Hankinta, pyörätuolit, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-012143
More recent handlings
§ 18

Pyörätuolien hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita pyörätuolien hankinnassa osa-alueittain ensisijaisuusjärjestyksessä seuraavat toimittajat ja tuotteet:

Osa-alue 1: Kuljetuspyörätuolit:
1. Respecta Oy: Start 4 M2S, versio 11
2. Camp Scandinavia Oy: Icon20
3. Berner Oy: TomTar MR-S
4. Nordic Wear Intl Oy: Celta
5. Algol Trehab Oy: Meyra Budget 9050
 
Osa-alue 2: Puoliaktiivipyörätuolit:
1. Suomen Terveysmaailma Oy: Novacare Varioxx2
2. Camp Scandinavia Oy: Icon40i
3. Algol Trehab Oy: Meyra Eurochair 1750
4. Berner Oy: Breezy Rubix Nordic
 
Osa-alue 3: XL-koon puoliaktiivipyörätuolit:
1. Camp Scandinavia Oy: Icon40i XL
2. Respecta Oy: Avantgarde XXL2
 
Osa-alue 4: Puoliaktiivipyörätuolit, matala, askellus:
1. Berner Oy: Breezy Rubix Nordic hemi
2. Camp Scandinavia Oy: Action3 box4 matala
3. Algol Trehab Oy: Etac Cross 6
 
Osa-alue 5: Aktiivipyörätuolit, ristikkorunkoiset:
1. Berner Oy: Sopur QS5 X
2. Berner Oy: Sopur Life I
3. Berner Oy: Sopur Easy 300
4. Respecta Oy: Motus 2.0
5. Movetta Oy: Offcarr Althea
6. Camp Scandinavia Oy: Compact Attract
7. Respecta Oy: Avantgarde 4 DV
8. Algol Trehab Oy: Permobil Progeo Exelle Vario Dynamic
9. Rehaco Oy: Helio A7
10. Camp Scandinavia Oy: Compact 2.0
 
Osa-alue 6: Aktiivipyörätuolit, kiinteärunkoiset:
1. Berner Oy: Sopur Argon2
2. Respecta Oy: Ventus
3. Movetta Oy: Offcarr Themis
4. Algol Trehab Oy: Meyra Fuse R 1180
5. Talart Oy: JT-Ready
6. Berner Oy: Sopur Nitrum
7. Algol Trehab Oy: Permobil Progeo Joker
8. Respecta Oy: Zenit R
9. Rehaco Oy: Apex A
10. Camp Scandinavia Oy: K-Series 2.0
11. Camp Scandinavia Oy: W5
 
Osa-alue 7: Lepoasentoon säädettävät pyörätuolit I:
1. Respecta Oy: Netti V
2. Camp Scandinavia Oy: Dahlia30
3. Berner Oy: HD Balance
 
Osa-alue 8: Lepoasentoon säädettävät pyörätuolit II:
1. Berner Oy: Breezy Relax2
2. Respecta Oy: Start Multi
3. Camp Scandinavia Oy: Clematis Pro box2
 

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hylätä Nordic Wear Intl Oy:n tarjouksen osa-alueen 2 osalta sekä Respecta Oy:n tarjoukset osa-alueiden 2 ja 4 osalta.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valinnat ja ensisijaisuusjärjestys on tehty tarjousvertailun (liite 1 Tarjousten vertailutaulukko) mukaisesti.

Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 15.1.2025–30.11.2026.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella mahdollinen optiokausi huomioiden on noin 5 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen toimittajan osalta sillä ehdolla, että ne toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa ja toimivalta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti päätöksessään 1.10.2024 § 201 keskeyttää pyörätuolien hankinnan HEL 2024-003963 ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen. Samalla päätöksellä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa uudelleen kilpailutettavan pyörätuolien hankinnan osalta sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat pyörätuolit, joita Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hankkii tarpeidensa mukaan eri toimintayksiköihin sekä lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineinä asiakkaille. Tarjouskilpailun tavoitteena on perustaa pyörätuolien hankinnasta puitejärjestely Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön.

