Elontie 56 ryhmäkodin rakennuksen siirtäminen apporttiomaisuutena Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle, kaupunkiympäristön toimiala
Beviljande av proprieborgen till Helsingfors stads bostäder Ab som en del av ett apportarrangemang (grupphem, Elovägen 56)
Beslut
Stadsfullmäktige beslutade bevilja Helsingfors stads bostäder Ab proprieborgen för att täcka ett räntestödslån på högst 615 000 euro för en grupphemsbyggnad (Elovägen 56) som överförs i en apportplacering.
Stadsfullmäktige beslutade dessutom fastställa att borgen i enlighet med marknadspraxis täcker både lånekapitalet för det räntestödslån på högst 615 000 euro som överförs och lånets räntor, dröjsmålsräntor och eventuella låneskötsel- och indrivningskostnader. Enligt lånets amorteringsplan ska den sista amorteringsposten betalas 23.4.2056.
Behandling
Stf. kanslichef Tuula Saxholm konstaterades vara jävig att delta i behandlingen av ärendet på grund av samfundsjäv (28.1 § 5 punkten i förvaltningslagen).
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Bakgrund
Det lagstadgade ansvaret för ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet (exklusive Helsingfors stad) överfördes till välfärdsområdena från och med 1.1.2023. I samband med det upplöstes specialomsorgsdistrikten. Då överfördes bland annat Kårkulla samkommuns tjänster i Helsingfors, inklusive boendetjänster för personer med funktionsnedsättning, samkommunens servicelokaler och de sammanhängande ansvaren, till Helsingfors stad med stöd av införandelagen. Kårkulla samkommun hade tre boendeenheter för svenskspråkiga kunder i Helsingfors, varav en är Elovägens grupphem (på adressen Elovägen 56). De som bor i grupphemmet har hyresavtal för sina lägenheter med boendetjänsterna i servicehelheten tjänster och tillstånd inom Helsingfors stads stadsmiljösektor. Social-, hälsovårds- och räddningssektorns tjänster för personer med funktionsnedsättning producerar tjänster för grupphemmets invånare dygnet runt med hjälp av Helsingfors stads anställda.
Stadsmiljönämnden har 22.10.2024 (§ 541) beslutat överföra den byggnad på adressen Elovägen 56 (fastighetsbeteckning 91-34-143-3, byggnadsbeteckning 103685122B, yta 527 m²) som färdigställdes 2019, inklusive anslutningarna för el och fjärrvärme, som en vederlagsfri apportplacering till Helsingfors stads bostäder Ab:s (Hekas) fond för inbetalt fritt eget kapital. Helsingfors stad äger hela aktiestocken i Heka. Byggnaden överförs till byggnadens bokföringsvärde på 615 000 euro (läget 31.12.2024). Som en del av helhetsarrangemanget överförs till bolaget ett räntestödslån på cirka 615 000 euro i anslutning till objektet.
Helsingfors stads mål är att av funktionella och ekonomiska orsaker centralisera sin bostadsegendom till Helsingfors stads bostäder Ab. I det nämnda centraliseringssyftet och för att förenhetliga stadens funktioner är det ändamålsenligt att överföra den byggnad som Helsingfors stad äger i Helsingfors stads bostäder Ab:s ägo. Överföringen gör det möjligt att ordna byggnadens ägarskap, beslutsfattande, verksamhet, ekonomi och finansiering på ett ändamålsenligare sätt än tidigare. Heka förvaltar många bostads- och servicefastigheter och i organisationen finns gediget yrkeskunnande i fråga om underhåll av fastigheter av den här typen, samverkan med social- och hälsovårdssektorn och beaktande av de särskilda behoven hos byggnadernas användare. Social-, hälsovårds- och räddningssektorn har i sitt utlåtande till stadsmiljönämnden om apportöverföringen (22.1.2024) tillstyrkt genomförandet av ägararrangemangen.
Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet (Ara) har med sitt beslut (dnr. 36679/322/17) beviljat ett räntestödslån för byggande av objektet Elovägen 56. I sitt beslut 7.3.2024 nämner Ara Helsingfors stads bostäder Ab som den som tar emot lånet, eftersom det är ett bolag som är helt och hållet i Helsingfors stads ägo. Ara fastställer att överlåtelseersättningen är 0 euro. Överlåtelseersättningen är samtidigt det högsta tillåtna överlåtelsepriset. För att uppfylla detta villkor har amorteringar för det lån som Ara har beviljat, som Kommunfinans finansierar och som gäller byggnaden gjorts så att det resterande lånet motsvarar byggnadens bokföringsvärde på cirka 615 000 euro. Byggnaden överlåts med detta värde genom en vederlagsfri apportplacering i Helsingfors stads bostäder Ab:s fond för inbetalt fritt eget kapital. I samband med överlåtelsen av byggnaden överförs det lån som Ara har beviljat och som gäller byggnaden, inklusive förpliktelserna, till Hekas ansvar. Förvärvaren ska meddela det kreditinstitut som har beviljat lånet och Statskontoret om att den tar ansvaret för räntestödslånet. Efter att lånets objekt har överlåtits betalas räntestöd fortfarande om den nya ägaren tar ansvaret för räntestödslånet. Aras beslut (7.3.2024) finns som bilaga 1.
