Avustuksen myöntäminen, järjestöavustukset 2025, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-012978
More recent handlings
Case 3. / 260 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettävät avustukset vuodelle 2025

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2025 toimintaan yhteensä 1 177 500 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti kuitenkin siten muutettuna, että myönnetään MIELI ry:n maksuttomaan kriisiapuun ja kriisiavun kuluihin 120 300 euroa, Pääkaupungin turvakoti ry:lle 54 800 euroa ja Helsingin Pelastusliitto ry:lle 93 100 euroa. Samalla lautakunta toteaa, että se esittää Helsingin Pelastusliitto ry:lle myönnettäväksi 15 000 euroa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti avustusten ehdoista seuraavaa:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2025 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2027. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2026 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2025 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

- Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti kehottaa kaupunginkansliaa avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta suositti järjestöjä ilmoittamaan avustuksella tuetusta toiminnasta Hyte ry:n ylläpitämän Lähellä.fi- palvelussa.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita.

Varapuheenjohtaja Pentti Arajärvi ja jäsen Samuel Adouchief ilmoittivat olevansa esteellisiä hallintolain 28.1 §:n 5 kohdan (yhteisöjääviys) mukaisesti. Varapuheenjohtaja ja jäsen poistuivat kokouksesta ennen tämän asian käsittelyn aloittamista ja pysyivät poistuneena asian käsittelyn ajan. Varajäsenet eivät osallistuneet kokoukseen.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Daniel Sazonov: Tehdään päätösehdotuksen ensimmäiseen kappaleeseen seuraava lisäys: Kuitenkin siten muutettuna, että myönnetään MIELI ry:n maksuttomaan kriisiapuun ja kriisiavun kuluihin 120 300 euroa, Pääkaupungin turvakoti ry:lle 54 800 euroa ja Helsingin Pelastusliitto ry:lle 93 100 euroa. Samalla lautakunta toteaa, että se esittää Helsingin Pelastusliitto ry:lle myönnettäväksi 15 000 euroa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista.

Kannattaja: Jäsen Johanna Nuorteva

Puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman äänestystä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta puheenjohtaja Daniel Sazonovin hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2025 toimintaan yhteensä 1 177 500 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää avustusten ehdoista seuraavaa:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2025 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2026 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2027. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2026 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2025 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

- Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää kehottaa kaupunginkansliaa avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta suosittaa järjestöjä ilmoittamaan avustuksella tuetusta toiminnasta Hyte ry:n ylläpitämän Lähellä.fi- palvelussa.

Close

Kumppanuuspäällikkö Titta Reunanen, koordinaattori Marianne Neijonen, kehittämispäällikkö Veli-Matti Hurtig ja kehittämispäällikkö Veera Vilkama ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustukset

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6.2022 § 27, että kaupunginkansliaan keskitetään kaupunginhallituksen valtionperintöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu. Avustuspäätösten sisällöllisessä valmistelussa tehdään yhteistyötä ja hyödynnetään kaikkien toimialojen asiantuntemusta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa jatkossa lausunnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.

Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisen valtionrahoituksen käyttösuunnitelmassa olevien avustusmäärärahojen osalta päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Avustusten jakamisessa kiinnitetään jatkossa korostetusti huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 7 §:n 4 momenttia koskevassa perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu jatkossakin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 18.6.2024 § 138 oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päättämään lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen osalta enintään 10 000 euron suuruisista järjestöavustuksista.

Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).

Valtionperintömäärärahat ovat kaupungin talousarviomäärärahoja ja talouden eriyttämisvelvoitteen vuoksi niitä ei voi käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten rahoittamiseen. Kaupungilla on oikeus hakea valtion perintönä saaman omaisuuden luovuttamista kunnalle. Perintökaaren (40/1965) 5 luvun 1 §:n mukaan perintö menee valtiolle, jollei perillistä ole. Perintökaaren 5 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan omaisuus voidaan luovuttaa myös sille kunnalle, jossa perittävä viimeksi asui. Kiinteä omaisuus voidaan lisäksi luovuttaa sille kunnalle, jossa omaisuus sijaitsee. Vuodesta 2023 alkaen kaupunginhallitus on päättänyt valtionperinnöistä myönnettävistä kunta-Helsingin toimintaa täydentävistä hyvinvointia ja terveyttä edistävistä järjestöavustuksista. Kaupunginhallitus päätti 18.12.2023 § 777 delegoida kaupunginkanslian viestintäjohtajalle 10 000 euroa ja vähemmän avustusta saavien hakijoiden avustusten myöntämisen.

