Hankinta, Helsingin eteläinen alueurakka 2025, kaupunkiympäristön toimiala
Hankintapäätös, yleisten alueiden kunnossapidon eteläinen alueurakka
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hankkia Helsingin eteläisen alueurakan rakentamispalveluliikelaitos Staralta ajalle 1.1.2025 - 31.12.2025. Urakkamuoto on yhdistetty kokonaishinta- ja yksikköhintaurakalla. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on 49 204 021,09 euroa (alv. 0 %).
Hankinnan kokonaisarvo koostuu seuraavista:
- Urakan kokonaishinta ilman hintapreemiota ja talvihoidon lisälaatua on 36 919 421,09 euroa (alv. 0 %).
- Staralle hyväksytyt hintapreemiot sisältäen Jätkäsaaren ja Kampin tukikohtien ylimääräiset vuokrakustannukset, varautumiskustannuksen, Staran toimintakatteen ja maksulliset luvat, joiden arvo yhteensä 3 500 000 euroa (alv. 0 %).
- Yksikköhintaisena lisätyönä sisältyvän lumenpoiskuljetuksen lumenvastaanottopaikoille, lisä- ja muutostöitä sekä sopimukseen sisältyviä erillistöitä yhteensä 7 500 000 euroa (alv. 0 %).
- Talvihoidon lisälaatu 1 284 600 euroa (alv. 0 %), jolla lähennetään rakentamispalveluliikelaitos Staran laatuvaatimuksia kilpailutettavien urakoiden laatuvaatimusten kanssa.
Samalla Kaupunkiympäristön rakennusten ja yleisten alueiden jaosto oikeutti yleiset alueet -palvelun infrapäällikön toimeenpanemaan tämän päätöksen. Tämä sisältää sopimuksen allekirjoituksen, tilaukset ja vähäiset muutokset.
Sopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet alueurakkaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Tero Koppinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on yleisten alueiden kunnossapitotöitä sisältävä Helsingin eteläinen alueurakka, joka toteutetaan yhdistettynä kokonaishinta- ja yksikköhintaurakkana. Alueurakka kattaa katu- ja viheralueiden kunnossapitotyöt sopimusasiakirjojen laajuudessa. Sopimusalueena on eteläinen Helsinki sisältäen kehä I sisäpuolisia osia Helsingistä, kuten ydinkeskustan, Lauttasaaren, Töölön, Kallion, Pasilan, Haagan ja Oulunkylän kaupunginosat.
Hankintamenettely
Hankinta tehdään sidosyksikköhankintana Helsingin kaupungin omistamalta rakentamispalveluliikelaitos Staralta.
Päätöksen muut perustelut
Hankinta perustuu Kuntalain § 7:n mukaiseen tehtävien järjestämisvelvollisuuteen sekä § 9 mukaiseen palvelujen tuottamistavan valinnan oikeuteen. Kuntalain mukaisesti kunta hoitaa itsehallinnon nojalla itselleen ottamansa tehtävät ja järjestää sille laissa erikseen säädetyt tehtävät. Kunta voi tuottaa järjestämisvastuulleen kuuluvat palvelut itse tai hankkia ne sopimukseen perustuen muulta palvelujen tuottajalta.
Hankittavien palvelujen järjestämisen vastuu on kaupungin hallintosäännössä määritelty kaupunkiympäristön toimialalle ja palvelujen tuottaminen kaupungin omana tuotantoja rakentamispalveluliikelaitos Staralle.
Kaupunginhallitus on 16.10.2020 § 807 linjannut yleisten alueiden kunnossapidon palvelujen järjestämisestä, että yleisten alueiden kunnossapidon tavoitetilassa rakentamispalveluliikelaitoksen Staran tuotannon osuus on yleisten alueiden kunnossapidon kokonaispinta-alasta 50 % ja, että yleisten alueiden kunnossapidon kilpailuttamisen laajentamiseen varaudutaan Staran toimintaa kehittämällä. Kaupunginhallitus kehotti kaupunkiympäristön toimialaa käynnistämään tilaamisen tavoitetilaan johtavan kehittämissuunnitelman, jonka myötä 2024 vuoden aikana tuli saavuttaa 50 % tavoitetila. Tavoitetila saavutettiin, kun 1.10.2024 lähtien kilpailutettujen alueurakoiden osuus kohosi 52 %:iin ja samalla rakentamisliikelaitos Staran osuus supistui 48 %:iin. Päätettävä Helsingin eteläinen alueurakka toteuttaa tätä jakoa ja sen kokonaispinta-ala on 48 % yleisten alueiden kunnossapidettävästä pinta-alasta.
