Hankinta, Jätkäsaaren liikenteen hallinta, Smart Junction -hankkeen tutkimus- ja kehityspalvelut, lisähankinta, kaupunkiympäristön toimiala
Smart Junction -hankkeen tutkimus- ja kehityspalveluihin liittyvä lisähankinta
Päätös
Projektitoimisto-yksikön päällikkö päätti hankkia tutkimus- ja kehittämispalveluhankintana Conveqs Oy:ltä Smart Junction -hankkeeseen liittyviä palveluita. Palveluista on tehty vuonna 2022 hankintapäätös ja määräaikainen sopimus 30.1.2023 – 31.12.2025 väliselle ajalle. Sopimuksen mukaisiin palveluihin käytettäviä määrärahoja halutaan kasvattaa tämän päätöksen myötä arviolta enintään 97 120 eurolla (alv 0 %).
Alkuperäisen hankinnan arvo on ollut arviolta enintään 196 120 euroa. Tämä lisähankintapäätös huomioiden koko määräaikaisen hankintasopimuksen kustannukset ovat siten yhteensä arviolta enintään 293 240 euroa.
Myönnettyjen lisärahojen käytön edellytyksenä on se, että tilaaja tekee lisähankinnoista tarvittavat tilaukset. Sopimus on voimassa määräaikaisena vuoden 2025 loppuun saakka. Tilaajalle on varattu mahdollisuus irtisanoa sopimus kolmen kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Nyt esitettävä lisähankinta perustuu osaltaan vs. tietohallintopäällikön päätökseen 20.12.2022 § 22, jolla päätettiin tilata Smart Junction -älyliikennehankkeeseen liittyviä palveluita Conveqs Oy:ltä. Hankinnasta on tehty myös määräaikainen sopimus 30.1.2023 – 31.12.2025 väliselle ajalle.
Hankkeessa tavoitteina on ollut muun muassa avoimen liikennedatan tuottaminen sekä liikenteen hallinnan parantaminen ja liikennevalo-ohjauksen kehittäminen Jätkäsaaren alueella. Hanketta on edistetty vaiheittain kokeiluluonteisesti yhteistyössä muun muassa Aalto-yliopiston ja Conveqs Oy:n kanssa.
Alkuperäisen hankintapäätöksen yhteydessä koettiin tarkoituksenmukaiseksi yhdistää Smart Junction -hankkeeseen liittyviä tutkimus- ja kehittämistyyppisiä Conveqs Oy:ltä tilattavia palveluita yhdeksi kolmivuotiseksi määräaikaiseksi sopimukseksi, mikä helpottaa palveluiden tilaamista ja tilaaja-toimittaja-yhteistyötä.
Hankkeen jatkokehityspolkuja ovat erityisesti valo-ohjauksen kehittäminen, verkottuneen liikenneympäristön kehittäminen ja liikenteen palvelut.
Nyt tehtävään lisähankintaan ei sovelleta hankintalakia, sillä kyse on myös näiden lisäpalveluiden osalta pääosin julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 9 §:n 13 kohdan mukaisesta hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävästä tutkimus- ja kehittämispalveluiden hankinnasta.
Hankkeen puitteissa tehtävä liikennetiedon keräämiseen ja hyödyntämisen liittyvä erityislaatuinen tutkimus- ja kehittämistyö sekä tämän toiminnan tuloksena syntyneiden liikennetiedon, järjestelmien, rajapintojen ja mittauslaitteiden ylläpito on ainakin pääasiassa sellaista monenvälistä tutkimus- ja kehittämispalvelua, jota hankintalain 9 §:n 13 kohdan poikkeussäännöksessä tarkoitetaan.
Hankinnan kilpailuttamatta jättämisen perusteluita on selostettu tarkemmin päätöksen 20.12.2022 § 22 yhteydessä.