Valtionperinnöistä jaettavien avustusten tulee ensisijaisesti tukea kunnan vastuuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Kaupunginhallitus vahvisti 8.6.2020 § 351 valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveystoimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan myöntämät avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kaupunginhallitus on 27.6.2022 § 508 tehnyt päätöksen, jossa se vahvisti kyseessä olevasta päivämäärästä eteenpäin haettavien valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kyseiseen päätökseen asti valtionperinnöt on haettu vuonna 2020 määriteltyyn käyttötarkoitukseen.

Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon- ja pelastustoimen avustusten kriteerit.

Avustuskriteerit

Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.

Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esimerkiksi vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.

Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esimerkiksi luentopalkkiot, juhlat ja retket).

Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvaa. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.

Pelastustoiminnan avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.

Vuoden 2025 avustusten haku ja viestintä ja saapuneet hakemukset

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten hakuaika vuodelle 2025 oli 2.5.–3.6.2024. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi avustusasioinnin verkkosivuilla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 14.12.2023 Avustushaun aukeaminen kuulutettiin Helsingin Sanomissa sekä Hufvudstadsbladetissa 15.12.2023. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävällä tasolla.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin avustusasioinnissa (avustukset.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 3.6.2024 kello 16.00.

Avustushausta järjestettiin avustusinfo 18.4.2024 Teamsin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse vuonna 2023 avustuksia saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli tieto avustushaun aikataulusta sekä infon ajankohta ja muuta ajankohtaista tietoa järjestöille. Avustushaun aukeamisesta julkaistiin myös hel.fi -uutinen 5.4.2024.

Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin hakijoille avustusasioinnin kautta 17.6.2024. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 15.9.2024. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä määrärajan 15.9.2024 jälkeen, oltiin vielä yhteydessä ja annettiin lisäaikaa toimittaa kokonaan puuttuvat liitteet tai täydentää puutteelliset liitteet.

Kaupunginhallitukselle ja sosiaali- ja terveystoimelle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2025 saapui yhteensä 205 kappaletta. Kaikki avustushakemukset saapuivat määräaikaan mennessä.

Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet

Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 5 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi kaupunginhallitus 26.9.2022 § 661 päätti avustuskriteerit (liite 4), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita.

Vuonna 2025 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa toimintaa, joka täydentää sosiaali-, terveys- ja pelastus-toimen lakisääteisiä palveluja sekä edistää kaupunkistrategian ja hyvinvointisuunnitelman tavoitteita. Avustettavaksi esitetty toiminta kohdentuu lapsiperheiden ja nuorten vertaistukeen, lähisuhde- ja väkivaltatyöhön, mielenterveyden tukeen, vammaisten perheiden ja omaishoitajien vertaistukeen, päihdetyöhön, ikäihmisten toimintakykyä tukeviin toimintoihin sekä pelastustoimea täydentäviin toimintoihin.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan myöntämiin järjestöjen avustuksiin on käytettävissä vuonna 2025 yhteensä 7 200 000 euroa seuraavasti: Talousarviokohdalle 5 10 01 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut ovat varattu 1 200 000 euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestöavustuksiin. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätettäväksi ehdotetaan avustusmäärärahasta 1 177 500 euroa vuodelle 2025. Toimialajohtajan päätettäväksi ehdotetaan avustusmäärärahasta 22 500 euroa vuodelle 2025.

Kunta-Helsingin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin on varattu yhteensä 6 000 000 euroa talousarviokohdalle 1 30 03 valtionperinnöt. Kunta-Helsingin avustuksista päättää kaupunginhallitus. Kaupunginhallituksen päätettäväksi ehdotetaan avustusmäärärahasta 5 781 600 euroa vuodelle 2025. Viestintäjohtajan päätettäväksi ehdotetaan avustusmäärärahasta 168 400 euroa vuodelle 2025.

Kaupunginhallituksen avustusmäärärahasta on jätetty esityksessä sitomatta 50 000 euroa kaupunginhallituksen päätettäväksi. Talousarviovalmistelun yhteydessä oli mahdollisuus nostaa avustusmäärärahaa edellisestä vuodesta 20 %. Avustusesitys on laadittu siten, että 20 %:n korotuksen perusteluissa on huomioitu kaupunginhallituksen ja sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan toimivaltaan kuuluva avustusten jakaminen, joka perustuu harkintavaltaan. Aiemmissa avustusesityksissä ei ole voitu huomioida yleistä kustannustason nousua vuoden 2018 jälkeen (muun muassa tilakulut, palkat ja muut hankintamenot). Avustusmäärärahan taso on pysynyt vuosia suhteellisen samalla tasolla, joka on osin ohjannut hakijoita hakemaan totuttua avustustasoa.

