Hankinta, lisäkilpailutus, asiakaskuljetusten liikennöinti, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013042
More recent handlings
Case 7. / 237 §

Asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävä hankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A. hyväksyä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävän hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B. oikeuttaa sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Eino Missi ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kuljetus- ja logistiikkapäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Hankinnan taustaa

Asiakaskuljetusten liikennöintipalvelulla korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan asiakaskuljetusten liikennöinnin palveluhankinta on kilpailutettu viimeksi vuonna 2023. Toimialajohtaja on tehnyt asiakaskuljetusten liikennöinnin palveluhankinnan osa-alueista 1–23 päätöksen 15.11.2023, § 230. Osa-alueista 13 ja 23 tehtiin hankintaoikaisuvaatimukset ja osa-alueesta 13 valitettiin markkinaoikeuteen. Osa-alueesta 13 ja 23 tehtiin uusi tarjousvertailu.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kumosi päätöksellään 30.1.2024 § 21 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan hankintapäätöksen 15.11.2023 § 230 osa-alueiden 13 ja 23 osalta. Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikaisi hankintapäätöstään osa-alueiden 13 ja 23 osalta.

Osalla nykyiselle sopimuskaudelle valituista yrityksistä on ollut haasteita palveluntuottamisessa, joka on johtunut yritysten taloudellisista ongelmista ja johtanut sopimusten irtisanomiseen sekä yritystoiminnan päättämiseen. Tämän vuoksi kaikki valitut yritykset eivät osallistu palveluntuottamiseen nykyisellä sopimuskaudella. Yritysten poisjäänti palveluntuotannosta on johtanut usean ajoneuvon puuttumiseen palvelusta ja siksi järjestetään uusi, täydentävä kilpailutus.

Tavoiteltu sopimuskausi on 1.3.2025-30.4.2026, jonka jälkeen sopimusta voidaan jatkaa kahdella yhden vuoden (1+1) mittaisella optiokaudella. Sopimuskausi päättyy samanaikaisesti vuonna 2023 kilpailutetun asiakaskuljetusten liikennöinnin palveluhankinnan sopimuskauden kanssa.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on asiakaskuljetusten liikennöinnin täydentävä hankinta, jota toimiala järjestää vammaispalvelulain (675/2023), kehitysvammalain (609/2022), sosiaalihuoltolain (1301/2014), lastensuojelulain (417/2007) tai muun lainsäädännön perusteella.

Hankinnan kohteeseen voi sisältyä myös vähäisessä määrin toimialan henkilöstön kuljetuksia ja toimialan toimintaan kiinteästi liittyviä tavarakuljetuksia. Edellä mainitut kuljetukset voivat liittyä esimerkiksi henkilöstön siirtymiseen työvuoron aikana ja hoitotarvikkeiden kuljetuksiin sosiaali-, terveys- tai pelastustoimen yksiköihin. Tavara- ja henkilökuljetuksia voidaan yhdistää.

Hankintaan sisältyy yksi liikennöintiryhmä; suoraohjausliikenne. Kyseiseen ryhmään kilpailutetaan erikseen henkilöautot ja esteettömät ajoneuvot. Tarjouspyyntö on jaettu neljään (4) osa-alueeseen ajoneuvon ja ajovuoron perusteella.

Hankinnassa sovelletaan lakia ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021) sekä Helsingin kaupungin ajoneuvojen ja kuljetuspalvelujen ympäristökriteerejä.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), jäljempänä hankintalaki, mukaisella avoimella menettelyllä.

Hankinta jaetaan tarkoituksenmukaisiin osiin siten, että kilpailutuksessa tarjouksia voi jättää yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestely, johon hyväksytään niin monta tarjoajaa, että arvioitu ajoneuvojen tarve saadaan täytettyä. Arvio puitejärjestelyyn valittavien ajoneuvojen määrästä käy ilmi tarjouspyynnöltä.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–8 (tarjouspyyntöluonnos, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, palvelukuvaus, palvelun hinnat-liite, sanktioliite, käsittelytoimien kuvaus, Helsingin yleiset tietoturvaohjeet toimittajille). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet- osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperusteet

Palveluntarjoajille ja tuotettavalle palvelulle on asetettu ehdottomat vähimmäisvaatimukset, jotka ovat esitetty esityksen liitteenä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa (liitteet 1–8). Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja niillä pystytään takaamaan vaadittu laatutaso palvelulle. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena on hinta 70 prosentin painoarvolla ja laatu 30 prosentin painoarvolla kokonaisvertailupisteistä. Tarjousten vertailu tehdään osa-alueittain. Laadusta saatavaan pistemäärään vaikuttaa kyseisen ajoneuvon hiilidioksidi- eli CO²-päästöt g/km.

Tehtävä sopimus

Hankinnan tavoiteltu sopimuskausi on 1.3.2025–30.4.2026.

Tilaajan niin päättäessä tilaajalla on mahdollisuus enintään kahteen yhden vuoden (1+1) mittaiseen optiokauden käyttöönottoon. Optiokauden käyttöönotosta ilmoitetaan viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden käyttöönottoa.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 16 500 000 euroa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 27.8.2024 § 167 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään päätöksen hankinnasta, jonka laskennallinen arvo on yli 1 000 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen) tai muuttamiseen, päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta toimialajohtajalla.

Close

This decision was published on 13.11.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237 (A), 238, 239 ja 242 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 237 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Niko Reunanen, kuljetus- ja logistiikkapäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60 §, 138 §
2. Confidential: Hank.L 60 §,138 §
3. Confidential: Hank.L 60 §,138 §
4. Confidential: Hank.L 60 §,138 §
5. Confidential: Hank.L 60 §,138 §
6. Confidential: Hank.L 60 §,138 §
7. Confidential: Hank.L 60 §,138 §
8. Confidential: Hank.L 60 §,138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.