Hankinta on jaettu kahdeksaan (8) osa-alueeseen:
- Osa-alue 1: Kuljetuspyörätuolit
- Osa-alue 2: Puoliaktiivipyörätuolit
- Osa-alue 3: XL-koon puoliaktiivipyörätuolit
- Osa-alue 4: Puoliaktiivipyörätuolit, matala, askellus
- Osa-alue 5: Aktiivipyörätuolit, ristikkorunkoiset
- Osa-alue 6: Aktiivipyörätuolit, kiinteärunkoiset
- Osa-alue 7: Lepoasentoon säädettävät pyörätuolit I
- Osa-alue 8: Lepoasentoon säädettävät pyörätuolit II

Hankintamenettely

Hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa, osoitteessa hankintailmoitukset.fi 8.10.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin tarjoajien soveltuvuudelle sekä hankittaville tuotteille vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjouspyyntöä ja tarjouskilpailua koskevia lisätietokysymyksiä 21.10.2024 klo 10.00 mennessä. Määräaikaan mennessä hankintayksikkö sai kymmenen (10) kysymystä, johon vastattiin 23.10.2024.

Tarjouskilpailussa tarjoajien oli mahdollista jättää tarjous yhteen tai useampaan tarjouspyynnön osa-alueeseen. Osatarjouksia osa-alueiden sisällä ei hyväksytty.

Rinnakkaiset tarjoukset hyväksyttiin osa-alueissa 5 ja 6.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 8.11.2024 klo 9.00 mennessä tarjouksensa jätti yhdeksän tarjoajaa. Tarjoajat jättivät tarjouksia osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Kuljetuspyörätuolit:
- Algol Trehab Oy
- Berner Oy
- Camp Scandinavia Oy
- Nordic Wear Intl Oy
- Respecta Oy
 
Osa-alue 2: Puoliaktiivipyörätuolit:
- Algol Trehab Oy
- Berner Oy
- Camp Scandinavia Oy
- Nordic Wear Intl Oy
- Respecta Oy
- Suomen Terveysmaailma Oy
 
Osa-alue 3: XL-koon puoliaktiivipyörätuolit:
- Camp Scandinavia Oy
- Respecta Oy
 
Osa-alue 4: Puoliaktiivipyörätuolit, matala, askellus:
- Algol Trehab Oy
- Berner Oy
- Camp Scandinavia Oy
- Respecta Oy
 
Osa-alue 5: Aktiivipyörätuolit, ristikkorunkoiset:
- Algol Trehab Oy
- Berner Oy (kolme tarjousta)
- Camp Scandinavia Oy (kaksi tarjousta)
- Movetta Oy
- Rehaco Oy
- Respecta Oy (kaksi tarjousta)
 
Osa-alue 6: Aktiivipyörätuolit, kiinteärunkoiset:
- Algol Trehab Oy (kaksi tarjousta)
- Berner Oy (kaksi tarjousta)
- Camp Scandinavia Oy (kaksi tarjousta)
- Movetta Oy
- Rehaco Oy
- Respecta Oy (kaksi tarjousta)
- Talart Oy
 
Osa-alue 7: Lepoasentoon säädettävät pyörätuolit I:
- Berner Oy
- Camp Scandinavia Oy
- Respecta Oy
 
Osa-alue 8: Lepoasentoon säädettävät pyörätuolit II:
- Berner Oy
- Camp Scandinavia Oy
- Respecta Oy
 

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 8.11.2024 sähköisestä järjestelmästä. Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö tarkisti soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle ja tarjottaville tuotteille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Hankintayksikkö pyysi osalta tarjoajista tarjousten täydennyksiä ja täsmennyksiä varmistaakseen tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Täydennyksiä ja täsmennyksiä pyydettiin Berner Oy:ltä, Nordic Wear Intl Oy:ltä, Respecta Oy:ltä, Suomen Terveysmaailma Oy:ltä sekä Talart Oy:ltä.

