Nuorten aloite, nuorisotaloille oma psykologi

HEL 2024-012353
More recent handlings
Case 4. / 183 §

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vastaus nuorten aloitteeseen koskien omaa psykologia nuorisotaloille

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi nuorisotalojen omaa psykologia koskevaan nuorten aloitteeseen seuraavan vastauksen:

Kiitos aloitteesta. Nostat esiin tärkeän aiheen nuorten mielenterveyden tuen saavutettavuudesta. Myös nuorisopalveluissa nähdään mielenterveyden matalankynnyksen palveluiden tarve. Varsinkin tyttöjen kokemat mielen hyvinvoinnin haasteet ovat yleisiä ja ne ovat Helsingissä yleisempiä kuin koko maassa keskimäärin tai muualla pääkaupunkiseudulla. Huonolla mielenterveydellä, kuten sinäkin toteat, on negatiivisia vaikutuksia moniin elämän osa-alueisiin ja tulevaisuuteen. Nuorille suunnattu mielen hyvinvoinnin tuki ja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin pääsy ovat Helsingissä edelleen iso haaste aiemmista kehittämistoimista huolimatta.

Kuvaat aloitteessa nuorisotalojen ilmapiiriä kokemustesi mukaan mukavaksi ja helpoksi paikaksi pyytää tarvittaessa apua, ja tästä syystä toivoisit sinne nuorisotyön palveluiden lisäksi myös psykologipalveluita. Avun pyytämisen ja ajan varaamisen tulisi olla helppoa ja maksutonta. Nostit puhelinkeskustelussa esille erityisesti itäisen Helsingin nuorisotalot, kuten Kontulan nuorten toimintakeskus Luupin.

Psykologipalveluiden tuominen nuorisotalojen yhteyteen ei ole ihan yksinkertaista, vaan vaatisi ainakin seuraavien ehtojen toteutumista: Psykologit ovat terveydenhuollon ammattilaisia ja kuuluvat palvelurakenteessa terveydenhuoltoon. Jos tällaista palvelua haluttaisiin Helsingissä toteuttaa, tulisi siitä olla terveydenhuollon kanssa yhteinen näkemys ja tahtotila. Nuorisotalojen yhteydessä toimivat psykologit tarvitsevat ympärilleen terveyden huollon ammattilaisten tukirakenteen sekä johtamisen järjestämisen. Työhön tulisi osoittaa rahoitus muun muassa palkkaukseen, mahdollisuus tietoturvallisen asiakastietojärjestelmän käyttöön sekä toimitilat nuorten kahdenkeskiseen vastaanottoon ja tarvittavat työvälineet.

Psykologipalveluiden tarjoaminen Helsingin kaikissa 39 nuorisotalossa vaatisi suhteellisen ison rahoituksen varaamista tähän. Ehdotat psykologia jokaiseen nuorisotyöyksikköön. Nuorisotyöyksiköitä, joissa on nuorisotaloja, on vuoden 2025 alussa Helsingissä yhteensä 15, joista yksi on ruotsinkielinen. Tämä tarkoittaisi pelkästään psykologien palkkarahoihin karkeasti arvioiden noin 1 100 000 euroa/vuosi. Tällä hetkellä näitä ei kaupungin budjetissa ole varattuna.

Yksi vaihtoehto voisi olla kokeilun mahdollistaminen yhdessä tai kahdessa nuorisotyöyksikössä kaupungin eri toimialojen yhteisellä päätöksellä. Puhelinkeskustelussa aloitteen tekijä nostaa yksiköstä esimerkiksi Kontulan nuorisotyöyksikön. Kontulan nuorisotyöyksikkö toimii kaupunkiuudistusalueella (tällä tarkoitetaan valittua aluetta, jonka palveluita halutaan erityisesti kehittää) ja siellä asuu iso määrä nuoria. Kokeilu voisi sopia sisällöltään hyvin esimerkiksi kaupungin ns. segregaation ehkäisyhankkeeksi, jolla halutaan muun muassa parantaa nuorten hyvinvointia alueella. Asia vaatisi kuitenkin lisäselvittelyä eri tahoilta. Nuorisopalvelut tulee käymään asiasta keskustelua muiden toimijoiden kanssa. Kokeilu pyritään toteuttamaan erityisesti yhdellä tai kahdella alueella, jonka peruskouluissa on todettavissa selkeää tarvetta ja resurssivajetta koulun tarjoamissa psykologipalveluissa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kiittää aloitteen tekijää oivaltavasta, eri toimialojen yhteistyötä edellyttävästä ehdotuksesta ja kannattaa kokeilun edistämistä. Lautakunta toivoo saavansa tiedoksi, miten kaupungin eri toimijat suhtautuvat aloitteeseen ja kehottaa samalla selvittämään psykologin ohella myös muiden toimijoiden, kuten päivystävän kuraattorin tai psykiatrisen sairaanhoitajan mahdollista roolia nuorisotaloilla mielen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Käsittely

