Oikaisuvaatimus, velvoitepäätöksen valvontamaksu, Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajankatu 42
Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 28.3.2024 § 61 tekemässä velvoitepäätöksessä määrätystä valvontamaksusta
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajankatu 42:n oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 28.3.2024 § 61 tekemässä velvoitepäätöksessä määrätystä valvontamaksusta koskien toimenpideluvan mukaisten töiden loppuunsaattamista.
Muutoksenhaun kohteena oleva päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 28.3.2024 § 61 päättänyt velvoittaa Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajankatu 42:n tontin 91-43-79-8 haltijana juoksevan sakon uhalla lopettamaan kadun vastaisen piha-alueen käyttö pysäköintialueena kunnes kaikki toimenpideluvassa 1.11.2022 § 10, lupatunnus 43-2665-22-C, annetut määräykset on täytetty ja myönnetyn toimenpideluvan mukainen loppukatselmus on hyväksytysti pidetty.
Samalla päätöksellä Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajankatu 42 on määrätty maksamaan Helsingin rakennusvalvontataksan (2024) 11 §:n mukainen valvontamaksu 2 620 euroa kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä.
Esitetyt vaatimukset ja perusteet
Kiinteistö Oy Sahaajankatu 42 on kirjelmillään 8.5.2024 sekä 23.5.2024 vaatinut valvontamaksun mitätöintiä ja poistamista.
Kirjelmissä todetaan muun ohella, että velvoitettu ei ole saanut päätökseen liittyen mitään tiedoksiantoa. Tiedonanto toimitettiin vasta sen jälkeen, kun tiedustelimme meille toimitetun valvontamaksusta esitetyn laskun (päivätty 25.4.2024, toimitettu 3.5.2024) aihetta.
Rakennusvalvonnalle on ilmoitettu 3.1.2024 päivätyssä vastineessa, että työt aloitetaan 15.1.2024 alkavalla viikolla. Tämä ei kuitenkaan ollut vallitsevien olosuhteiden johdosta mahdollista. Varsinaiset aloitettiin kuitenkin 28.2.2024 tilaamalla kaupunkimittaukselta tontin rajojen maastoonmerkintä, sekä tekemällä rakennusvalvonnan tarkastusinsinöörille aloittamisilmoitus 29.2.2024.
Työt ovat tämän jälkeen edenneet seuraavasti:
- 6.3. tontin maastoonmerkintä
- 7.-11.3. työn suunnittelu ja valmistelu urakoitsijan kanssa
- 8.3. pysäköintiopasteet valmistuneet ja kiinnitetty kiinteistön
seinään
- 11.3. tehty vaadittava kaivuilmoitus
- 18.3. tehty lisäksi pyydettynä johtoselvitys kaivutyölle
- 19.3. kaivutyölle saatu lupa
- 28.3.-1.4. toteutettu kaivuu- pinnoitustyöt toiminnalliseen
kuntoon
- 3.4. ilmoitettu työn valmistumisesta toiminnalliseen kuntoon,
jonka yhteydessä ilmoitettu viimeistelevän työn suorittamisesta
n. 1kk kuluessa, kun työhön tarvittavaa viimeistelymassaa on
saatavilla
- 8.4. suoritettu työmaakatselmus katutarkastajan kanssa
- 9.5. suoritettu kaivetun asfalttipinnan viimeistelytyöt
- 8.-14.5. tavoiteltu tarkastusinsinööriä loppukatselmuksen
suorittamista varten. Oikaisuvaatimuksen päiväämisen hetkellä loppukatselmuksen ajankohdasta ei olla päästy sopimukseen.
Oikaisuvaatimuksemme perustuu päätöksessä esitettyihin virheellisiin perusteluihin. Vaikka onkin totta, että työt päästiin aloittamaan alun perin ilmoitettua myöhemmin, ovat ne kuitenkin olleet hyvässä vauhdissa päätöksen tekohetkellä ja saatettu toiminnalliseen kuntoon vain pari päivää päätöksen päiväämisestä. Työt on suoritettu aloittamisilmoituksen jälkeen niin tiiviissä aikataulussa, kuin se on mm. vaadittavien lupaprosessien keston vuoksi ollut mahdollista. Emme näin ollen katso aiheelliseksi meille asetettua uhkasakkoa, tai päätöksestä esitettyä valvontamaksua ja vaadimme niiden mitätöimistä.
Kirjelmät ovat kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä.
Perustelut
Valvontatoimet kohteessa
Osoitteessa Sahaajankatu 42 sijaitsevan kiinteistön pysäköintiä koskeva asia on tullut vireille rakennusvalvontaan kirjallisen toimenpidepyynnön johdosta 1.3.2022. Toimenpidepyynnön mukaan osoitteessa Sahaajankatu 42 asiakaspysäköintiin jätetyt autot tukkivat jatkuvasti kokonaan tai osittain jalkakäytävä/pyörätien, joka on osa talvihoidon tehostetun hoidon reittiä eli pääpyöräreitti idästä keskustaan.
Rakennusvalvonnan valvontatoimenpiteiden jälkeen kiinteistön haltija on hakenut pysäköintialueelle toimenpidelupaa. Rakennusvalvonnan viranhaltija on 1.11.2022 tekemällään päätöksellä myöntänyt hakijalle toimenpideluvan 43-2665-22-C tilapäiselle autopaikkojen sijoittamiselle.
