Virkasuhteen täyttäminen, riskienhallinnan palvelut, onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö, yksikön päällikkö, SOTEPE 05-31-24

HEL 2024-011027
More recent handlings
§ 31

Yksikön päällikön viran täyttäminen, riskienhallinnan palvelut, onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö, työavain SOTEPE 05-31-24

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja päätti ottaa koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella tradenomi YAMK Talvikki Karbinin yksikön päällikön virkaan (vakanssinumero 048667, riskienhallinnan palvelut, onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikkö) 1.10.2024 lukien 5043,05 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaika on 6 kuukautta.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole voimassa olevaa turvallisuusselvitystä, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaan otto päätöksen tiedoksisaannista.

Pelastuskomentaja päätti ottaa varalle siltä varalta, että virkaan otettu ei ota virkaa vastaan **********

Päätöksen perustelut

Yksikön päällikön virka tuli avoimeksi 3.6.2024.

Toimivalta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 22.12.2022 § 199 mukaan onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikön päällikön virkaan ottaa pelastuskomentaja.

Viran tehtäväkuvaus

Onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikön päällikön tehtävänä on johtaa pelastuslaitoksen onnettomuuksien ehkäisyn yksikön henkilöstöä sekä onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden tuotantoa, suunnittelua, kehittämistä ja jatkuvuudenhallintaa.

Kelpoisuus

Yksikön päällikön viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva alempi korkeakoulututkinto, hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito sekä tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Lisäedellytykset/arvostukset

Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää vahvaa näyttöä onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvästä palvelutuotannon tai suunnittelun johtamisesta. Tehtävä edellyttää hyvää ymmärrystä ja näkemyksellisyyttä onnettomuuksien ehkäisystä ja sen kehittämisen mahdollisuuksista.

Eduksi luettiin kyky esiintyä ja tuottaa asiatekstiä englannin kielellä.

Tehtävää täytettäessä pidettiin tärkeänä tahtoa ja kykyä johtaa henkilöstön työhyvinvointia, kehittää työyhteisöä ja sekä kykyä kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneita toimintamalleja. Lisäksi arvostettiin kykyä ja edellytyksiä vahvistaa ja kehittää pelastuslaitoksen toimintakulttuuria.

Edellä mainittujen seikkojen lisäksi valinnassa arvostettiin asiakaskeskeistä ja tietojohtamista hyödyntävää lähestymistapaa palveluiden kehittämisessä ja johtamisessa. Lisäksi arvostettiin asennoitumista johtamiseen ja esihenkilötyöhön palveluammattina sekä kykyä ja edellytyksiä johtaa ja kehittää päivittäisen toiminnan lisäksi tehtävän vastuualueen jatkuvuudenhallintaa.

Edellä mainitun lisäksi arvostettiin kykyä ennakoida pelastustoimessa ja toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia, kehittää onnettomuuksien ehkäisyn palveluita vastaamaan toimintaympäristön vaatimuksiin, sekä kykyä tulokselliseen verkosto- ja sidosryhmäyhteistyöhön.

Valinnassa arvostettiin lisäksi Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivien (innostus, näkemyksellisyys, linjakkuus ja toimeenpanokyky) mukaista työskentelytapaa johtamisessa. Lisäksi hakuilmoituksessa hakijan odotettiin olevan näkemyksellinen uudistaja ja kehittäjä, innostava johtaja ja osallistava tekijä.

Hakuprosessi

Onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikön päällikön virka (vakanssinumero 048667) on ollut julkisesti haettavana 3.6.2024 – 2.7.2024 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa sekä sähköisesti luettavissa TE-toimiston, Joblyn ja Duunitorin ilmoituskanavissa. Ilmoitusta markkinoitiin myös Pelastustieto-lehden verkkosivuilla ja LinkedInissä. Haku toteutettiin anonyymina rekrytointina.

Määräajassa hakemuksen jätti 38 hakijaa, joista yksi hakija veti hakemuksensa pois kesken rekrytointiprosessin. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Vaadittu kelpoisuus oli 26 hakijalla.

Hakemusten perusteella haastatteluun kutsuttiin 25.7.2024 seitsemän hakijaa: ********** Talvikki Karbin, ********** sekä yksi ensimmäisen haastattelukierroksen jälkeen hakemuksensa pois vetänyt hakija.

Haastattelut suorittivat 31.7.–7.8. riskienhallintapäällikkö Pekka Itkonen, pelastusjohtaja Marko Rostedt ja HR partner Hanna Ropponen.

Ensimmäisen haastattelukierroksen perusteella toiseen haastatteluun kutsuttiin kolme kärkihakijaa: ********** Talvikki Karbin ja **********

Toisen kierroksen haastattelut suorittivat 13.–14.8. riskienhallintapäällikkö Pekka Itkonen, pelastuskomentaja Jani Pitkänen, HR partner Hanna Ropponen ja pelastusjohtaja Marko Rostedt.

Kaikkien kärkihakijoiden kuvaus

********** on koulutukseltaan tradenomi (AMK). Hän on työskennellyt pelastuslaitoksella onnettomuuksien ehkäisyn esihenkilö-, asiantuntija- ja palvelutuotannon tehtävissä. Lisäksi hän on työskennellyt projektityöntekijänä sekä turvapalvelumyyjänä ja myyntitiimin esihenkilötehtävissä.

Karbin on koulutukseltaan tradenomi (ylempi AMK). Hän on työskennellyt pelastuslaitoksella onnettomuuksien ehkäisyn esihenkilö-, asiantuntija- ja palvelutuotannon tehtävissä. Lisäksi hän on työskennellyt turvallisuusasiantuntijan nimikkeellä yksityisyrittäjänä ja yritysten palveluksessa, sekä markkinointiassistenttina.

********** on koulutukseltaan tradenomi (ylempi AMK) ja rakennusinsinööri (AMK). Hän on työskennellyt erityisasiantuntijana sisäministeriössä sekä pelastuslaitoksella onnettomuuksien ehkäisyn esihenkilö-, asiantuntija- ja palvelutuotannon tehtävissä. Lisäksi hän on työskennellyt valvontatarkastajana kaupunkiorganisaatiossa sekä järjestelmäasiantuntijana.

Kärkihakijoiden ansioiden peilaus toimenkuvaan ja toisiinsa

Kaikilla toisen kierroksen haastatelluilla oli kokemusta pelastustoimen onnettomuuksien ehkäisyn tehtävistä ja palvelutuotannon tai suunnittelun johtamisesta. Kaikilla arvioitiin olevan lisäksi vahvat vuorovaikutustaidot sekä hyvä ymmärrys ja näkemyksellisyys onnettomuuksien ehkäisyn toiminnasta ja kehittämisestä. Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivet näkyvät kaikkien toisella kierroksella haastateltujen hakijoiden johtamisessa ja toimintatavoissa, hieman eri painotuksin. Kaikkien kärkihakijoiden nähtiin soveltuvan hyvin osaksi työyhteisöä ja haettavan tehtävän kannalta merkittäviä johtamistiimejä.

********** osoitti hyvää kykyä ennakoida toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja vahvaa ymmärrystä tietojohtamisesta ja tutkimuksen hyödyntämisestä toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Hän on hyvin verkostoitunut ja hänellä on hyvät edellytykset toimia verkostoissa aktiivisesti, rakentavasti ja tuloksellisesti. Hänen toiminnassaan näkyy asiakaskeskeisyys ja hänellä arvioitiin olevan hyvät edellytykset johtaa vastuualueensa jatkuvuudenhallintaa ja sen kehittämistä. Hän painottaa johtamisessaan strategista näkökulmaa sekä tuloksellisuuden ja työhyvinvoinnin muodostamaa kokonaisuutta. Hän osoitti kykyä kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneita toimintamalleja, minkä lisäksi hän kykenee hyvin tuottamaan asiatekstiä ja esiintymään englanniksi. Hänellä on kyky ja edellytykset johtaa työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia, innostaa ja osallistaa henkilöstöä johtamisessa, sekä vahvistaa ja kehittää pelastuslaitoksen toimintakulttuuria johtamassaan henkilöstössä, mutta näiden osalta hänen ei kuitenkaan arvioitu yltävän virkaan valitun tasolle.

Karbin osoitti vahvaa kykyä johtaa työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia sekä osallistaa henkilöstöä johtamisessa. Hänellä nähtiin olevan erinomaiset edellytykset vahvistaa ja kehittää pelastuslaitoksen toimintakulttuuria johtamassaan henkilöstössä. Hänen toiminnassaan näkyy vahvasti asiakaskeskeisyys ja hänellä arvioitiin olevan hyvät edellytykset johtaa vastuualueensa jatkuvuudenhallintaa ja sen kehittämistä. Johtamisessaan hän painottaa linjakkuutta, luottamuksen rakentamista, osallisuutta, läsnäoloa, kohtaamista, inhimillisyyttä ja esimerkillä johtamista. Hänen lähestymistapansa herättää muissa innostusta ja rohkaisee muita saavuttamaan tavoitteensa menestyksekkäästi. Lisäksi hän osoitti hyvää kykyä kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneita toimintamalleja sekä tuottaa asiatekstiä ja esiintyä englanniksi. Edellä mainittujen seikkojen lisäksi hänellä on vahva kielitaito sekä kyky tuottaa asiatekstiä ja esiintyä myös ruotsin kielellä.

********** osoitti vahvaa kykyä osallistaa henkilöstöä johtamisessa. Hänellä on hyvä ymmärrys tietojohtamisesta ja tutkimuksen hyödyntämisestä toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Johtamisessaan hän lähestyy työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden johtamista kokonaisuutena. Hän painottaa johtamisessaan läsnäoloa ja yksilöiden vahvuuksien tukemista. Toiminnan asiakaskeskeisyys, kyky kyseenalaistaa ja kehittää vakiintuneita toimintamalleja, johtaa vastuualueensa jatkuvuudenhallintaa sekä työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia arvioitiin hyviksi, mutta niiden osalta hänen ei kuitenkaan arvioitu yltävän virkaan valitun tasolle.

Hakemusten ja haastattelujen perusteella Karbin osoitti tehtävänimikkeen tehtävissä edellytettäviä vahvuuksia, erityisesti vahvaa kykyä johtaa työyhteisön toimintaa ja hyvinvointia sekä osallistaa ja innostaa henkilöstöä johtamisessaan. Hänellä on monipuolinen kokemus pelastuslaitoksen onnettomuuksien ehkäisyn palvelutuotannosta ja esihenkilötehtävistä. Hän on osoittanut työssään tuloksellisuutta ja hyvää kykyä esihenkilötyöhön.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella Talvikki Karbinilla on parhaat edellytykset yksikön päällikön viran tehtävien hoitamiseen pelastuslaitoksen riskienhallintapalveluiden onnettomuuksien ehkäisyn palveluiden yksikössä.

Päätöksen tiedoksianto tapahtuu muille hakijoille kuin virkaan valitulle sähköisen rekrytointijärjestelmän (HelBit) kautta. Tiedoksianto lähtee sähköpostitse niille, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muille tiedoksianto lähetetään kirjeitse.

This decision was published on 23.08.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Pekka Itkonen, riskienhallintapäällikkö, puhelin: 09 310 30037

pekka.itkonen@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. Hakijalistaus

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.