Valtuustoaloite, yleisten roska-astioiden tyhjennyksen tehostaminen Helsingissä
Kaupunkiympäristölautakunnan vastaus valtuutettu Ville Jalovaaran valtuustoaloitteeseen koskien yleisten roska-astioiden tyhjennyksen tehostamista Helsingissä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta katsoi valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Helsingissä selvitettäisiin laajemmin, miten roska-astioiden tyhjentämistä voitaisiin tehostaa ja samalla pohditaan miten rikkoutuneiden roska-astioiden korjaamista, voitaisiin tehostaa.
Roska-astiat ja puhtaanapito yleisillä alueilla
Helsingin puhtaanapidosta huolehditaan vuosittain noin 13 miljoonalla eurolla ja roska-astioita on tyhjennettävänä yli 9000 kappaletta. Roska-astioiden tyhjentämisvastuu jakautuu kaupungin lisäksi myös muiden vastuutahojen kesken. Keskustassa katualueilla roska-astioista ja niiden tyhjentämisestä vastaa kohdalla oleva kiinteistö. Vastuujaottelu perustuu lakiin kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta. Tapahtumien tuottamat roskat ovat puolestaan tapahtumanjärjestäjän vastuulla. Alueiden puhtaanapito perustuu puhtaanapitoluokitukseen ja kunnossapidon tuotekorteissa määriteltyihin laatu- ja työmenetelmävaatimuksiin. Puhtaanapitoluokituksessa Helsinki on luokiteltu viiteen eri puhtaanapitovyöhykkeeseen, joilla on omat puhtaanapidon vaatimustasonsa. Lähtökohtana on, että roska-astioiden tulee olla käytettävissä ja mahdollisimman hajuttomia.
Roska-astioiden tyhjentäminen ja lisäämiseen liittyvät toiveet ovat tyypillisiä kunnossapitoyksikköön tulevia palautteita. Roskaantuminen on merkittävä ongelma ja siihen liittyvät palautemäärät on tiedostettu kunnossapitoyksikössä. Astioita lisätään, poistetaan ja tyhjennetään normaalin ja jatkuvan puhtaanapitopalvelun lisäksi asukaspalautteiden pohjalta. Palvelun tuottajan tulee tuntea vastuualueidensa kuormituspisteet ja sopeuttaa palvelu käytön mukaan, seurata roska-astioiden täyttymistä ja neuvotella tilaajan kanssa muutostarpeista käyttöä vastaavaksi. Tarvittaessa tietyillä kuormitusalueilla tyhjennysväliä on tihennettävä normaalista tyhjennyskierrosta. Tällä hetkellä aikataulutetut tyhjennyskierrokset ovat osoittautuneet kustannustehokkaiksi, vaikka yksittäisiä täyttyneitä astioita välillä ilmaantuukin. Kunnossapitoyksikössä panostetaan sopimusjohtamiseen siten, että roska-astiat olisivat aina käytettävissä, kuten tuotekorttien laatuvaatimuksissa todetaan.
Nykyiseen kaupungin palautejärjestelmään palautteenantaja voi liittää kuvia sijaintitietoineen ja seurata palautteen käsittelyn etenemistä. Järjestelmän ruuhkautuessa saattaa palautteen päätymisessä tuottajan tietoon olla viivettä. Puhtaanapitopalveluiden tuottajan ajoitetut tyhjennyskierrokset takaavat kuitenkin sen, etteivät astiat pääse olemaan täyttyneitä kovin pitkään yksittäistapauksia lukuun ottamatta.
