Vuokraus, maa-alue, tekonurmikenttä, Laajasalon liikuntapuisto, Sarvastonkaari 23, Laajasalon Jalkapallonurmi Oy

HEL 2024-012252
More recent handlings
This is a motion

Maa-alueen vuokraus Laajasalon jalkapallonurmi Oy:lle Laajasalon kaupunginosasta

Culture and Leisure Committee

Päätösehdotus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää vuokrata Helsingin 49. kaupunginosassa (Laajasalo) osoitteessa Sarvastonkaari 23, 00840 Helsinki sijaitsevasta Laajasalon liikuntapuistosta maa-alueen Laajasalon jalkapallonurmi Oy:lle (2675619─9) liikuntatoimintaa varten 1.1.2025─31.12.2040 väliseksi ajaksi.

Vuokrattava maa-alue on kooltaan 10 465 neliömetriä ja kiinteistötunnus 91-412-1-1080. Tarkka vuokra-alue on merkitty karttaliitteeseen.

Perittävä vuosivuokra on vuokrauksen alkaessa 11 087,31 euroa (alv. 0 %). Vuokra on laskettu varsinaisen kenttäalueen 9 517 m²:n mukaan. Vuokra sidotaan elinkustannusindeksiin.

Vuokralle haettu maa-alue on kooltaan 10 465 neliömetriä ja kiinteistötunnus 91–412–1–1080. Tarkka vuokra-alue on merkitty karttaliitteeseen.

Liikuntalautakunta on aiemmin vuokrannut saman maa-alueen Laajasalon jalkapallonurmi Oy:lle vastaavaan tarkoitukseen 1.7.2015─31.12.2030 väliseksi ajaksi päätöksellä HEL 2015-00295. Tällä päätöksellä solmittava uusi vuokrasopimus korvaa vanhan maanvuokrasopimuksen.

Vuokraukseen liittyvät muut sopimusehdot on kirjattu liitteenä olevaan vuokrasopimusluonnokseen.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta oikeuttaa liikuntajohtajan allekirjoittamaan vuokrasopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia sopimuskauden aikana. Muutoin noudatetaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan määräämiä lisäehtoja.

Kaupunki ei vastaa vuokralaiselle aiheutuneista kustannuksista, mikäli päätös oikaisuvaatimuksen, kunnallisvalituksen tai ylemmän toimielimen päätöksen seurauksena muuttuu tai kumoutuu.

Esittelijän perustelut

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle on saapunut 16.9.2024 päivätty Laajasalon jalkapallonurmi Oy:n hakemus. Asiakirja koskee Laajasalon liikuntapuistossa sijaitsevan maa-alueen pitkäaikaista vuokraamista 31.12.2040 saakka.

Laajasalon jalkapallonurmi Oy on toiminut samalla maa-alueella vuokralaisena vuodesta 2015 lähtien. Yhtiö on asentanut alueelle jalkapallotekonurmen, ja harjoittanut siellä jalkapallotoimintaa. Maanvuokrasopimuksen uudistaminen on nyt ajankohtaista kentän pinnoitteen uudistamistarpeen seurauksena.

Uudistamishankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat 400 000 euroa (alv. 0 %). Investointi on tarkoitus rahoittaa Helsingin kaupungin lainalla 160 000 euroa, kenttäyhtiön omilla varoilla 60 000 euroa, pääomalainalla 140 000 euroa sekä muulla varainhankinnalla 40 000 euroa. Yhtiön lainahakemus käsitellään tässä samassa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kokouksessa.

Laajasalon jalkapallonurmi Oy on Laajasalon palloseura (LPS) ry:n 100  prosenttisesti omistama yhtiö. LPS on itähelsinkiläinen jalkapalloseuralla, jolla on oman ilmoituksensa mukaan 1000 lisenssipelaajaa. Seuran tarkoituksena on tarjota jalkapallon harrastusmahdollisuuksia jäsenilleen Itä-Helsingissä.

Laajasalon liikuntapuiston tekonurmikentän uudistaminen turvaa osaltaan jalkapallon talviharrastusolosuhteita itäisessä Helsingissä. Täten hanke vähentää kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan painetta jalkapallo-olosuhteiden lisärakentamiseksi sekä edistää Helsingin liikuntapoliittisten tavoitteiden toteutumista.

Asemakaava

Alueella on voimassa 24.5.1971 lainvoiman saanut asemakaava numero 6420. Alue kuuluu urheilukeskusalueeseen (UK), jonne saa rakentaa urheilutoimintaa palvelevia rakennuksia ja laitteita.