Lupapäätöksessä on ollut lupamääräyksiä koskien aloittamisilmoitusta, loppukatselmusta ja maastoonmerkintää. Lisäksi on määrätty, että tontin rajan ulkopuolelle ulottuvat betonipinnoitteet on poistettava ja poistettujen pinnoitteiden alue jalkakäytävän puolella on paikattava jalkakäytävän materiaalilla. Ennen nykyisten betonipinnoitteiden rajaustöihin ryhtymistä on pyydettävä kaupunkimittaukselta tontin Sahaajankadun puoleisen rajaviivan maastoon merkintä. Rajaus on tehtävä sen perusteella. Katualueen puolella työskentely edellyttää kaivuilmoituksen tekemistä Kaupunkiympäristön toimialalle ennen töihin ryhtymistä. Lupapäätöksellä hyväksyttävät autopaikat on merkittävä alueelle joko maalauksin tai paikkojen sijainnin osoittavilla kylteillä siten, että pysäköiminen osittain katualueella estyy. Pysäköinti muualla tontin alueella sisäpihan neljää luvallista autopaikkaa lukuun ottamatta on estettävä kieltomerkein. Autopaikat saavat olla paikoillaan 3.11.2025 saakka, ellei Itäbaanan suunnittelusta tai rakentamisesta sitä ennen muuta johdu.
Luvan hakija ei ole ryhtynyt mihinkään toimenpideluvan määräysten mukaisiin toimiin luvan myöntämisen jälkeen. Parkkipaikat ovat kuitenkin jatkuvasti olleet käytössä.
Rakennusvalvonta on ollut yhteydessä tontin haltijan edustajaan mm. alkuvuodesta 2023 ja 31.10.2023, ja kehottanut sekä suullisesti että kirjallisesti ryhtymään luvassa edellytettyihin toimiin välittömästi. Lisäksi on pyydetty ilmoittamaan rakennusvalvonnalle välittömästi se aika, kun konkreettisiin toimiin on tarkoitus ryhtyä.
Kun toimenpideluvan määräysten mukaisiin toimiin ei ole ryhdytty, on kiinteistön haltijalle lähetetty 22.11.2023 päivätty tarkastuslausunto, jossa on selostettu asian tausta sekä kerrottu, että tilanteen johdosta ympäristö- ja lupajaostolle tullaan esittämään, että tontin haltija Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajankatu 42 velvoitetaan sakon uhalla lopettamaan kyseisen alueen käyttö pysäköintialueena kunnes kaikki toimenpideluvassa annetut määräykset on täytetty ja myönnetyn toimenpideluvan mukainen loppukatselmus on hyväksytysti pidetty.
Kun toimenpideluvan määräysten mukaisiin töihin ei edelleenkään ole ryhdytty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 28.3.2024 § 61 päättänyt velvoittaa Kiinteistö Oy Helsingin Sahaajankatu 42:n tontin 91-43-79-8 haltijana juoksevan sakon uhalla lopettamaan kadun vastaisen piha-alueen käyttö pysäköintialueena kunnes kaikki toimenpideluvassa 1.11.2022 § 10, lupatunnus 43-2665-22-C, annetut määräykset on täytetty ja myönnetyn toimenpideluvan mukainen loppukatselmus on hyväksytysti pidetty.
Rakennusvalvonnan edustaja on käynyt paikalla tarkastamassa tilanteen mm. 8.2.2024 sekä vielä päätöspäivän aamuna 28.3.2024. Töitä ei ollut suoritettu.
Päätösote on annettu velvoitetulle tiedoksi haastemiehen välityksellä 8.5.2024.
Johtopäätökset
Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan (2024) 11 §:n mukainen valvontamaksu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä, jolla on asetettu velvoite tai/ja tuomittu jo asetetun velvoitteen uhka täytäntöön pantavaksi, on 2620 euroa päätökseltä.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksessä on todettu valvontamaksun peruste: maksettavaksi määrättävä valvontamaksu perustuu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymään rakennusvalvontataksaan.
Valvontatoimenpiteet ovat perustuneet myönnetyn toimenpideluvan lupamääräysten valvontaan ja siihen, ettei Kiinteistö Oy Sahaajankatu ole ryhtynyt toimenpideluvan mukaisiin töihin yli vuoteen, vaikka pysäköintiä paikalla on samalla jatkettu.
Vaikka velvoitteen mukaiset työt onkin toteutettu velvoitteen asettamisen jälkeen niin, että loppukatselmus on voitu pitää 20.6.2024, ovat valvontatoimenpiteet olleen perusteltuja ja tarpeellisia ottaen huomioon sen, että velvoitettu ei ole lukuisista kehotuksista huolimatta toteuttanut luvan mukaisia töitä kuin vasta velvoitepäätöksen tekemisen jälkeen. Velvoitepäätöksen tekeminen on ollut välttämätöntä.
Määrätty maksu on valvontataksan mukainen. Ottaen huomioon rakennusvalvonnan työmäärän asian käsittelyssä ja sen, että tontin haltijalla oli ollut yli vuosi aikaa toteuttaa edellytetyt työt, määrättyä valvontamaksua voidaan pitää kohtuullisena ja perusteltuna.
Lopputulos
Kaupunkiympäristölautakunta katsi, että kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 145 § 1 momentti
Kuntalaki 134 §, 137 § ja 138 §
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.
Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Ympäristö- ja lupajaoston päätös on annettu tiedoksi hakijalle 8.11.2021. Oikaisuvaatimus on saapunut 10.11.2021 eli säädetyssä määräajassa.
This decision was published on 07.11.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404