Lisämäärärahan ansiosta avustusesityksessä on pystytty tekemään tasapuolinen korotus aikaisempien vuosien avustustasoon kaikille yhdenmukaisen korotusprosentin mukaisesti. Käytännössä lisämääräraha on mahdollistanut myös kokonaan uusien avustuksensaajien ja -toimintojen mukaan ottamisen kokonaisuuteen. On kuitenkin huomioitava, että kaupunginvaltuusto vahvistaa vuosittain avustusmäärärahat, eivätkä nyt budjetissa olevat määrärahat kuusi miljoonaa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden avustamiseen sekä 1,2 miljoonaa euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen järjestöavustuksiin määritä seuraavien vuosien avustustasoa.

Edellisen avustuksen käytön valvonta

Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2023 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, hakemus esitetään hylättäväksi.

Osana avustusten käytön valvontaa tehtiin myös kuudelle järjestölle, joille on myönnetty avustusta vuonna 2023, pistokoeluontoiset tarkastukset yhteistyössä KPMG Oy:n kanssa. Valvontakäynnit ja raportit valmistuivat 8.11.2024 mennessä. Jos toiminta ei täytä kaupungin avustusten yleisiä avustusohjeita ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksille asetettuja kriteereitä, avustusta ei voida myöntää. Tarkastettujen kohteiden toiminta oli yleisohjeen ja kriteereiden mukaista.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2023 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2023 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on tämän asian liitteenä 2. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2023, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.

Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), näihin pyydettiin kiinnittämään huomiota.

Avustusehdotuksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen avustusten jakoperusteisiin tai jos hylkäämiseen on muu painava syy.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusmäärärahat on kohdennettu sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan lakisääteistä toimintaa tukevaan ja täydentävään toimintaan.

Jotkin avustettavat toiminnot sijoittuivat jaottelussa kunnan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävien rajapinnalle. Näiden toimintojen hakijakohtaisissa perusteluissa on kirjaus ”Avustus tulee käyttää kunnan vastuulla olevaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön. Avustusta ei saa käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuulla oleviin palveluihin. Mikäli avustuksen kohteena on osin tai kokonaan edellä mainitut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelut avustuksensaajan tulee neuvotella avustuksen uudelleen kohdentamisesta kaupungin kanssa.” Järjestöt raportoivat toiminnasta avustuksen käytönvalvonnan yhteydessä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksenteossa avustettavaksi esitetyistä järjestötoiminnoista kohdennetaan perheiden ennaltaehkäisevään tukeen 45 600 euroa, nuorten ja aikuisten tukeen 348 300 euroa, mielenterveyden tukityöhön 306 000 euroa, päihdetyöhön 100 800 euroa, vammaisperheiden tukityöhön 95 400 euroa, maahanmuuttajatyön tukeen 137 800 euroa, ikäihmisten tukeen 26 500 euroa ja pelastustoimea täydentäviin toimintoihin 117 100 euroa.

Toimialajohtajan päätöksenteossa avustettavaksi esitetyistä järjestötoiminnoista kohdennetaan lapsiperheiden tukeen 15 200 euroa, ikäihmisten tukeen 5 600 euroa ja pelastustoimea täydentävään toimintaan 1 700 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustuksista hylättäväksi esitetään hakemukset, jotka eivät ole riittävän tarkoituksenmukaisia verrattuna muihin avustettavaksi esitettyihin järjestötoimintoihin. Hylättäväksi esitetään myös hakemukset, jotka eivät täytä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta tai avustuskriteerejä.

Esityksessä on edelleen tarkennettu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisten avustusten ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten välistä rajapintaa verrattuna vuodelle 2024 myönnettyihin avustuksiin. Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten kokonaisuudesta on siirretty sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuksiin kokonaan avustettavaksi Monika-Naiset liitto ry (väkivaltatyö ja kotoutumisen edistäminen) ja Helsingin pelastusliitto (maahan muuttaneiden pelastuskoulutukset).

Näiden hakijoiden toimintaa on aiemmin avustettu sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusmäärärahoista, että kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusmäärärahoista. Edellä mainittujen hakijoiden avustettava toiminta painottuu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluja täydentävään toimintaan.