Berner Oy:ltä pyydettiin tarjouksen täydentämistä ja täsmentämistä osa-alueiden 1, 5 ja 7 osalta. Osa-alueen 5 osalta Berner Oy:ltä pyydettiin tarjouksen osa-alueelta 5 puuttunut hintaliite, ja osa-alueen 7 osalta Berner Oy:tä pyydettiin täydentämään tarjouksen osa-alueelle 7 liitetyltä hintaliitteeltä osin puuttuneet kyllä-vastaukset. Lisäksi Berner Oy:tä pyydettiin täsmentämään tarjoustaan osa-alueelle 1 tarjotun tuotteen istuinsyvyyden osalta sekä tarjouksen osa-alueelle 1 liitetyltä hintaliitteeltä puuttuneen yksikköhinnan osalta. Berner Oy toimitti vaaditut täydennykset ja täsmennykset täsmennyspyynnössä asetetussa määräajassa. Hankintayksikkö katsoo, että tarjouksen täydentäminen pyydetyiltä osin ei ollut kokonaisuuden kannalta olennaista, koska pyydetyt täydennykset eivät vaikuttaneet tarjouksen vertailuhintoihin tarjousta parantavasti eivätkä täydennykset vaikuttaneet tarjousten vertailuun. Saatujen täydennysten ja täsmennysten jälkeen hankintayksikkö totesi Berner Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön mukaiseksi.

Nordic Wear Intl Oy:tä pyydettiin täsmentämään tarjoustaan osa-alueelle 1 tarjotun tuotteen käyttöohjeeseen liittyen sekä osa-alueelle 2 tarjotun tuotteen istuinsyvyyteen liittyen. Nordic Wear Intl Oy toimitti vaaditut täsmennykset täsmennyspyynnössä asetetussa määräajassa.

Respecta Oy:tä pyydettiin täydentämään tarjoustaan osa-alueelta 6 puuttuvan tuote-esitteen vuoksi. Hankintayksikkö katsoo, että pyydetty tarjouksen täydentäminen tuote-esitteen kohdalla ei ollut kokonaisuuden kannalta olennaista, koska tarjoaja oli tarjouksessa ja tarjoukseen liitetyssä hintaliitteessä ilmoittanut vastaavat tuotetiedot, jotka oli mainittu puuttuneessa tuote-esitteessä. Respecta Oy toimitti vaaditun täydennyksen täydennyspyynnössä asetetussa määräajassa. Saadun täydennyksen jälkeen hankintayksikkö totesi Respecta Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön mukaiseksi.

Suomen Terveysmaailma Oy:ltä pyydettiin täsmennystä osa-alueelle 2 tarjottujen tuotteen lisävarusteiden osalta. Tarjoukseen liitetyn lisävarustehinnaston sekä hintaliitteen ja tuote-esitteen välillä oli ristiriitaisia tietoja. Suomen Terveysmaailma Oy toimitti vaaditun täsmennyksen täsmennyspyynnössä asetetussa määräajassa. Saadun täsmennyksen jälkeen hankintayksikkö totesi Suomen Terveysmaailma Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön mukaiseksi.

Talart Oy:ltä pyydettiin tarjouksen täydentämistä osa-alueessa 6. Talart Oy oli liittänyt tarjoukseensa aikaisemmin keskeytetyn hankintamenettelyn hintaliitteen. Hankintayksikkö oli muuttanut hintaliitettä uuteen hankintamenettelyyn tuotteelle vaadittavien pakollisten varaosien osalta ja lisännyt hintaliitteelle kolme varaosaa lisää. Hankintayksikkö katsoo, että pyydetty tarjouksen täydentäminen ei ollut kokonaisuuden kannalta olennaista, koska tarjousten hintavertailussa pakollisten varaosien osahinta oli kokonaisvertailuhinnassa vähäinen. Tarjouksen täydentämisellä ei ollut vaikutusta tarjoajan asemaan, koska tarjouksen kokonaisvertailuhinta ei muuttunut tarjousta parantavasti.