Stadsmiljönämnden fattade beslutet om överföringen som apport (22.10.2024, § 541) på det villkor att stadsfullmäktige beviljar Heka proprieborgen för Kommunfinans räntestödslån 19376/18 och att Heka beslutar ta ansvaret för räntestödslånet för byggnaden som en del av helhetsarrangemanget. Saldot på det lån som överförs motsvarar bokföringsvärdet på den byggnad som överförs inklusive anslutningarna.
Proprieborgen
Statskontoret såväl betalar räntestödet som beviljar fyllnadsborgen för det ovan nämnda räntestödslånet. Därför behövs Statskontorets tillstånd för att byta gäldenär från staden till stadens dottersammanslutning. Ett villkor för tillståndet är att statens riskklass inte försämras i och med bytet av gäldenär. Därför behövs stadsfullmäktiges beslut om proprieborgen utöver nämndens beslut för överföringen som apport.
Statsstödsbedömning och 131 § i kommunallagen
Följande anges i artikel 107 punkt 1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt (EUF): ”Om inte annat föreskrivs i fördragen, är stöd som ges av en medlemsstat eller med hjälp av statliga medel, av vilket slag det än är, som snedvrider eller hotar att snedvrida konkurrensen genom att gynna vissa företag eller viss produktion, oförenligt med den inre marknaden i den utsträckning det påverkar handeln mellan medlemsstaterna.” Företag som anförtrotts att tillhandahålla tjänster av allmänt ekonomiskt intresse (SGEI-tjänster) eller som har karaktären av fiskala monopol ska vara underkastade reglerna i EUF-fördragen, särskilt konkurrensreglerna, i den mån tillämpningen av dessa regler inte rättsligt eller i praktiken hindrar att de särskilda uppgifter som tilldelats dem fullgörs. När ersättningen beviljas för att tillhandahålla tjänster av allmänt ekonomiskt intresse med anledning av Europeiska kommissionens SGEI-beslut (2012/21/EU) behöver kommissionen inte underrättas om stödet på förhand i enlighet med artikel 108 punkt 3 och anses vara lämpligt för den inre marknaden.
Stadsstyrelsen har med sitt beslut 27.11.2023 (§ 712) ålagt Helsingfors stads bostäder Ab en temporär skyldighet att tillhandahålla tjänster på tio år i anslutning till tjänster av allmänt ekonomiskt intresse med stöd av kommissionens SGEI-beslut. Den föreslagna proprieborgen gäller tillhandahållandet av de tjänsterna. Ägaren till den byggnad som är objektet till den finansiering som staden går i borgen för får stöd från Ara och därmed omfattas ägaren och byggnaden av Ara-regleringen. Den borgen som stadsfullmäktige beviljade är och kan därmed ses som ett SGEI-stöd som staden beviljar. Borgen beviljas som proprieborgen på hundra procent och stödbeloppet i anslutning till borgen beräknat utifrån Kommissionens tillkännagivande om garantier (2008/C 155/02) uppgår till 319 986,53 euro.
Det har inte fattats något beslut enligt vilket Helsingfors stads bostäder Ab är föremål för återbetalningskrav till följd av ett tidigare kommissionsbeslut som förklarar ett stöd regelstridigt och oförenligt med den inre marknaden, och bolaget är inte ett företag i svårigheter i enlighet med bestämmelserna om statligt stöd. Verksamheten i boendeenheten på Elovägen 56 står i anslutning till stadens bostadspolitiska uppgifter och snedvrider inte konkurrensen i området. Med investeringen och den finansiering man då fick för den säkerställde social bostadsproduktion för en specialgrupp.
Paragraf 129 i kommunallagen
Enligt 129 § 1 mom. i kommunallagen får lån, borgen eller annan säkerhet som beviljats av kommunen inte äventyra kommunens förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. Kommunen får inte bevilja lån, borgen eller annan säkerhet om de är förenade med en betydande ekonomisk risk. Kommunens intressen ska tillgodoses med tillräckliga motsäkerheter.
Helsingfors stads bostäder Ab är en del av stadskoncernen. Risken med att bevilja lån till dottersammanslutningar minskar i och med att dottersammanslutningarna lyder under stadens ägarstyrning och koncernövervakning och är förpliktade att följa stadens koncernanvisning och iaktta stadens koncernsstyrning i sin verksamhet. Utifrån stadens ekonomiska nyckeltal kan man konstatera att borgen till Helsingfors stads bostäder Ab inte ens enligt mycket försiktiga uppskattningar kan anses äventyra skötseln av stadens lagstadgade uppgifter eller stadens ekonomi. För borgen krävs i det här sammanhanget ingen motsäkerhet, eftersom staden har rösträtt i bolaget till hundra procent. Om det i ett senare skede skulle ske ändringar i innehavet, reserverar staden rätten att i samband med arrangemanget vid behov kräva säkerheter som förhandsvillkor.