Kaupunginhallituksen myöntämissä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä sekä kaupungin segregaation ehkäisyn tavoitteita. Esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa, joiden on katsottu erityisesti ehkäisevän avustusten kohderyhmien ajautumista raskaampiin sosiaali- ja terveyspalveluihin tai ehkäisevän lisäresursointitarvetta muihin kunta-Helsingin palveluihin esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen määrärahasta avustettavaksi esitettävistä järjestötoiminnoista kohdennetaan lasten ja lapsiperheiden tukeen 1 253 500 euroa, nuorten ja aikuisten tukeen 1 240 400 euroa, ikäihmisten tukeen 329 800 euroa, mielenterveys ja päihdetyön tukeen 1 207 300 euroa, vammaisten ja kehitysvammaisten tukeen 318 100 euroa, maahanmuuttajatyöhön 450 400 euroa, kansanterveystyön tukeen 166 100 euroa sekä monialajärjestöjen toiminnan tukeen 816 000 euroa.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista on esitetty lakkautettavaksi kokonaan eräitä avustuskohteita. Tarkastelussa on huomioitu Helsingin kaupungin strategian ja hyvinvointisuunnitelman painopisteitä. Lisäksi esityksessä on priorisoitu avustuskriteerien mukaista välitöntä ennaltaehkäisevää auttamis- ja tukemistoimintaa. Avustuksia, joiden ei katsota kuuluvan selvästi avustuskokonaisuuteen esitetään lakkautettavaksi.

Hylättäväksi esitetään 24 toimijan hakemuksia (uusia hakijoita tai hakijoita, joille ei ole aikaisempienkaan hakemusten pohjalta myönnetty avustusta). Perusteena hylkäykselle on haetun toiminnan laajuus, tarkoituksenmukaisuus tai harkinnanvaraisuus suhteessa muuhun avustettavaan kokonaisuuteen.

Kaupunginkanslia jatkaa edelleen vuonna 2023 aloitettua kaupungin avustustoiminnan kehittämistä. Kehittämistyöhön kuuluu muun muassa keskushallinnon ja toimialojen avustuslajeja, tavoitteita ja kriteereitä koskevan kokonaiskuvan tarkentaminen, kaupunginhallituksen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuskriteereiden uudistaminen sekä hakulomakeuudistus, avustusviestintä ja avustusten valmistelu avustettavan toiminnan vaikuttavuuden, yleishyödyllisyyden ja hakijan omavaraisuuden näkökulmasta sekä kaupunkiyhteisen avustusten käsittely-, analysointi- ja raportointijärjestelmän kehittämistyö. Tavoitteena on selkiyttää ja yhdenmukaistaa sekä kaupunkitasoista avustustoimintaa että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustamisen kokonaisuutta ja avustusten kohdentumista kunta-Helsingissä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen on kuvattu tämän asian liitteessä 1, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liite 2 sisältää hakijoiden taloustiedot. Liitteessä 3 esitetään kohderyhmittäin koontina avustuskokonaisuuden jakautuminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtion yleiskatteellisesta rahoituksesta myönnettävien avustusten ja valtionperinnöistä myönnettävien kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten välillä.

Liitetaulukoissa sarakkeen otsikossa "Ehdotettu sote ja pela 2025" ja otsikossa "Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste 2025 sote ja pela" viitataan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisesta rahoituksesta esitettäviin avustuksiin. Sarakkeen otsikossa "Ehdotettu hyte 2025" ja "Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste hyte 2025" viitataan kunta-Helsingin valtionperintöjen rahoituksella esitettäviin avustuksiin.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaali- ja terveys- ja pelastusalan järjestöjen on mahdollista tukea ja täydentää kuntatoimijoiden palveluja ja tätä kautta lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Järjestöjen taloudellisella avustamisella voidaan edesauttaa järjestöjen toimintaa.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 26.11.2024 § 246

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Ennen asian käsittelyn aloittamista
- jäsen Samuel Adouchief ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28.1 § kohdan 5 (yhteisöjääviys) mukaisesti
- jäsen Pentti Arajärvi ilmoitti olevansa esteellinen hallintolain 28.1 § kohdan 5 (yhteisöjääviys) mukaisesti

Jäsenet poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Varajäsenet eivät osallistuneet kokoukseen.

Kumppanuuspäällikkö ********** ja koordinaattori ********** olivat kutsuttuina asiantuntijoina.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle puheenjohtaja Daniel Sazonovin ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Marianne Neijonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 29263

marianne.neijonen@hel.fi

Titta Reunanen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23437

titta.reunanen@hel.fi

Johanna Seppälä, osallisuusjohtaja, puhelin: 09 310 79780

johanna.m.seppala@hel.fi
Close

This decision was published on 17.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Marianne Neijonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 29263

marianne.neijonen@hel.fi

Titta Reunanen, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 23437

titta.reunanen@hel.fi

Johanna Seppälä, osallisuusjohtaja, puhelin: 09 310 79780

johanna.m.seppala@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.