesti arvionsa ja päätyi luovuttamaan 16.12.2024 edellä mainitut julkisiksi luettavat asiakirjat ja tiedot Nomentia Oy:lle.

Tarjoajan soveltuvuutta osoittavia referenssitietoja on oikeuskäytännössä yleisesti pidetty liikesalaisuuksina. Referenssitietoja ja asiantuntijoiden kokemusta osoittavia tietoja sekä sopimuskumppanitietoja (alihankkijatiedot, kumppanuudet) voidaan objektiivisesti arvioiden pitää yrityksen kaupalliseen ja muuhun toimintastrategiaan liittyvinä salattavina tietoina. Tällä perusteella hankintayksikkö ei luovuta referenssitietoja, toimitusprojekteihin liittyviä asiantuntijatietoja eikä alihankkijaliitettä. Hankintayksikkö on hankintamenettelyssä tarkastanut, että tiedot ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Tarjouksen liitteissä esitettyjä suunnitelmia ja ratkaisukuvauksia puolestaan voidaan pitää liikesalaisuuden piiriin kuuluvana hankinnan toteuttamiseen liittyvänä teknisenä prosessitietona, jolla niin ikään on selvä yhteys yrityksen toimintastrategiaan ja elinkeinotoiminnan taloudelliseen arvoon. Näin ollen hankintayksikkö ei luovuta käyttöönottosuunnitelmia, palvelukuvauksia eikä ratkaisukuvauksia. Hankintayksikkö on hankintamenettelyssä tarkastanut, että tiedot ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Tarjousasiakirjojen sisältämiä tuotetietoja ja yksikköhintoja on julkisuuslain perustelujen ja useiden tuomioistunpäätösten mukaan pidetty tarjouksen tehneen elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuksina (esimerkiksi KHO 2007:83). Tiedoista on mahdollista tehdä päätelmiä tarjoajan liiketoimintamalleista ja tarjousstrategioista, jolloin tiedot objektiivisesti arvioiden voivat sisältää liikesalaisuuden piirissä olevia tietoja. Tällä perusteella hankintayksikkö ei luovuta yksittäisiä tuote- ja hintatietoja sisältävää hintaliitettä.

Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).

Julkisuuslain (621/1999) 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Kaupunginkanslian hallussa olevien asiakirjojen antamisesta päättää kansliapäällikkö.

This decision was published on 16.01.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Decisionmaker

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Pia Ojavuo
talousarviopäällikkö

Attachments

1. Tietopyyntö 16.12.2024
The attachment will not be published on the internet.
2. Tietopyyntö, täydennys 18.12.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.