Behörighet och delegering
I enlighet med 14 § 2 mom. 9 punkten i kommunallagen fattar fullmäktige beslut om borgensförbindelse eller annan säkerhet för annans skuld.
Stadsstyrelsen konstaterar att om stadsfullmäktige godkänner beslutsförslaget kommer stadsstyrelsen vid verkställigheten av beslutet:
- att i sitt verkställighetsbeslut bemyndiga stadskansliets rättstjänst att ingå borgensförbindelserna
- att uppmana finansdirektören att lämna in den tillståndsansökan som krävs för ändring av lånets garantier till Statskontoret
- att uppmana ekonomi- och planeringsavdelningen att tillsammans med affärsverket ekonomiförvaltningstjänsten sörja för de praktiska arrangemangen i anslutning till överföringen av räntestödslånet till Helsingfors stads bostäder Ab som en del av helhetsarrangemanget
- att uppmana stadsmiljösektorn att med Helsingfors stads bostäder Ab ingå de avtal som behövs för att hyra tillbaka lokaler.
Kaupunginhallitus 04.11.2024 § 673
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää myöntää Helsingin kaupungin asunnot Oy:lle ryhmäkotirakennuksen (Elontie 56) apporttisijoituksessa siirtyvää korkotukilainaa varten enintään 615 000 euron määräisen kaupungin omavelkaisen takauksen.
Kaupunginvaltuusto päättää vahvistaa, että markkinakäytännön mukaisesti takaus kattaa siirrettävän korkotukilainan enintään 615 000 euron pääomien lisäksi myös lainan korot ja viivästyskorot sekä mahdolliset lainanhoito- ja perimiskulut. Lainan lyhennysohjelman mukainen viimeinen lyhennyserä tulee maksettavaksi 23.4.2056.
Käsittely
Esteelliset: Tuula Saxholm
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolaki 28.1 § 5 kohta)
28.10.2024 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716
Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, puhelin: 09 310 25641
Kaupunkiympäristölautakunta 22.10.2024 § 541
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti luovuttaa osoitteessa Elontie 56 sijaitsevan rakennuksen (kiinteistötunnus 91-34-143-3, rakennustunnus 103685122B) sähkö- ja kaukolämpöliittymineen vastikkeettomana apporttisijoituksena Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (HEKA) sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Osana kokonaisjärjestelyä yhtiöön siirtyy myös kohteeseen liittyvä korkotukilaina.
Apporttisiirtoa koskeva päätös tehdään ehdolla, että kaupunginvaltuusto myöntää HEKA:lle siirrettävää Kuntarahoituksen korkotukilainaa 19376/18 koskevan kaupungin omavelkaisen takauksen ja että Helsingin kaupungin asunnot Oy päättää ottaa osana kokonaisjärjestelyä vastattavakseen rakennukseen liittyvän em. Kuntarahoituksen korkotukilainan. Siirtyvän lainan saldo vastaa siirtyvän rakennuksen kirjanpitoarvoa. Osana kokonaisjärjestelyä kaupunkiympäristölautakunta päätti esittää, että kaupunginhallitus esittäisi kaupunginvaltuustolle siirron edellytyksenä olevan takauksen myöntämistä.
Edelleen oikeutettiin kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun sopimukset ja toiminnanohjaustiimin tiimipäällikön allekirjoittamaan omaisuuden siirtoa koskevat asiakirjat.
Esittelijä
Lisätiedot
Ismo Aalto, kehittämisinsinööri, puhelin: 09 310 20415
This decision was published on 20.11.2024
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av en kommunmedlem
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar efter att man fått del av beslutet.
Besvärsskriften ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet sändes, om inte något annat påvisas.
Dagen då man fått del av beslutet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna lämnas in första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
besöksadress: | Banbyggarvägen 5 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften ska uppges:
- det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
- till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
- grunderna för yrkandena;
- vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.
I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om en laglig företrädare eller ett ombud för ändringssökandens talan, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.
Besvären ska också innehålla postadressen och en eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.
När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.
Till besvärsskriften ska följande fogas:
- det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
- utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift
En rättegångsavgift tas ut med stöd av lagen om domstolsavgifter (1455/2015) hos den som söker ändring. I ett ärende som marknadsdomstolen har behandlat som första instans tas avgiften ut oberoende av utgången.
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/
Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.
Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB 10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Besöksadress: | Norra esplanaden 11-13 |
Telefonnummer: | 09 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Susanna Hyvärinen, stadssekreterare, telefon: 09 310 60716
Tuomo Mäkinen, finansieringschef, telefon: 09 310 25641