Määrärahojen kasvattamisen tarve
Alkuperäisessä hankintapäätöksessä liikennevalo-ohjauksen pilotointiin liittyvän kehityshankkeen hinta oli 70 000 euroa, jatkokehityspalveluiden ja muiden asiantuntijapalveluiden hinta enintään 105 000 euroa, sovellusten ylläpito-, tuki- ja käyttöpalveluiden hinta yhteensä 6 120 euroa ja laitteiden ylläpito- ja huoltopalveluiden hinta enintään 15 000 euroa. Koko määräaikaisen sopimuskauden ajalta lasketut ennakoidut kustannukset olivat siten yhteensä enintään 196 120 euroa (alv 0 %).
Tämän lisähankintapäätöksen myötä sopimuksen mukaisiin jatkokehityspalveluihin käytettäviä määrärahoja halutaan kasvattaa enintään 97 120 eurolla (alv 0 %). Määrärahojen kasvattaminen alkuperäiseen hankintapäätökseen verrattuna on perusteltua seuraavista syistä:
Alkuperäisessä hankintapäätöksessä ei ollut otettu huomioon kustannuksia, jotka liittyivät tarpeeseen informoida Jätkäsaaren alueella asennettujen liikennekameroiden käytöstä tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla. Conveqs Oy on asentanut alueelle QR-koodein varustettuja kylttejä, joista selviää kuvaamisen tarkoitus ja lisätiedot.
Tähän liittyvät kustannukset olivat yhteensä 25 000 euroa.
Lisäksi alkuperäisessä hankintapäätöksessä ei ollut otettu huomioon sitä, että Helsingin liikennetiedon kehittämiseen liittyvässä LIDO-TIKU-projektissa havaittiin tarve hankkia tämän sopimuksen perusteella projektia palvelevat osakokonaisuudet yhteensä noin 50 000 eurolla. Smart Junction -hankkeeseen liittyvästä järjestelmästä saatava liikenteen reaaliaikainen data on oleellinen osa LIDO-TIKU -projektin liikenteen tilannekuvan muodostamista ollen täten Helsingin älyliikenteen kehittämisohjelman sekä kaupunkistrategian tavoitteiden edistämisen kannalta merkityksellistä.
Osaltaan Jätkäsaaren alueen liikennejärjestelyihin liittyvät laajat ja pidempikestoiset muutokset ovat aiheuttaneet tarpeen muuttaa tutkimus- ja kehitystyön painopistettä alkuperäistä suunnitelmaa laajemmaksi. Tämä on synnyttänyt Smart Junction -hankkeelle ennakoimattomia lisätehtäviä ja kustannuksia muun muassa välttämättöminä suunnittelu- ja mallinnustöinä, konfiguraatio- ja kalibrointimuutoksina sekä rajapinta- ja laitteistopäivityksinä, joiden suuruudeksi on arvioitu noin 22 000 euroa.
Näiden syiden takia Smart Junction -hankkeen jatkokehityspalveluihin on käytettävissä suunniteltua vähemmän rahaa, ja tästä on aiheutunut tarve lisätä jatkokehityspalveluihin käytettäviä määrärahoja.
Valtiontukiarviointi
Helsingin kaupungin talousarvion noudattamisohjeiden mukaan kaupungin toimialojen, liikelaitosten ja virastojen on kaikkien sellaisten toimenpiteiden yhteydessä, joilla kaupunki kanavoi varoja yrityksiin, selvitettävä ennakkoon tuen hyväksyttävyys EU:n valtiontukisääntelyn näkökulmasta sekä sisällytettävä kyseinen valtiontukiarviointi asiaa koskevaan päätökseen.
Hankkeessa on aikaisemmin arvioitu, etteivät siihen liittyvät hankinnat sisällä tosiasiallisesti valtiontukea yritykselle. Tarkemmat perustelut ilmenevät päätöksestä 20.12.2022 § 22. Tämän lisähankinnan osalta ei ole ilmennyt mitään sellaista uutta selvitystä, jonka perusteella asiaa tulisi arvioida toisin.
Lisäksi voidaan huomioida, että arvio koko hankkeen yhteenlasketuista kustannuksista jäisi edelleen joka tapauksessa komission asetuksessa (EU) Nro 2023/2831 vähämerkityksisille valtiontuille määritellyn 300 000 euron de minimis -kynnyksen alle.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan projektitoimisto-yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 800 000 euron (alv 0 %) suuruisiin hankintoihin. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 02.09.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Kimmo Iirola, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34020