Hankinta, digipainokone, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Digipainokoneiden hankinta Stadin ammattiopistolle 2024
Päätös
Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti, että Stadin ammattiopistolle hankitaan media-alan opetuskäyttöön kaksi (2) Digipainokonetta, sekä niihin kuuluvat huolto/klikkisopimukset: Osa-alue 1: Digipainokone A Canon Oy:ltä ja osa-alue 2 Digipainokone B Docus Oy:ltä.
Samalla lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja päätti, että hankinnassa lisähankintamahdollisuutena olevia muita mahdollisia hankinnan kohteeseen liittyviä palveluita hankitaan tarpeen mukaan.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 140 790 euroa (osa-alue 1: 44 990 euroa ja osa-alue 2: 95 800 euroa) (alv 0%). Lisäksi lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja valtuuttaa Stadin AO:n ammatillisen koulutuksen kampus 3 rehtorin tekemään asiaan kuuluvat tilaukset.
Päätöksen perustelut
Hankinta perustuu Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 11.10.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-013192 / KASKO 10-24 / Digitaalisten painokoneiden hankinta (2kpl) Stadin ammattiopistolle 2024. Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä ja hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Hankinta on jaettu 2 osaan. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 11.10.2024 sähköisessä HILMA ilmoituskanavassa, www.hankintailmoitukset.fi. Lisätietokysymykset tuli lähettää 18.10.2024 mennessä, Kysymyksiä tuli yksi (1) kappale. Kysymykseen vastattiin 23.10.2024.
Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 30.10.2024. Hankintaan sisältyy lisähankintamahdollisuutena oikeus hankkia muita mahdollisia hankinnan kohteeseen liittyviä palveluita. Tilaaja tekee tilaukset määrärahojen puitteissa ilman vähimmäistilausvelvoitetta.
Määräaikaan mennessä tarjouksen tekivät Canon Oy, Docus Oy, Office Innovations Finland Oy, sekä Konica Minolta Business Solutions Finland Oy. Tarjouskilpailu käytiin hankintapäätöksen liitteenä (2) olevan tarjouspyynnön mukaisesti. Hankittavana määränä on kaksi (2) kappaletta ja hankinta sijoittuu vuodelle 2024. Sopimuskausi on yksi (1) vuotta.
Hankinta toteutettiin avoimella menettelyllä. Hankinta on kansallisen kynnysarvon ylittävä tavarahankinta. Tarjouskilpailuun saapui neljä (4) tarjousta:
- Canon Oy (0114931–7), Digitaalinen painokone A (osa 1)
- Docus Oy (28487156), Digitaalinen painokone A ja B (osat 1 ja 2)
- Office Innovations Finland Oy (1952837–4), Digitaalinen painokone A (osa 1)
- Konica Minolta Business Solutions Finland Oy (0113747–1), Digitaalinen painokone A ja B (osat 1 ja 2)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.
Konica Minolta Business Solutions Finland Oy:n tarjous osa-alueen 2 (Digipainokone B) osalta ei ollut tarjouspyynnön mukainen teknisten kriteerien osalta. Tarjouspyynnöllä osa 2, Digipaino kone B, mainitaan seuraavat vaatimukset: ”Tuettu materiaali vähintään 52–470 g/m2” ja ”Automaattisen kaksipuoleisen tulostuksen materiaalipaino vähintään 470 g/m2”. Molempiin kohtiin on tullut vastata ”kyllä”. Tarjoan tarjoukseensa liittämän tuote-esitteen mukaisesti nämä vaatimukset eivät täyty ja näin ollen tarjous ei etene vertailuun ja se hylätään tarjouspyynnön vastaisena. Muut määräajassa saapuneet tarjoukset ja tarjotut tuotteet olivat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu
Hankittavien laitteiden valintaperusteina olivat kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin halvinta hintaa. Tarjousvertailun perusteella osa-alueen 1 voittajaksi valittiin Canon Oy 100 pisteellä. Osa-alueen 2 voittajaksi valittiin Docus Oy 100 pisteellä.
Sopimuksen teko
Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä toimittaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella. Hankintasopimus osapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Sopimuskausi on yksi (1) vuotta ja hankintaan sisältyy huoltosopimus molemmille laitteille, sekä lisähankintamahdollisuutena muita mahdollisia hankinnan kohteeseen liittyviä palveluita. Tuotteiden tulee olla toimitettuna käyttäjälle vuoden 2024 aikana.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 200 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).
This decision was published on 12.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Heidi Perhoniemi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 0406434409