Palkan takaisinperintä, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, pelastustoimi

HEL 2024-011829
More recent handlings
Case 10. / 240 §

Oikaisuvaatimus koskien palkan takaisinperintää

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen pelastusjohtajan päätöksestä 10.9.2024 § 7 koskien virheellisesti maksetun palkan takaisinperintää.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu henkilöstöasioiden käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Eino Missi ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Pelastusjohtaja on 9.10.2024 § 7 tehnyt päätöksen virheellisesti maksetun palkan takaisinperinnästä. Palkkaa oli maksettu väärin, sillä oikaisuvaatimuksen tekijälle (myöhemmin asianosainen) on maksettu palkkaa hänen opiskellessaan ensihoitaja AMK-tutkintoa työajalla, vaikka hänellä ei ole ollut asiaan liittyvää oikeutusta. Pelastuslaitoksen vallitsevan käytännön mukaan palkalliset, työajalla tapahtuvat painopisteopinnot edellyttävät, että henkilöllä on myös asiaan liittyvä takaisinmaksuvelvoite -sopimus allekirjoitettuna. Takaisinmaksuvelvoite realisoituu, jos henkilö irtisanoutuu ennen kuin on kulunut kaksi vuotta hänen valmistumisestaan tai hän keskeyttää opinnot. Tällöin opintojen ajalta maksettu palkka ja muut edut peritään takaisin.

Asianosainen on kertomansa mukaan valmistunut ensihoitajaksi toukokuussa 2024 ja eronnut pelastuslaitoksen palveluksesta 1.8.2024 ollessa viimeinen työpäivä (liite 1). Takaisinmaksun määrästä vähennetään tällöin kahden kuukauden työssäoloaika. Kokonaisperintä olisi ollut 6 851,49 euroa (brutto), josta tehdään kahden kuukauden vähennys. Tällöin takaisinperittävä summa on 6 280,53 euroa (brutto).

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 56 §:n mukaan aiheettomasti maksettu palkka saadaan periä takaisin. Työnantaja voi luopua takaisinperinnästä joko kokonaan tai osittain, jos takaisinperintää on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä kohtuuttomana tai jos aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen. Työnantajan vallitsevan linjan mukaisesti palkkaedut peritään takaisin.

Asianosaiselle on pidetty kuulemistilaisuus ennen päätöstä palkan takaisinperinnästä 29.8.2024

Asianosainen on 18.9.2024 tehnyt päätöksestä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä 2 sekä muut oikaisuvaatimukseen liittyvät asiakirjat liitteinä 3-4.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan päätöksen oikaisua siten, että 10.9.2024 tehty viranhaltijapäätös kumotaan perusteettomana ja palkan takaisinperinnästä luovutaan. Jos perintään on jo ryhdytty, tulee peritty summa maksaa takaisin asianomaiselle korkolain mukaisine viivästyskorkoineen.

Perusteluina esitetään, että työnantaja on tiennyt asianomaisen palkallisesta opiskelusta ja on sallinut tilanteen jatkumisen yli kahden vuoden ajan ja siten vähintäänkin hiljaisesti hyväksynyt käytännön. Asianosaiselle on näin ollen syntynyt oikeus luottaa syntyneen oikeudentilan pysyvyyteen ja pitävyyteen.

Oikaisuvaatimuksessa tuodaan esiin, että asianosainen on asioinut opiskelujensa alkaessa opiskeluunsa liittyvistä käytännöistä työnantajan edustajan kanssa, mutta tämä ei ole saattanut loppuun opiskeluihin liittyviä sopimuksia. Asianosainen katsoo sopimusten laatimattomuuden johtuvan työnantajan vastuupiiriin kuuluvista seikoista, eikä häntä voida niiden takia rangaista eli saattaa maksuvelvolliseksi

Perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle

Asianosainen tuo oikaisuvaatimuksessa esille, että hän on ollut tietoinen siitä, että tuetut opinnot (myöhemmin painopisteopinnot) edellyttävät työnantajan päätöstä. Samalla hän tuo esille sen, että päätöstä ei ole tehty. Siitä huolimatta asianosainen on aloittanut painopisteopinnot työaikana. Hän ei ole myöskään koko opiskelun aikana tuonut esille sitä, ettei hänellä ole oikeutta opiskeluun. Hän on jatkanut yli kahden vuoden ajan painopisteopintoja, missään vaiheessa kertomatta siitä, ettei hänellä ole oikeutta painopisteopintoihin. Ei voida olettaa, etteikö hän olisi asiaa tiennyt, koska vastineessa hän on tuonut selkeästi esille sen, että tuntee ohjeistukset sekä sen, että sopimusta ei ole tehty. Hän on myös pyytänyt erillistä palvelussuhdetodistusta HR:ltä painopisteopintoja varten (liite 5), joka vahvistaa työnantajan näkemystä siitä, että hän on ollut hyvin tietoinen painopisteopintoihin liittyvistä ohjeista.

Työnantaja ei ole saattanut sopimusta loppuun, koska asianosainen ei ole työnantajan kirjallisesta pyynnöstä huolimatta allekirjoittanut takaisinmaksusopimusta (liite 6). Asianosainen on kuulemistilaisuudessa sekä erillisessä viestissä HR:lle myöntänyt asian (liite 7). Asianomainen on 25.11.2021 allekirjoitetussa opintovapaahakemuksessa ilmoittanut suostuvansa mahdolliseen takaisinmaksuun. Anomusta ei ole allekirjoitettu, joten hänellä ei ole ollut oikeutta opiskella tuettuna (liite 8). Hän on antanut työnantajan edustajalle virheellistä tietoa opinto-oikeudestaan sekä täten harhauttanut työnantajaa maksamaan hänelle palkkaa opintojensa aikana.

