Hankerahoitus, Meta-Analysis Driven Logistics Emission Solutions through Stakeholder Collaboration (MADLESS) -hanke, EU:n Horizon Net Zero Cities -hankehaku, kaupunkiympäristön toimiala
Osallistuminen EU:n Horizon Net Zero Cities -rahoitushakuun hankkeella “Meta-Analysis Driven Logistics Emission Solutions through Stakeholder Collaboration (MADLESS)”
Päätös
Strategiajohtaja päätti hyväksyä Helsingin kaupungin osallistumisen pääpartnerina Euroopan unionin Horizon Net Zero Cities Pilot Cities -avustushakuun hankkeella “Meta-Analysis Driven Logistics Emission Solutions through Stakeholder Collaboration (MADLESS)”.
Samalla strategiajohtaja päätti valtuuttaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialan liikenne- ja katusuunnittelupalvelun toimimaan kaupungin edustajana kyseisessä hankkeessa sekä vastaamaan hankkeen hausta ja hallinnoinnista todeten, että Helsingin osahankkeen kustannuksiin enintään 400 000 euroa varaudutaan keskitetyssä hanketoiminnan määrärahassa talousarviokohdassa 1 50 04. Haettava tuki kattaisi kulut kokonaisuudessaan.
Päätöksen perustelut
Meta-Analysis Driven Logistics Emission Solutions through Stakeholder Collaboration (MADLESS) -hankkeen tavoite on tukea Helsingin kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttamista logistiikan päästövähennysten edistämisen avulla ja muun muassa tunnistaa meta-analyysin avulla logistiikan päästövähennyskeinoja ja niihin liittyviä pullonkauloja sekä tunnistaa tärkeimmät suuntaviivat logistiikan päästövähennysten aikaansaamiseksi. Helsingin kaupungin koordinoima hanke on tarkoitus toteuttaa vuosina 2025–2026.
Kaupunkiympäristön toimiala on esittänyt Helsingin kaupungin osallistumista pääpartnerina Euroopan unionin Horizon Net Zero Cities Pilot Cities -avustushakuun (Call ID: NZC-SGA-HE-20240, Grant Agreement number HORIZON-RIA SGANZC-101121530) hankkeella "Meta-Analysis Driven Logistics Emission Solutions through Stakeholder Collaboration (MADLESS)”. Horizon Europe on EU:n tutkimuksen ja innovoinnin keskeinen rahoitusohjelma, joka muun muassa torjuu ilmastonmuutosta, auttaa saavuttamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ja tukee EU:n kilpailukykyä ja kasvua.
Helsinki on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuonna 2030, nollaavansa päästönsä vuoteen 2040 mennessä ja pyrkivänsä tämän jälkeen hiilinegatiivisuuteen. Vuonna 2023 liikenne aiheutti 27 prosenttia Helsingin suorista päästöistä, mutta osuus on voimakkaassa kasvussa. Nykytilanteessa yli puolet liikenteen päästöistä muodostuu henkilö- ja pakettiautoliikenteestä. Seuraavaksi eniten päästöjä aiheutuu kuorma-auto- ja vesiliikenteestä. Päästöskenaarioiden perusteella vuonna 2040 kuorma-autojen päästöt ovat suurin liikenteen päästölähde. Samaan aikaan kaupungilla on hyvin rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa raskaan liikenteen päästöihin. Arviolta noin 2/3 liikenteen päästöistä tulee sellaisesta valtion väylillä ja vesiliikenteessä tapahtuvasta liikenteestä, johon kaupunki ei pysty suoraan vaikuttamaan. Yhteistyö alan toimijoiden kanssa on avainroolissa päästövähennysten aikaansaamiseksi.
MADLESS-hanke muodostuu kolmesta työpaketista. Ensimmäisessä työpaketissa käydään läpi aiempia logistiikan CO2-päästövähennyksiin keskittyviä selvityksiä, suunnitelmia, hankkeita ja pilotteja Suomessa ja kansainvälisesti. Niiden toteutuminen, vaikuttavuus ja skaalautuvuus arvioidaan sekä tunnistetaan pullonkaulat, jotka hidastavat näiden toimien edistämistä. Toisessa työpaketissa tunnistetaan ensimmäisen työpaketin perusteella keskeisimmät vuorovaikutustahot, joita voivat olla muun muassa kuljetusala, autoala, kuljetusten tilaajat ja latausoperaattorit, laaditaan vuorovaikutuksen menetelmät yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa ja etsitään keinoja kehittää pitkäjänteistä vuorovaikutusta ja yhteistyötä. Kolmannessa työpaketissa ohjelmoidaan konkreettisia päästövähennyskeinoja ja esitetään ratkaisuja aiemmin tunnistettuihin pullonkauloihin ja tuodaan esiin toimenpiteitä, jotka tukevat kaupungin päästövähennystavoitteita ja vaativat yhteistyötä kaupungin ja yritysten välillä.
Helsingin kaupunki toimii hankkeessa pääpartnerina ja rahoituksen hakijana. Kaupungin vastuutahona toimii liikenne- ja katusuunnittelupalvelu. Hankkeessa ovat mukana kaupungilta myös ilmastoyksikkö sekä muita, hankkeen aikana tarkentuvia tahoja. Partnerina hankkeeseen osallistuu myös Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Verne. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat noin 600 000 euroa, josta EU-tuen osuus on 100 prosenttia. Helsingin kaupungin hankeosuuden budjetti on 400 000 euroa, jonka saatava tuki kattaisi kokonaisuudessaan. Hankkeen suunniteltu toteutusaika on 1.3.2025−30.9.2026.
Hanke tukee kaupunkistrategian tavoitetta hiilineutraalista Helsingistä. Kaupunkistrategian mukaan aikaistamme Helsingin hiilineutraaliustavoitetta vuoteen 2030. Hanke kytkeytyy suoraan kaupunkistrategian päästövähennystavoitteisiin. Liikenne on ratkaisevassa roolissa siinä, miten tavoitteisiin tullaan pääsemään. Etenkin 2040 hiilinolla- ja sen jälkeinen hiilinegatiivisuuden tavoitteet vaativat merkittäviä toimia logistiikan päästöihin. Jo 2030 hiilineutraalisuustavoitteen osalta liikenteellä on merkittävä vaikutus siihen, kuinka paljon päästöjä pitää kompensoida ja millaisin taloudellisin vaikutuksin hiilineutraalisuuteen päästään.
Kansliapäällikön tekemän delegointipäätöksen (4.8.2021 § 164) mukaan strategiajohtaja päättää kaupungin puolesta Euroopan unionin rahoituksen hakemisesta miljoonaan euroon asti.
This decision was published on 11.10.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Ask for more info
Reetta Koskela, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 27151
Anna Lehtovaara, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36685