Tarjousten hylkääminen

Osa esitetyistä tarjouksista ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joten nämä tarjoukset hylättiin tarjouskilpailusta alla mainituin perustein.

Tarjouspyynnössä oli osa-alueen 2 osalta ehdottomana vaatimuksena, että tarjotun tuotteen istuinkorkeuden on oltava säädettävissä ainakin välillä 43–51 cm, edestä mitattuna. Respecta Oy oli tarjouksensa hintaliitteessä ilmoittanut tuotteen istuinkorkeuden säätöväliksi 44–49 cm. Respecta Oy:n tarjous osa-alueessa 2 ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia tuotteen istuinkorkeuden säädettävyyden osalta ja tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjouspyynnössä oli osa-alueen 2 osalta tuotteen ehdottomana vaatimuksena, että tuote on saatavana eri istuinsyvyyksillä, ainakin välillä 40–45 cm, tai säädettävällä istuinsyvyydellä alkaen 40 cm. Nordic Wear Intl Oy:n tarjouksessa oli tuote-esitteessä ja hintaliitteessä ristiriitaista tietoa tuotteen istuinsyvyydestä ja tämän vuoksi Nordic Wear Intl Oy:tä pyydettiin täsmentämään tarjoustaan. Täsmennysvastauksessaan Nordic Wear Intl Oy ilmoitti, että tuotteen istuinsyvyys on säädettävissä 42–44 cm. Näin ollen Nordic Wear Intl Oy:n tarjous osa-alueessa 2 ei täytä tarjouspyynnössä asetettua vähimmäisvaatimusta tuotteen istuinsyvyyden osalta ja tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjouspyynnössä oli osa-alueen 4 osalta ehdottomana vaatimuksena, että tarjotun tuotteen istuinkorkeuden on oltava säädettävissä ainakin välillä 38–49 cm, edestä mitattuna. Respecta Oy oli tarjouksensa hintaliitteessä ilmoittanut tuotteen istuinkorkeuden säätöväliksi 38–42 cm, 22" kelauspyörillä ja 5" tukipyörillä sekä 43-46 cm 24" kelauspyörillä ja 5,5" tukipyörillä. Respecta Oy:n tarjous osa-alueessa 4 ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia tuotteen istuinkorkeuden säädettävyyden osalta ja tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.

Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajailta, jotka tulivat päätöksen perusteella valituiksi toimittajiksi.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Kaikki ne tarjoukset, jotka täyttivät tarjouspyynnössä asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset, otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Tarjousten laatutekijät oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteelle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla. Tarjoukset vertailtiin ja valinnat tehtiin osa-alueittain. Kullakin osa-alueella osa-aluekohtainen vertailuhinta muodostui tarjouksessa annetuista positiokohtaisista yksikköhinnoista kertomalla yksikköhinta kyseisen position arvioidulla vuosittaisella hankittavalla määrällä ja laskemalla näin saadut osa-alueen positioiden vertailuhinnat yhteen. Tarjoajat asetettiin tarjousten saaman kokonaisvertailuhinnan perusteella osa-alueittain ensisijaisuusjärjestykseen.

Tarjoajien osa-alueittain saama kokonaisvertailuhinta sekä ensisijaisuusjärjestys ilmenevät liitteenä 1 olevasta tarjousten vertailutaulukosta.

Sopimus

Sopimukset ovat määräaikaisia ja suunniteltu sopimuskausi on 15.1.2025–30.11.2026. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa enintään kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisena kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.

Osapuolia sitovat sopimukset eivät synny päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun hankinnasta on tehty hankintasopimukset valittujen toimittajien kanssa. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

This decision was published on 15.01.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-
    tös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai 
    muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

sanna.kanervo@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja