Vuokraus, lisätila, Iso Roobertinkatu 21-25, Sponda Oyj, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-012465
More recent handlings
§ 35

Vuokraus, lisätila, Iso Roobertinkatu 21-25, Sponda Oyj, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Tilapäällikkö

Päätös

Tilapäällikkö päättää

A
vuokrata Sponda Oyj:ltä 10.10. 2024 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti osoitteessa Iso Roobertinkatu 21-25 sijaitsevat, yhteensä 479 htm² laajuiset opetustilat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan Ressun IB-lukion lisätilaksi alkuvuonna 2025 alkaen viiden (5) vuoden määräaikaisella vuokrasopimuksella siten, että arvonlisäveroton pääomavuokra viiden (5) vuoden ajalta on yhteensä 651 345 euroa.

B
oikeuttaa kaupunkiympäristön toimialan Kasvatuksen tilat yksikön päällikön allekirjoittamaan Sponda Oyj:n kanssa liitteen 4 mukaisen vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätöksen perustelut

Tarve

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan 21.5.2024 tekemän tarvepäätöksen (§118) mukaan Ressun IB-lukion tilat ovat riittämättömät lukiokoulutuksen tulevien vuosien kasvavalle palvelutarpeelle ja tarvitaan lisätilat 150 oppilaalle osoitteessa Iso Roobertinkatu 21-25 vuoden 2025 alusta alkaen noin 5 vuoden ajaksi, kunnes Ressun IB-lukion pysyvät tilat ovat käytettävissä.

Vuokrattavat tilat

Soveltuvat 479 m2 laajuiset tilat vuokrataan Sponda Oyj:ltä osoitteesta Iso Roobertinkatu 21-25.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan oppimistilojen suunnittelupalvelujen edustajat ovat katselmoineet tilat toukokuussa 2024 ja todenneet ne soveltuviksi. Tilat ovat aiemmin olleet toimisto- ja koulutuskäytössä ja ne voidaan saattaa muutostöillä lukio-opetuksen käyttöön soveltuviksi. Muutostyöt suunnitteluttaa ja tarvittavat rakennusluvat hakee kiinteistön omistaja. Muutostöiden kustannukset sisältyvät vuokraan.

Vuokraus ulkoiselta toimijalta

Tilavuokra on 29 euroa/htm2/kk (479 m2). Sopimuksen mukaan tilavuokrasta vähennetään 50% ensimmäisen 10 kk:n ajan. Tilavuokra sisältää rakennuksen ylläpidon vuokrasopimuksen vastuunjakotaulukon mukaisesti. Vuokraa korotetaan elinkustannusindeksin mukaisesti vuosittain, tarkistusajankohta on tammikuu. Peruspohjaluku on 8/2024. Tarkistusindeksi on tarkistusajankohtana viimeisin marraskuun pisteluku. Mikäli tarkistuskuukauden indeksin pisteluku on edellistä tarkastuspistelukua alempi, ei vuokraa kuitenkaan alenneta.

Tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan vuokrahankkeen päätösesityksessä esitetään ulos maksettava neliövuokra siten, että pääoma- ja ylläpitovuokra sekä muut mahdolliset erilliskustannukset näkyvät muihin hankkeisiin vertailukelpoisella tavalla. Jos ylläpitokustannusta ei voida erottaa esim. bruttovuokrasta, vähennetään kokonaisvuokrasta 12 kk:n keskimääräinen vastaavan kohteen ylläpitokustannus.

Kun tilavuokrasta vähennetään laskennallinen ylläpitovuokra 3,92 euroa /htm2/kk (kaupungin suoraan omistamien kohteiden kiinteistötyyppikohtainen ylläpitovuokra), on pääomavuokran laskennallinen osuus on 25,08 euroa /htm2/kk. Kun otetaan huomioon vielä 10 ensimmäisen kuukauden 50% alennus tilavuokrasta, on päätettävä arvonlisäveroton pääomavuokra viiden vuoden ajalta yhteensä 651 345 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan tilojen omistajalle maksamasta vuokrasta sekä kaupunkiympäristön toimialan yleiskustannuksesta.

Tilakustannus käyttäjälle on 27,26 euroa/htm2/kk, josta omistajalle maksettava tilavuokra on 26,59 euroa/m2 (huomioiden kymmenen ensimmäisen kuukauden 50% alennus) ja kaupunkiympäristön toimialan yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk.

Lausunnot

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on antanut puoltavan lausunnon Ressun IB-lukion Iso Roobertinkatu 21-25 vuokrahankkeen hankesuunnitelmasta 29.10.2024 / 24./301§.

Tilojen käyttöönottoaikataulu

Tilat saadaan kasvatuksen ja koulutuksen toimialan käyttöön arviolta keväällä 2025. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan tilat tulisi saada käyttöön mahdollisimman nopeasti.

Rahoitus ja toteutus

Omistajalle ulosmaksettava vuokra rahoitetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttötalousmäärärahoista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

This decision was published on 11.11.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Markus Korhonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 52294

markus.korhonen@hel.fi

Päivi Etelämäki, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31871

paivi.etelamaki@hel.fi

Decisionmaker

Sari Hilden
tilapäällikkö

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet
The attachment will not be published on the internet.
3. Vuokrasopimusluonnos 25.10. liitteineen
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.