Hankinta, optio, liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala
Hankinta, liikennettä koskevat suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalvelut, puitejärjestelyn jatkaminen ensimmäiselle optiokaudelle 1.3.2025 - 28.2.2026, osa-alueet 3-7
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti jatkaa liikennettä koskevien suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyä osa-alueiden 3-7 osalta kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin yhden vuoden pituisella optiokaudella.
Puitejärjestelyä jatketaan ajalle 1.3.2025 - 28.2.2026 seuraavien yritysten kanssa:
Osa-alue 3: Liikennesuunnittelu
1. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy
2. Ramboll Finland Oy
3. WSP Finland Oy
4. Sitowise Oy
Osa-alue 4: Kävelyn ja pyöräliikenteen kehittäminen
1. Ramboll Finland Oy
2. Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy
3. WSP Finland Oy
Osa-alue 5: Liikenteenohjaussuunnittelu
1. Sitowise Oy
2. WSP Finland Oy
3. Ramboll Finland Oy
Osa-alue 6: Liikennelaskennat ja -selvitykset
1. Ramboll Finland Oy
2. Sitowise Oy
Osa-alue 7: Liikenteeseen ja liikkumiseen liittyvät kyselytutkimukset
1. Taloustutkimus Oy
2. IROResearch Oy Tutkimustoimisto
Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 25.1.2024 § 9.
Lisäksi maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä optiokautta koskevat WSP Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Ryhmittymän: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy esittämät tarkennetut hinnantarkistusesitykset.
Puitejärjestelyn arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on osa-alueiden 3-7 osalta yhteensä 4 000 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 5 200 000 euroa. Ennakoitu arvioitu arvo ja enimmäisarvo jakaantuvat osa-alueiden kesken seuraavasti:
Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 1 200 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 560 000 euroa.
Osa-alue 4: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 040 000 euroa.
Osa-alue 5: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 040 000 euroa.
Osa-alue 6: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 780 000 euroa.
Osa-alue 7: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 780 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Puitejärjestelyllä hankitaan liikennettä koskevia suunnittelu-, tutkimus- ja asiantuntijapalveluita.
Alkuperäinen kilpailutus perustuu 17.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-010714 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoitukseen 1.12.2023. Hankinta toteutettiin julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä oli EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Valituksi tulleiden konsulttien kanssa tehtiin varsinaiselle sopimuskaudelle puitesopimukset ajalle 1.3.2024 – 28.2.2025.Tilaajalla on oikeus jatkaa puitejärjestelyn sopimuskautta yhden (1) vuoden 1.3.2025-28.2.2026 ja kahden (2) vuoden 1.3.2026–29.2.2028 pituisilla optiokausilla.
Ennen optiopäätösten tekemistä konsultilla on oikeus esittää hintojen tarkistamista ensimmäiselle optiokaudelle ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä sekä toiselle optiokaudelle ennen ensimmäisen optiokauden päättymistä. Ehdotukset on tehtävä vähintään kuusi (6) kuukautta ennen kulloinkin meneillään olevan sopimuskauden päättymistä.
Puitesopimuksen mukaisesti ensimmäisen optiokauden osalta vertailuindekseinä käytetään SKOL ry:n suunnittelukustannusten seurantataulukon vuoden 2023 tarjouspyynnön julkaisuhetkellä viimeksi julkaistua ja hintojen tarkistushetkellä (31.8.2024 mennessä) viimeksi julkaistua indeksiä, kuitenkin siten, että enimmäishinnankorotus on 4 %.
WSP Finland Oy, Ramboll Finland Oy ja Ryhmittymä: Destia Oy, Sweco Finland Oy, AFRY Finland Oy ovat esittäneet tarkistettavaksi aikaveloitushintojaan SKOL-luokittain. Hinnankorotukset perustuvat sopimuksen mukaiseen SKOL:n suunnittelukustannusten seurantataulukon indeksitarkastukseen. Kaikkien hinnantarkistusesitysten osalta tilaaja pyysi tarkennusta siten, että hyväksytyt hinnantarkistusesitykset vastaavat sopimuksen mukaista hinnankorotusehtoa. Muut sopimuskonsultit eivät ole esittäneet hinnankorotuksia.
Tilaajan hyväksymät tarkistetut hinnat tulevat voimaan optiokauden alusta ja ovat kiinteät koko ensimmäisen optiokauden. Tarkistettuja hintoja sovelletaan optiokaudella käynnistyvissä uusissa toimeksiannoissa. Tarkistettuja hintoja ei siten sovelleta toimeksiannoissa, jotka on tilattu ennen ensimmäisen optiokauden alkamista.
Käyttöönotettava optiokausi alkaa 1.3.2025 ja päättyy 28.2.2026, jolloin puitesopimukset päättyvät ilman erillistä irtisanomista, jos puitejärjestelyä ei jatketa toisella optiokaudella.
Viranhaltijan toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 momentti) ilman eurorajaa. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
This decision was published on 21.11.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Hanna Pund, Liikenneinsinööri, puhelin: 040 549 0643