Tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antaminen ja uhkasakon asettaminen VitalWell Oy:lle

More recent handlings
This is a motion

Tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antaminen ja uhkasakon asettaminen VitalWell Oy:lle

Environment and Permits Sub-committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antaa VitalWell Oy:lle seuraavan kiellon uhkasakolla tehostettuna:

1. Toimijan tulee lopettaa tupakkalain (549/2016) 71 §:n vastainen esilläpito viimeistään seuraavana päivänä päätöksen tiedoksisaannista.

Kiellon tehosteeksi asetetaan 10 000 euron uhkasakko.

Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Toimija

VitalWell Oy (3408070-7), Kalasatamankatu 9 A 270, 00580 Helsinki

Myyntipaikka

Snus Supply Itis, Itäkatu 1-7, 00930 Helsinki

Täytäntöönpano

Tämä päätös asetetaan tupakkalain 108 §:n perusteella noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Muutoksenhakuviranomaisella on kuitenkin oikeus kieltää tai keskeyttää päätöksen täytäntöönpano enintään siihen saakka, kunnes muutoksenhaku on lainvoimaisesti ratkaistu.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Snus Supply Itis myy toimipaikassaan nikotiinipusseja, jotka ovat tupakkalain 2.1 §:n 14 kohdan mukaisia tupakan vastikkeita. Snus Supply Itis -myymälään on tehty 26.6.2024 (liite 1), 10.9.2024 (liite 2) ja 31.10.2024 (liite 3) tupakkalain mukaiset tarkastukset.

Tarkastuksilla 26.6.2024, 10.9.2024 ja 31.10.2024 on todettu, että liikkeen ovet ovat auki, jolloin elinkeinonharjoittaja pitää tupakan vastikkeita myymälässä esillä tupakkalain 71 §:n vastaisesti siten, että tupakan vastikkeet ja niiden tavaramerkit näkyvät tupakkalain mukaisen erikoisliikkeen ulkopuolelle. Tarkastuskertomuksissa 26.6.2024, 10.9.2024 ja 31.10.2024 elinkeinonharjoittajaa on kehotettu lopettamaan tupakkalain vastainen esilläpito välittömästi. Toimijaa on ohjeistettu, etteivät tupakkalain alaiset tuotteet saa näkyä myyntipaikan ulkopuolelle.

Kuuleminen

VitalWell Oy:tä on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 19.9.2024 päivätyllä kirjeellä (liite 4).

Elinkeinonharjoittaja on toimittanut vastineensa 9.10.2024 (liite 5).

Vastineessaan elinkeinonharjoittaja toteaa, että he ovat tietoisia kauppakeskuksen ohjeistuksesta, joka edellyttää myymälän ovien pitämistä auki kauppakeskuksen aukioloaikoina, ja että elinkeinonharjoittaja on ryhtynyt toimenpiteisiin estääkseen tupakkalain alaisten tuotteiden, kuten nikotiinipussien, näkymisen myyntipaikan ulkopuolelle. Elinkeinonharjoittaja kertoo asettaneensa roll-up-mainoksen nikotiinipussihyllyn eteen, jotta tuotteet eivät ole näkyvissä ohikulkijoille kauppakeskuksen käytävältä.

Esittelijän perustelut

Perustelut määräykselle

Tupakkalain 71.1 §:n mukaan tupakkatuotteita, tupakan vastikkeita, sähkösavukkeita, nikotiininesteitä tai tupakointivälineitä, jotka on tarkoitettu tupakkatuotteen kuumentamiseen, tai mainittujen tuotteiden tavaramerkkejä ei saa pitää esillä tupakkatuotteiden, tupakan vastikkeiden, tupakointivälineiden, tupakkajäljitelmien, sähkösavukkeiden tai nikotiininesteiden vähittäismyynnissä.