Työnantaja ei ole asiaa tarkemmin seurannut, koska opintoja voi suorittaa myös ilman rahallista tukea, jolloin ei joudu tekemään takaisinmaksusitoumusta. Tällöin opinnot suoritetaan normaalin opinto-oikeuden mukaisesti, palkattomalla poissaololla tai esim. lomapäiviä hyödyntämällä. Työnantaja on siis jäänyt odottamaan, että asianosainen palauttaa allekirjoitettuna häneltä vaaditun takaisinmaksusopimuksen, mikäli haluaa saada opintoihin pelastuslaitoksen tukea. Työnantajalla (painopistepintojen päättäjällä) ei missään vaiheessa ole ollut käsitystä siitä, että asianomainen voisi aloittaa opinnot ilman lupaa. Jos niin olisi ollut, asia olisi kielletty.

Asianosainen on viestittelyissään pelastuslaitoksen HR:n kanssa tuonut esille sen, että hänellä olisi takaisinmaksuvelvollisuus ja että hän suostuu takaisinmaksuun. Asianosainen on kuitenkin myöhemmin päätynyt riitauttamaan takaisinmaksun. (liite 7)

Asianosainen on irtisanoutunut pelastuslaitoksen palveluksesta 1.8.2024 alkaen. Hän on irtisanoutumislomakkeeseen kirjannut, että hänellä on takaisinmaksuvelvoite (liite 1). Lisäksi asianosainen on myös tiedustellut oman pelastusaseman palopäälliköltä mahdollisuutta maksaa painopisteopintoja takaisin lomapäivien avulla (liite 9). Näin ollen hänen voidaan katsoa olevan hyvin tietoinen takaisinmaksuvelvollisuudestaan.

Tapahtumassa on riidatonta se, että asianomistaja on opiskellut työaikana ja ettei siitä ole tehty sopimusta. Työnantaja ei missään tilanteessa olisi antanut asianomaiselle oikeutusta opiskella työajalla tuettuna ilman takaisinmaksuvelvoitetta. Tämän vuoksi työnantaja perii takaisin asianosaiselle maksettuja palkkakustannuksia siitä ajasta, jonka hän on käyttänyt työajalla opiskeluun.

Tasapuolisuus- ja yhdenvertaisuusperiaatteiden mukaisesti kaupunki perii saatavat täysimääräisesti korkoineen.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta sellaista seikkaa, jonka perusteella asia tulisi ratkaista toisin kuin alkuperäisessä päätöksessä on tehty.

Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty väitteitä tai näyttöä siitä, että pelastusjohtajan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutoin lainvastainen.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Pelastustoimi -palvelukokonaisuus Pelastustoiminnan palvelut Pelastusjohtaja 10.09.2024 § 7

Päätös

Pelastusjohtaja päätti periä takaisin palomies

**********

takaisinmaksuvelvoitteen mukaisesti 6 280,53 euroa (brutto).

Päätöksen perustelut

Työntekijälle on maksettu palkkaa hänen opiskellessa Ensihoitaja AMK-tutkintoa. Vallitsevan käytännön mukaan, palkallinen, työajalla tapahtuva painopisteopinnot merkitsee, että henkilöllä on takaisinmaksuvelvoite. Takaisinmaksuvelvoite alkaa siitä, kun henkilö valmistuu ja kestää 2 vuotta Asianomainen on kertomansa mukaan valmistunut toukokuussa 2024 ja eronnut elokuussa. Takaisinmaksun määrästä vähennetään tällöin 2 kk työssäoloaika. Kokonaisperintä olisi ollut 6 851,49 € (brutto), josta tehdään 2 kk vähennys, takaisinperittävä summa on tällöin 6 280,53 € (brutto).

Kunnallisen viranhaltijalain (2003/304) 11 luvun 56 §:n mukaan aiheettomasti maksettu palkka saadaan periä takaisin. Työnantaja voi luopua takaisinperinnästä joko kokonaan tai osittain, jos takaisinperintää on olosuhteet huomioon ottaen pidettävä kohtuuttomana tai jos aiheettomasti maksettu määrä on vähäinen.

Työnantajan vallitsevan linjan mukaisesti palkkaedut peritään takaisin.

Asianomaiselle on pidetty kuulemistilaisuus 29.8.2024.

Lisätiedot

Marko Rostedt, pelastusjohtaja, puhelin: 310 30100

marko.rostedt@hel.fi
Close

This decision was published on 13.11.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Marko Rostedt, pelastusjohtaja, puhelin: 09 310 30103

marko.rostedt@hel.fi

Attachments

1. LIITE 1 eroilmoitus_takaisinmaksuehto
The attachment will not be published on the internet.
2. liite 2_Oikaisuvaatimus 18.9.2024 (2)
The attachment will not be published on the internet.
3. liite 3_Oikaisuvaatimus 18.9.2024, liite, kuulemiskutsu (2)
The attachment will not be published on the internet.
4. liite 4_Oikaisuvaatimus 18.9.2024, liite, VHP 10092024 (3)
The attachment will not be published on the internet.
5. Liite 5 palvelussuhdetodistus painopisteopinnot
The attachment will not be published on the internet.
6. Liite 6_ pyyntö takaisinmaksusitoumuksen allekirjoittamisesta
The attachment will not be published on the internet.
7. Liite 7_takaisinmaksusitoumus_ei allekirjoitusta
The attachment will not be published on the internet.
8. liite 8_opintovapaa hakemukset suostumus takaksinmaksuun
The attachment will not be published on the internet.
9. liite 9 takaisinmaksun maksaminen lomapäivillä
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.