Vastaehdotus:
Titta Hiltunen: Kappaleen 6 loppuun lisäys: “ja pyrkii toteuttamaan kokeilun Kontulan nuorisotyöyksikössä tai jollain toisella kaupunkiuudistusalueella.”

Kannattaja: Paavo Arhinmäki

Vastaehdotus:
Eeva Kärkkäinen: Lisätään kappaleen 6 loppuun: "Kokeilu pyritään toteuttamaan erityisesti yhdellä tai kahdella alueella, jonka peruskouluissa on todettavissa selkeää tarvetta ja resurssivajetta koulun tarjoamissa psykologipalveluissa."

Kannattaja: Heimo Laaksonen

Vastaehdotus:
Johanna Sydänmaa: Lisätään kohdan 6 jälkeen: “Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kiittää aloitteen tekijää oivaltavasta, eri toimialojen yhteistyötä edellyttävästä ehdotuksesta ja kannattaa kokeilun edistämistä. Lautakunta toivoo saavansa tiedoksi, miten kaupungin eri toimijat suhtautuvat aloitteeseen ja kehottaa samalla selvittämään psykologin ohella myös muiden toimijoiden, kuten päivystävän kuraattorin tai psykiatrisen sairaanhoitajan mahdollista roolia nuorisotaloilla mielen hyvinvoinnin edistämiseksi.”

Kannattaja: Eeva Kärkkäinen

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Johanna Sydänmaan vastaehdotuksen yksimieleisesti.

1 äänestys

Titta Hiltusen ja Eeva Kärkkäisen vastaehdotuksista äänestettiin vastakkain.

JAA-ehdotus: Titta Hiltusen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna
EI-ehdotus: Eeva Kärkkäisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 3
Hilkka Ahde, Paavo Arhinmäki, Titta Hiltunen

Ei-äänet: 9
Arja Karhuvaara, Esa Korkia-aho, Lukas Korpelainen, Tero Koskinen, Eeva Kärkkäinen, Heimo Laaksonen, Kimmo Niemelä, Dani Niskanen, Johanna Sydänmaa

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Mahad Ahmed

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi tässä äänestyksessä Eeva Kärkkäisen vastaehdotuksen äänin 3 - 9 (1 poissa).

Äänestyksen jälkeen kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi yksimieleisesti Eeva Kärkkäisen vastaehdotuksen mukaisesti muutetun ehdotuksen, joten siitä ei enää äänestetty erikseen esittelijän ehdotuksen kanssa.

See table with voting results

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa nuorisotalojen omaa psykologia koskevaan nuorten aloitteeseen seuraavan vastauksen:

Kiitos aloitteesta. Nostat esiin tärkeän aiheen nuorten mielenterveyden tuen saavutettavuudesta. Myös nuorisopalveluissa nähdään mielenterveyden matalankynnyksen palveluiden tarve. Varsinkin tyttöjen kokemat mielen hyvinvoinnin haasteet ovat yleisiä ja ne ovat Helsingissä yleisempiä kuin koko maassa keskimäärin tai muualla pääkaupunkiseudulla. Huonolla mielenterveydellä, kuten sinäkin toteat, on negatiivisia vaikutuksia moniin elämän osa-alueisiin ja tulevaisuuteen. Nuorille suunnattu mielen hyvinvoinnin tuki ja matalan kynnyksen mielenterveyspalveluihin pääsy ovat Helsingissä edelleen iso haaste aiemmista kehittämistoimista huolimatta.

Kuvaat aloitteessa nuorisotalojen ilmapiiriä kokemustesi mukaan mukavaksi ja helpoksi paikaksi pyytää tarvittaessa apua, ja tästä syystä toivoisit sinne nuorisotyön palveluiden lisäksi myös psykologipalveluita. Avun pyytämisen ja ajan varaamisen tulisi olla helppoa ja maksutonta. Nostit puhelinkeskustelussa esille erityisesti itäisen Helsingin nuorisotalot, kuten Kontulan nuorten toimintakeskus Luupin.

Psykologipalveluiden tuominen nuorisotalojen yhteyteen ei ole ihan yksinkertaista, vaan vaatisi ainakin seuraavien ehtojen toteutumista: Psykologit ovat terveydenhuollon ammattilaisia ja kuuluvat palvelurakenteessa terveydenhuoltoon. Jos tällaista palvelua haluttaisiin Helsingissä toteuttaa, tulisi siitä olla terveydenhuollon kanssa yhteinen näkemys ja tahtotila. Nuorisotalojen yhteydessä toimivat psykologit tarvitsevat ympärilleen terveyden huollon ammattilaisten tukirakenteen sekä johtamisen järjestämisen. Työhön tulisi osoittaa rahoitus muun muassa palkkaukseen, mahdollisuus tietoturvallisen asiakastietojärjestelmän käyttöön sekä toimitilat nuorten kahdenkeskiseen vastaanottoon ja tarvittavat työvälineet.

Psykologipalveluiden tarjoaminen Helsingin kaikissa 39 nuorisotalossa vaatisi suhteellisen ison rahoituksen varaamista tähän. Ehdotat psykologia jokaiseen nuorisotyöyksikköön. Nuorisotyöyksiköitä, joissa on nuorisotaloja, on vuoden 2025 alussa Helsingissä yhteensä 15, joista yksi on ruotsinkielinen. Tämä tarkoittaisi pelkästään psykologien palkkarahoihin karkeasti arvioiden noin 1 100 000 euroa/vuosi. Tällä hetkellä näitä ei kaupungin budjetissa ole varattuna.

Yksi vaihtoehto voisi olla kokeilun mahdollistaminen yhdessä tai kahdessa nuorisotyöyksikössä kaupungin eri toimialojen yhteisellä päätöksellä. Puhelinkeskustelussa aloitteen tekijä nostaa yksiköstä esimerkiksi Kontulan nuorisotyöyksikön. Kontulan nuorisotyöyksikkö toimii kaupunkiuudistusalueella (tällä tarkoitetaan valittua aluetta, jonka palveluita halutaan erityisesti kehittää) ja siellä asuu iso määrä nuoria. Kokeilu voisi sopia sisällöltään hyvin esimerkiksi kaupungin ns. segregaation ehkäisyhankkeeksi, jolla halutaan muun muassa parantaa nuorten hyvinvointia alueella. Asia vaatisi kuitenkin lisäselvittelyä eri tahoilta. Nuorisopalvelut tulee käymään asiasta keskustelua muiden toimijoiden kanssa.

Close

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle on saapunut vastattavaksi nuorten aloite, jossa ehdotetaan psykologipalveluiden tarjoamista nuorisotaloilla. Aloitteen tekijän mukaan kynnys avun pyytämiseen nuorisotalojen mukavassa ilmapiirissä olisi pienempi, kuin muussa yhteydessä.

Aloitteen tekijän kanssa on keskusteltu puhelimitse asiasta eri näkökulmista ehdotukseen liittyen. Hänelle on myös kerrottu tämän ehdotuksen käsittelystä.

Hallintosäännön 26 luvun 3 § mukaan nuorten aloitteeseen vastaa se lautakunta tai johtokunta, jonka toimivaltaan tai jonka alaisen viranomaisen toimivaltaan aloitteessa esitetty toimenpide kuuluu.

Vastaus lähetetään aloitteen tekijälle pöytäkirjanotteena lautakunnan päätöksen jälkeen.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 26.11.2024 § 177

Close

This decision was published on 13.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

nuorisoasiainjohtaja
Mikko Vatka

Ask for more info

Tiina Nurmi, suunnittelija, puhelin: 09 310 89121

tiina.nurmi@hel.fi

Attachments

1. Nuorten aloite 20.9.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.