Roska-astioiden tyhjennyksen ja puhtaanapidon toiminnan tehostaminen
Kunnossapitoyksiköllä on valmistelussa älyroska-astia tavarahankinta. Hankinnan kohteena on sähköenergialla toimivia, pakkaavia roska-astioita. Hankittavat roska-astiat puristavat roskat tiiviiksi ja mahduttavat sisäänsä viisi kertaa enemmän roskaa tavalliseen astiaan verrattuna. Hankintaan sisällytetään ns. älyoptio, joka sisältää astioiden tuottaman datan toimittamisen tilaajalle tiedonsiirtorajapintaratkaisuna, sisältäen mm. roska-astian reaaliaikaisen täyttöasteen seurannan astioissa olevan tekniikan avulla, sekä älyroska-astian toimintaa mittaavia suureita. Saatavan datan avulla tuottaja pystyy reagoimaan astian rikkoutumiseen nopeammin kuin normaaliin palautejärjestelmään saapuneen palautteen avulla.
Astioiden reaaliaikainen täyttöasteen seuranta helpottaa puhtaanapitoa ja mahdollistaa kustannusten säästämisen tyhjennysvälien harventamisen kautta. Palveluntuottaja voi kohdistaa henkilöresursseja tehokkaammin mm. normaalien roska-astioiden tyhjentämiseen. Täyttöaste on tulevaisuudessakin tarpeellinen tieto roska-astioiden tyhjennysten ja astioiden sijoittelun optimointiin, jolloin tieto tulee saada toimittajan avoimen rajapinnan kautta tilaajan järjestelmiin.
Tiheinkään roska-astioiden sijoittelu ei auta, jos roska-astioita ei hyödynnetä. Avainasemassa on astioiden optimaalinen sijoittelu, jotta niiden potentiaali saadaan täysimääräisesti hyödynnettyä. Pakkaavat roska-astiat ovat järkeviä ratkaisuja paikkoihin, joissa esiintyy paljon kertakäyttöastioita tai muita tilaa vieviä jätteitä. Hankinnalla haetaan myös parannusta käyttäjäkokemukseen. Astioiden on tarkoitus olla käyttäjälle hygieenisempiä jalalla avattavan täyttöluukun takia ja lisäksi suljetut astiat estävät lintuja levittämästä roskia ympäristöön, mikä puolestaan parantaa ympäristön siisteyttä. Hyvin sijoiteltuna ja koneellisena tyhjennyksenä tehtävänä, toimivana kokonaisuutena toiminnasta tulee kannattavampaa ja kaikkia osapuolia palvelevaa toimintaa.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Ville Jalovaara on tehnyt 28.8.2024 seuraavan sisältöisen valtuustoaloitteen:
"Yleisten roska-astioiden tyhjennyksen tehostaminen Helsingissä
Täyttyneiden yleisten roska-astioiden tyhjennys on yksi yleisimpiä aiheita mistä kaupungin luottamushenkilönä saa palautetta. Tämä lienee myös yleisempiä aiheita mistä kaupungin palautejärjestelmän kautta annetaan palautetta. Palautejärjestelmän ruuhkautumisen takia täyttyneitä roska-astioita koskevan palautteen käsittely ottaa usein aikaa ja astia voi olla päiviä tai jopa vielä viikkoja tyhjentämättä senkin jälkeen, kun siitä on annettu palautetta.
Ehdotan valtuustoaloitteella, että laaditaan interaktiivinen karttasovellus, jonka kautta kaupunkilaiset voivat ilmoittaa täyttyneistä roska-astioista ja pyytää niiden tyhjentämistä. Kyseisen sivuston kautta olisi myös mahdollista lähettää mobiililaitteella kuvia. Kun astia olisi tyhjennetty, sovellus ilmoittaisi tästä palautteen antajalle.
Samalla ehdotan, että selvitetään laajemmin, miten roska-astioiden tyhjentämistä voidaan tehostaa ja samalla pohditaan miten rikkoutuneiden roska-astioiden korjaamista, voidaan tehostaa.”
Toimivalta
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallituksen on osoitettava aloite vastattavaksi sille lautakunnalle tai johtokunnalle, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.
Aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan tai sen alaisen viranomaisen toimivaltaan.
This decision was published on 09.12.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Toni Paakkunainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38968