Maksuperusteiden määrääminen, yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hinnan tarkistaminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-012516
More recent handlings
This is a motion

Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hinnan tarkistaminen

Urban Environment Committee

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hinnaksi 1.1.2025 alkaen 30 euroa ja vähäpäästöisen tunnuksen hinnaksi 15 euroa kuukausitasolla. Vähäpäästöisyyden kriteerit ovat samat kuin yleisistä pysäköintimaksuista sekä asukas- ja yrityspysäköintitunnuksista annettavissa alennuksissa kaupunginhallituksen 2.9.2024 päätöksen mukaisesti.

Esittelijän perustelut

Tunnuksen ominaisuudet ja nykytilanne

Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnus otettiin kokeiluluonteisesti käyttöön kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksellä 13.5.2014. Samassa yhteydessä hyväksyttiin tunnuksen ehdot. Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 5.4.2016 ottaa pysäköintitunnuksen pysyvästi käyttöön 1.1.2017 alkaen. Tunnus antaa yhteiskäyttöautoyritysten ajoneuvoille merkittävän pysäköintiedun. Pysäköintietua laajennettiin kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä 30.10.2018. Tunnuksella voi pysäköidä ilman tuntiperusteista pysäköintimaksua tai aikarajoitusta kaikilla kaupungin omistamilla tai hallinnoimilla yleisillä alueilla sijaitsevilla pysäköintipaikoilla koko Helsingin alueella, jos niiden aikarajoitus on enemmän kuin 60 minuuttia.

Tunnuksen nykyinen hinta ja sen muodostuminen

Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnusten ehtojen mukaan tunnuksen hinta on asukaspysäköintitunnuksen hinnan suuruinen. Tällä hetkellä tunnus maksaa kuukausitasolla 60 euroa ja vähäpäästöinen tunnus 45 euroa. Kaupunginhallitus päätti Helsingin uudesta pysäköintipolitiikasta 24.10.2022. Samassa yhteydessä päätettiin korottaa asukaspysäköintitunnuksen hintaa vuoden 2023 aikana 30 eurolla. Perusteluina hinnankorotuksille olivat yleinen hintatason nousu, kaupunkitilan merkittävyys ja vaihtoehtoiskustannukset, kunnossapidon laatuvaatimukset sekä pysäköinnin kysynnän ja tarjonnan parempi kohtaavuus. Koska yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnus on ehtojen mukaan saman hintainen kuin asukaspysäköintitunnus, hinnankorotukset koskivat myös yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnusta.

Yhteiskäyttöautoyrityksen pysäköintitunnuksessa on vähäpäästöisyysalennus. Sen tavoitteena on kannustaa vähäpäästöisen kaluston käyttöön myös yhteiskäyttöisissä ajoneuvoissa. Vähäpäästöisyysalennuksen saavat vain täyssähköiset henkilöautot kaupunginhallituksen 2.9.2024 päätöksen mukaisesti.

Vuoden 2024 syyskuussa yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksia oli käytössä noin 255 kpl. Tunnusten määrät ovat vähentyneet noin 200 kappaleella vuodesta 2023, jolloin tunnuksen hintaa korotettiin.

Perustelut hinnanmuutokselle

Kaupunkistrategian yhtenä tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kulkumuoto-osuutta. Yhteiskäyttöautoja käytetään tehokkaammin kuin yksityisomistuksessa olevia henkilöautoja. Yhteiskäytössä oleva auto palvelee suurempaa joukkoa ihmisiä kuin yksityisomistuksessa oleva auto. Pysäköintipaikat, joita yhteiskäyttöauto käyttää, ovat tällöin tehokkaammassa käytössä kuin vaihtoehtoisessa tilanteessa, jossa yhteiskäyttöä hyödyntävät kaupunkilaiset omistaisivat auton ja pysäköisivät niitä kadunvarteen. Yhteiskäyttöautot lisäävät myös liikkumisen vaihtoehtoja ihmisille, jotka eivät omista autoa. Kun myös tällaista liikkumispalvelua on tarjolla, vähentää se kaupunkilaisten tarvetta hankkia oma auto. Yhteiskäyttöautoilla on rooli liikennejärjestelmän täydentäjänä, ja niiden avulla voidaan vähentää autonomistamisen tarvetta.

Helsingillä on tavoitteena olla hiilineutraali vuonna 2030. Helsingin suorien päästöjen merkittävimmät päästölähteet ovat lämmitys, liikenne ja sähkö. Liikenteen päästöt ovat vähentyneet hitaammin kuin muiden sektoreiden päästöt, ja ennusteiden mukaisesti liikenne tuottaa yli puolet kaupungin päästöistä jo vuodesta 2025 lähtien. Liikenteen päästöjen alentaminen onkin merkittävässä roolissa päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa. Yhteiskäyttöautot edistävät tavoitetta, koska niiden tehokkaamman käytön vuoksi ne voivat korvata tarvetta yksityisautojen omistamiselle. Yhteiskäyttöautoyritysten pysäköintitunnuksen hinnassa on vähäpäästöisyyskannustin. Nollapäästöisten yhteiskäyttöajoneuvojen merkittävällä alennuksella halutaan kannustaa yhteiskäyttöautojen sähköistymiseen.

Yhteiskäyttöautopalvelut toimivat markkinaehtoisesti Helsingissä. Kaupungin tavoitteena on, että yhteiskäyttöautoyrityksillä olisi hyvät liiketoimintaedellytykset Helsingissä. Pysäköinnin hinta vaikuttaa yhtenä tekijänä tarjolla olevien autojen määrään, mikä osaltaan vaikuttaa palvelun laatutasoon ja siten myös käyttöön. Tavoitteena on vaikuttaa pysäköinnin hinnalla yhteiskäyttöautotarjontaan niin, että palvelu voisi olla yhä useammalle vaihtoehto oman auton omistamisen sijaan Helsingissä. Yllä mainituista syistä ehdotetaan, että tunnuksen kuukausihintaa lasketaan nykyisestä 60 eurosta 30 euroon. Vähäpäästöisen tunnuksen kuukausihinta olisi tästä puolet eli 15 euroa. Tarvittaessa myöhemmin tarkastellaan myös muita yhteiskäyttöautojen edistämiskeinoja.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1§:n 3 momentin 1 kohdan mukaan: ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Kaupunkiympäristölautakunta 03.12.2024 § 682

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Juha Hietanen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37120

juha.hietanen@hel.fi