Sisäinen vuokraus

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on vuokrannut alueen sisäisin vuokrausperustein kaupunkiympäristölautakunnalta (vuokraustunnus Y3149-1) 31.12.2043 saakka. Alue on liikuntapaikkapalveluiden hallinnassa.

Vuokra-aika, vuokra-alue ja vuokran määrittely

Maa-alue Laajasalon liikuntapuistosta vuokrataan Laajasalon jalkapallonurmi Oy:lle 1.1.2025 - 31.12.2040 väliseksi ajaksi.

Tämä vuokrasopimus korvaa Laajasalon jalkapallonurmi Oy:n kanssa ajalle 1.7.2015 -31.12.2030 solmitun vuokrasopimuksen, diaarinumero HEL 2015-00295.

Vuokrattavan maa-alueen pinta-ala on 10 465 m². Kenttäalueen koko on 9 517 m². Ylläpitoalueen koko on 948 m².

Vuokran määrittelyssä noudatetaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 20.6.2023, § 94 maa-alueiden vuokrauksesta päätettyjä yleisperiaatteita. Kenttäalueen osalta maan pääoma-arvona pidetään virallisen elinkustannusindeksin ”lokakuu 1951 = 100” pistelukua 100 vastaavaa 1,00 euron neliömetrihintaa. Vuosivuokra on 5 % alueen pääoma-arvosta.

Perittävän vuokran laskukaava:

9 517 m² x 1,00 €/ m² x 5 % x 23,30 = 11 087,31 €

Kenttäalueen ulkopuolinen muu vuokra-alue 938 m² on ylläpitoaluetta, josta ei peritä vuokraa.

Tammikuun 1. päivästä 2026 lukien perittävä vuosivuokra sidotaan viralliseen elinkustannusindeksiin, jossa lokakuu 1951=100 siten, että perusvuosivuokra on 475,85 euroa vuodessa ja sitä vastaava perusindeksi on 100.

Kunkin kalenterivuoden vuosivuokra tarkastetaan kertomalla perusvuosivuokra luvulla, joka saadaan jakamalla edellisen kalenterivuodenkeskimääräinen elinkustannusindeksi perusindeksillä 100. Mikäli pisteluku on alempi, vuokraa ei kuitenkaan alenneta.

Laajasalon jalkapallonurmi Oy:n kanssa on tehty erillinen sopimus kontti-, kioski- ja katsomorakennelmien sijoittamisesta vuokra-alueelle, joka on voimassa 31.5.2027 saakka.

Kuntalain 130 §:n mukaisesti yli 10 vuodeksi vuokrattavan alueen markkinaperusteisesta vuokratasosta on pyydetty lausunnot puolueettomalta arvioijilta.

Muut vuokraukseen liittyvät ehdot on kirjattu liitteenä olevaan vuokrasopimusluonnokseen.

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Esitetty maanvuokrasopimus Helsingin kaupungin ja Laajasalon jalkapallonurmi Oy:n välillä sisältää vuokratukea. Vuokrauksen kohteena olevaa urheilualuetta käyttävät pääasiallisesti paikallisen urheiluseuran jäsenet ja muut lähiseudun asukkaat. Maanvuokrasopimukseen sisältyvä vuokratuki ei ole SEUT 107(1) mukaista valtiontukea, koska tuki ei ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuki ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, koska kyse on urheilutilasta, joka palvelee ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197).

Toimivalta alueiden vuokrauksissa

Hallintosäännön 17 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta voi päättää hallinnassaan olevien maa- alueiden vuokrauksesta enintään 20 vuoden ajaksi. Pidemmistä vuokrasopimuksista päättää kaupunginhallitus.

Presenter information

liikuntajohtaja
Tarja Loikkanen

Ask for more info

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 09 310 87791

petteri.huurre@hel.fi

Kimmo Isotalo, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 32342

kimmo.isotalo@hel.fi

Attachments

1. Hakemus 16.9.2024
The attachment will not be published on the internet.
2. Hakemus 30.10.2024, liite, hankesuunnitelma, Saari-areena 2025
The attachment will not be published on the internet.
3. Hakemus 16.9.2024, liite, tilinpäätös
The attachment will not be published on the internet.
4. Hakemus 16.9.2024, liite, pöytäkirja 17.9.2024
The attachment will not be published on the internet.
5. Vuokrasopimusluonnos, Laajasalon jalkapallonurmi Oy
The attachment will not be published on the internet.
6. Vuokra-alue, Laajasalon jalkapallonurmi Oy, Laajasalon liikuntapuisto
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.