Edellisen palvelustrategiakauden lähestyessä loppua on määritetty edellistä kautta jatkavat, uudet tilaamisen linjaukset vuosille 2025–2028. Tilaamisten linjausten tavoitteena on, että kaupunkiympäristön toimialan järjestämisvastuulla olevat tekniset palvelut järjestetään kaupungin kannalta kokonaistaloudellisimmalla tavalla sekä kuvata tarkoituksenmukainen muutospolku tavoitetilaan pääsemiseksi. Helsingin eteläisen alueurakan hankinta toimeenpanee tätä tavoitetta. Tarjouspyyntöaineistoa sekä sopimusta on yhtenäistetty rakentamispalveluliikelaitos Staran ja kilpailutettujen urakoiden välillä, mikä mahdollistaa toimijoiden keskinäisen vertailun. Yksivuotinen sopimus mahdollistaa toiminnan ja tuottavuuden jatkuvan kehittämisen ja tarkastelun.
Sopimushinta ja lisäkustannuksiin varautuminen
Rakentamispalveluliikelaitos Staralta on pyydetty yhdistetty kokonais- ja yksikköhintainen tarjous Helsingin eteläisen alueurakan kunnossapitotöiden toteuttamisesta ajalle 1.1.2025-31.12.2025.
Staralta saadun tarjouksen mukaan urakan kokonaishinnaksi ilman hintapreemioita ja lisälaatua määräytyy 36 919 421,09 euroa (alv. 0 %). Tähän hintaan lisätään sovitusti seuraavat hintapreemiot: Jätkäsaaren ja Kampin tukikohtien ylimääräiset vuokrakustannukset, varautumiskustannus, Staran toimintakate sekä maksulliset luvat. Näiden hintapreemioiden arvo on yhteensä 3 500 000 euroa (alv. 0 %). Hintapreemiot on sovittu kaupunkiympäristön toimialan ja rakentamispalveluliikelaitos Staran välisissä neuvotteluissa ja ne lisätään yksikköhinnoista ja määräsidonnaisista muodostuvan urakkahinnan päälle. Hintapreemioita ei huomioida rakentamisliikelaitos Staran ja kilpailutettavien alueurakoiden hintakehitystä kuvaavassa hintavertailussa. Talvihoidon lisälaadun kokonaishinta on 1 284 600 € (alv. 0 %), jolla lähennetään rakentamispalveluliikelaitos Staran laatuvaatimuksia kilpailutettavien urakoiden laatuvaatimusten kanssa.
Kokonaishinnan lisäksi on varauduttava erilaisiin lisäkustannuksiin. Lumen kuormaus ja poiskuljetus lumen vastaanottopaikalle tilataan yksikköhintaperusteisesti lisätyönä. Lisä- ja muutostöihin tulee varautua yhteensä 7 500 000 euron suuruisella summalla (alv. 0 %).
Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo hintapreemioineen, lisälaatuineen ja ennakoitavine lisätöineen on 49 204 021,09 euroa (alv. 0 %).
Rakentamisliikelaitos Staran vertailuhinta vuodelle 2025 verrattuna kilpailutettuihin alueurakoihin on 194,81 %. Hintavertailussa ei rakentamisliikelaitos Staran osalta ole huomioitu vuodeksi 2025 sovittuja hintapreemioita, lisälaatua tai hintoja, joista puuttuu vertailuhinta. Näillä olisi vertailuhintaa nostava vaikutus.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toiminnallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 18.12.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Eveliina Niittyniemi, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 76608
Tero Koppinen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 78342