Nimeämispyyntö, Lilinkotisäätiön hallituksen jäsenet ja henkilökohtaiset varajäsenet, toimikausi 2025-2027

HEL 2024-012885
More recent handlings
Case 9. / 101 §

Kaupungin edustajien nimeäminen Lilinkotisäätiön hallitukseen toimikaudeksi 2025–2027

City Group Sub-committee

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto valitsi Lilinkotisäätiön hallitukseen toimikaudeksi 2025–2027 kolme varsinaista jäsentä henkilökohtaisine varajäsenineen seuraavasti:

Varsinainen jäsen perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja Maarit Sulavuori, henkilökohtaisena varajäsenenään nuorten palvelujen ja aikuissosiaalityön johtaja Leena Luhtasela.

Varsinainen jäsen ylihoitaja Kati Sinivuori, henkilökohtaisena varajäsenenään ylihoitaja Jaana Suhonen.

Varsinainen jäsen johtava controller Miia-Marja Hirvonen, henkilökohtaisena varajäsenenään suunnittelupäällikkö Maria Helin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Lilinkotisäätiö on pyytänyt kaupungin edustajien nimeämistä säätiön hallitukseen toimikaudeksi 2025–2027 (liite 1).

Lilinkotisäätiön tarkoituksena on parantaa mielenterveydeltään pitkäaikaissairaiden helsinkiläisten asemaa yhteiskunnassa. Säätiö tuottaa palveluasumista ja toimintakykyä ylläpitävää kuntoutusta. Säätiö ei kuulu Helsingin kaupunkikonserniin.

Lilinkotisäätiön sääntöjen 5 §:n mukaan säätiön asioita hoitaa ja sitä edustaa hallitus, johon kuuluu seitsemän varsinaista jäsentä ja henkilökohtaista varajäsentä. Näistä Helsingin kaupunginhallitus valitsee kolme jäsentä henkilökohtaisine varajäsenineen. Helsingin Diakonissalaitos, Mielenterveyden Keskusliitto ry ja Helsingin Klubitalot ry valitsevat kukin yhden varsinaisen jäsenen ja henkilökohtaisen varajäsenen. Lisäksi säätiön hallitus valitsee hallituksen varsinaiseksi jäseneksi yhden sosiaalipsykiatriseen kuntoutukseen perehtyneen asiantuntijan ja henkilökohtaisen varajäsenen. Hallituksen toimikausi on kolme vuotta.

Kaupunginhallitus on 12.3.2018 § 145 päättänyt kaupungin tytäryhteisöjen ja -säätiöiden hallitusten jäsenten yleisistä palkkioperusteista. Lilinkotisäätiö ei ole tytärsäätiö. Säätiön sääntöjen 14 §:n mukaan hallituksen jäsenten ja puheenjohtajan palkkioiden maksamisessa noudatetaan kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston palkkioista tekemiä päätöksiä. Luontevimmin Lilinkotisäätiö kuuluu sosiaali- ja terveystoimialan muiden säätiöiden mukaisesti palkkioryhmään C.

Päätösehdotus perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta saatuun esitykseen. Esitetyt jäsenet ovat toimineet Lilinkotisäätiön hallituksessa myös toimikaudella 2022–2024.

Hallintosäännön 8 luvun 3 §:n mukaan konsernijaosto päättää jäsenien ja jäsenehdokkaiden nimeämisestä yhteisöjen ja säätiöiden toimielimiin.

Close

This decision was published on 03.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Attachments

1. Nimeämispyyntö 1.10.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.