Tupakkalain 71.2 §:n mukaan esilläpitokielto ei kuitenkaan koske sellaista erillisellä sisäänkäynnillä varustettua myyntipaikkaa, jossa myydään lähes yksinomaan tässä laissa tarkoitettuja tuotteita, jos tuotteita ja niiden tavaramerkkejä ei voida nähdä myyntipaikan ulkopuolelta.

Tupakkalain mukaisessa erikoisliikkeessä tupakkalain alaiset tuotteet saavat olla esillä (tupakkalain 71 §:n 2 momentti), jos se on varustettu erillisellä sisäänkäynnillä, eikä tuotteita pysty ikkunoiden teippausten vuoksi näkemään myyntipaikan ulkopuolelta. Tuotteet saavat olla esillä vain, jos tuotteita ja niiden tavaramerkkejä ei voida nähdä myyntipaikan ulkopuolelta. Tarkastuksilla huomattiin, että Snus Supply Itis pitää oviaan auki, jolloin tuotteita ja niiden tavaramerkkejä on voinut nähdä myyntipaikan ulkopuolelta. Liike on siten toiminut tupakkalain 71 §:n vastaisesti. Kuvat ovat liitteenä tarkastuskertomuksissa.

Tupakkalain 105 §:n mukaan, jos kunta valvontatehtävässään havaitsee alueellaan tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten tai antamansa määräyksen vastaista toimintaa, kunta voi kieltää tällaisen toiminnan tai määrätä toiminnan korjattavaksi tämän lain mukaiseksi (tupakkalaki 96 §). Lisäksi kunta voi asettaa kiellon tehosteeksi uhkasakon. – --– Muilta osin uhkasakosta ja teettämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990).

Snus Supply Itis on niin sanottu erikoisliike, jossa tupakkalain alaiset tuotteet saavat olla poikkeuksellisesti esillä. Vaikka tuotteet saavat olla tupakkalain mukaisessa erikoisliikkeessä esillä, eivät ne saa näkyä vähittäismyyntipaikan ulkopuolelle. (Tupakkalain 71.2 §).

Tarkastuksilla 26.6.2024 ja 10.9.2024 havaittiin, että myyntipaikan Snus Supply Itis elinkeinonharjoittaja VitalWell Oy pitää tupakkalain alaisia tuotteita myyntipaikassa esillä niin, että ne näkyvät vähittäismyyntipaikan ulkopuolelle.

Saadun vastineen takia elinkeinonharjoittajaa ohjeistettiin vielä uudestaan esilläpitokiellosta. Esilläpitokielto on tupakkalain mukainen vaatimus, johon kauppakeskuksen vaatimuksilla ei ole merkitystä. Lisäksi myyntipaikkaan tehtiin tarkastus 31.10.2024. Tarkastuksella todettiin, että tupakan vastikkeet näkyivät edelleen myyntipaikan ulkopuolelle roll-up-mainoksesta huolimatta ja kiellon asettaminen uhkasakolla tehostettuna on aiheellista.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa tupakkalain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.

Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Epäkohtien poistamiseksi on kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston tarpeen asettaa VitalWell Oy:lle uhkasakko, koska toimija ei ole noudattanut annettuja kehotuksia.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, kunnan tupakkalain ja nikotiinivalmisteiden vähittäismyynnin osalta lääkelain tarkoittamana kunnan valvonta- ja muuna viranomaisena.

Sovellettavat oikeusohjeet

Tupakkalaki (549/2016) 71, 96, 105, 106 ja 108 §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 43-45 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6–8, 22 ja 24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.

Presenter information

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Ask for more info

Milla Hätönen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 37417

milla.hatonen@hel.fi

Attachments

1. Tarkastuskertomus_Snus-Supply-Itis_1747673
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarkastuskertomus_Snus-Supply-Itis_1777273
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarkastuskertomus_Snus-Supply-Itis_1801460
The attachment will not be published on the internet.
4. Kuuleminen 19.9.2024
The attachment will not be published on the internet.
5. Vastine 9.10.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.