Hankinta, metroasemien hissien ja liukuportaiden huolto- ja korjauspalvelut, liikenneliikelaitos
Metroasemien hissien ja liukuportaiden huollot ja vikakorjaukset, osa-alue 4
Päätös
Toimitusjohtaja valitsi liikenneliikelaitoksen (HKL) osalta metroasemien hissien ja liukuportaiden huollot ja vikakorjaukset osa-alue 4 - Kaupunkiliikenneyhtiön hissien alue C vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut koskevan kilpailutuksen voittajaksi KONE Hissit Oy:n.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena ovat hissien ja liukuportaiden vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut tarvikkeineen ja varaosineen Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Länsimetro Oy:n omistamissa ja ylläpitovastuulla olevissa kohteissa.
Hankinta jakautui seitsemään osa-alueeseen, jotka olivat:
- OA1 - Länsimetron hissien ja liukuportaiden vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
- OA2 - Kantametron hissien alue A vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
- OA3 - Kantametron hissien alue B vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
- OA4 - Kaupunkiliikenneyhtiön hissien alue C vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
- OA5 - Kantametron liukuportaiden alue D vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
- OA6 - Kantametron liukuportaiden alue E vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
- OA7 - Kantametron liukuportaiden alue F vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut.
Hankinta toteutetaan hankintarenkaana, jossa tilaajina ovat HKL, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Länsimetro Oy.
Hankinnassa valitaan jokaiselle osa-alueelle yksi toimittaja, jonka kanssa tehdään toistaiseksi voimassa oleva sopimus huolloista ja vikakorjauksista. Hankinnan kokonaisarvon laskennassa on käytetty neljän vuoden arvioitua kustannusta.
HKL:n johtokunta valitsi 24.10.2024, 90 §, palveluntarjoajat osa-alueille 2, 3, 5, 6 ja 7.
Osa-alueeseen 4 sisältyy kaksi kappaletta HKL:n kiinteistöissä sijaitsevia hissejä. HKL:n osuus osa-alueesta 4 on arvioitu 120.000 euroksi (alv 0 %) hankinnan kokonaisarvon neljän vuoden laskenta-ajalla.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy tekee osa-alueesta 4 osaltaan vastaavan sisältöisen päätöksen.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen palveluhankintojen kynnysarvon ylittävä hankinta.
Hankintamenettelynä oli erityisalojen hankintalain mukainen avoin menettely.
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 13.6.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 17.6.2024 (https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/355584-2024(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)). Korjausilmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 2.8.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 2.8.2024 (https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/466705-2024(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)). Tarjoukset tuli jättää 14.8.2024 kello 12.00 mennessä.
Tarjouksen sai jättää niin moneen osa-alueeseen kuin tarjoaja halusi. Eli tarjouksen saattoi jättää vain yhteen osa-alueeseen tai kaikkiin seitsemään.
Määräaikaan mennessä vastaanotettiin seuraavat tarjoukset
- KONE Hissit Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
- OTIS Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
- Schindler Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
- Suomen Hissiurakointi Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Tarjousten vertailu
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.
Kaikki tarjoajat vakuuttivat täyttävänsä soveltuvuusvaatimukset. Suomen Hissiurakointi Oy:lle lähetettiin selvityspyyntö ja saadun vastauksen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisessa lähetettiin kaikille tarjoajille selvityspyynnöt erityisalojen hankintalain 94 §:n mukaisesti poikkeuksellisen alhaisilta vaikuttavien tarjoushintojen selvittämiseksi. Saatujen vastausten perusteella todettiin, että tarjoajien antamat selvitykset selittivät tarjottujen hintojen tason.
Tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia ja kaikki tarjoukset hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten vertailu
Valintaperusteena käytettiin jokaisella osa-alueella kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena oli halvin hinta.
Tarjoajan tuli jättää tarjouksessa tuntihinnat/palvelukohtaiset hinnat kaikkiin pyydettyihin kohtiin arvonlisäverottomana. Tarjoukset vertaillaan tuntihintojen/palvelukohtaisten hintojen yhteenlasketuilla kokonaisvertailuhinnoilla.
Sama toimittaja voi tulla valituksi toimittajaksi usealle eri osa-alueelle.
Hintalomakkeella on laskettu perushuollon ja erikseen tilattavien vikakorjaustöiden yhteiskustannukset yhden vuoden ajalle. Hintavertailun lopputulos on seuraava:
Sija | Tarjoaja | Kokonaisvertailuhinta |
1 | KONE Hissit Oy | 36.000,00 eur |
2 | OTIS Oy | 57.060,00 eur |
3 | Schindler Oy | 62.700,00 eur |
4 | Suomen Hissiurakointi Oy | 84.900,00 eur |
Kaikki hinnat alv 0 %.
Täydellinen hintojen vertailutaulukko liitteenä.
Osa-alueella 4 toimittajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut KONE Hissit Oy.
Hankintasopimukset
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla hankintasopimuksella.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.
This decision was published on 12.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277