Toimivallan siirtäminen, keskushallinto, työvoimaviranomaisen tehtävien toteuttaminen

HEL 2024-013415
More recent handlings
Case 13. / 742 §

Toimivallan siirtäminen työvoimaviranomaisen tehtävien toteuttamiseksi

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti 1.1.2025 lukien siirtää toimivaltaansa työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023), työttömyysturvalain (1290/2002), työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain (381/2023), kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain (189/2001), ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017), valmiuslain (1552/2011) sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain (681/2023) mukaisten tehtävien hoitamisessa seuraavasti:

1. Työllisyyspalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päättää

1.1. kaupungin puhevallan käyttämisestä työvoimaviranomaisen päätöksiä koskevissa muutoksenhakuasioissa;

1.2. kaupungin puhevallan käyttämisestä työvoimaviranomaisen päätöksiä ja toimintaa koskevissa periaatteellisesti merkittävissä tai taloudellisesti laajakantoisissa laillisuusvalvonta-asioissa;

1.3. työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetun lain 9 §:n mukaisesta monialaisen tuen yhteistoimintamallin organisoinnista;

1.4. ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 23 §:n mukaisesta työvoimakoulutuksen järjestämisestä sopimisesta;

1.5. työvoimaviranomaisen tehtävien toteuttamiseen liittyvien lakien mukaisten tehtävien hoitamisesta, mikäli toimivaltaa ei ole siirretty muulle toimielimelle tai viranhaltijalle.

2. Työllisyyspalveluliikelaitoksen hallintopäällikkö päättää

2.1. työvoimaviranomaisen päätöksiä koskevien oikaisuvaatimusten käsittelemisestä ja ratkaisemisesta;

2.2. kaupungin puhevallan käyttämisestä työvoimaviranomaisen päätöksiä ja toimintaa koskevissa laillisuusvalvonta-asioissa, ellei kysymys ole periaatteellisesti merkittävästä tai taloudellisesti laajakantoisesta asiasta.

Työvoimapalveluiden järjestämisestä annettu laki

3. Työllisyyspalveluliikelaitoksen ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön ja työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijat (pois lukien yksikön johtajat) sekä työllisyyspalveluliikelaitoksen lukuun toimivat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan viranhaltijat päättävät

3.1. työnhakijan palveluprosessin mukaisten tehtävien hoitamisesta 4 luvun mukaisesti;

3.2. työnhakuvelvollisuutta ja työnvälitystä koskevista tehtävistä 5 luvun mukaisesti;

3.3. tieto- ja neuvontapalveluiden, asiantuntija-arviointien, ammatinvalinnanohjauksen, uraohjauksen ja valmennuksen sekä työkokeilun mukaisten tehtävien hoitamisesta, lukuun ottamatta valmennukseen ja kokeiluun osallistuvan henkilön vakuutusturvaa, 6 luvun mukaisesti;

3.4. työvoimakoulutukseen liittyvistä tehtävistä 7 luvun mukaisesti;

3.5. työttömyysetuudella tuettuun työnhakijan omaehtoiseen opiskeluun liittyvistä tehtävistä 9 luvun mukaisesti;

3.6. työnantajalle myönnettävien tukien myöntämisestä 10 luvun mukaisesti;

3.7. henkilöasiakkaalle myönnettävien tukien ja korvausten myöntämisestä 11 luvun mukaisesti;

3.8. 15 luvussa säädettyjen tukien ja korvausten myöntämisestä, maksamisesta ja takaisinperinnästä;

3.9. muutosturvatehtävien hoitamisesta ja julkisen työvoimapalvelun epäämisestä 16 luvun mukaisesti.

Työttömyysturvalaki

4. Työllisyyspalveluliikelaitoksen ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön ja työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijat (pois lukien yksikön johtajat) päättävät

4.1. työvoimaviranomaisen annettavaksi säädettyjen muutosturvarahan saamisen edellytyksiä koskevien lausuntojen antamisesta 9 luvun 2 §:n mukaisesti;

4.2. työvoimaviranomaisen annettavaksi säädettyjen työvoimapoliittisten lausuntojen antamisesta 11 luvun mukaisesti;

4.3. työvoimaviranomaisen tehtäväksi säädettyjen ilmoitusten tekemisestä 11 luvun mukaisesti;

4.4. työttömyysetuuden maksajan pyytämään, työttömyysturva-asian muutoksenhakuun liittyvään lausuntopyyntöön vastaamisesta työttömyysturvalain 11 luvun 4 §:n 3 momentin mukaisesti;

4.5. työvoimaviranomaisen annettavaksi säädettyjen lausuntojen ja tietojen antamisesta 13 luvun mukaisesti.

Työllistymisen monialaisesta edistämisestä annettu laki

5. Työllisyyspalveluliikelaitoksen ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön ja työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijat (pois lukien yksikön johtajat) päättävät

5.1. ohjauksesta monialaisen palvelutarpeen arviointiin sekä monialaisen tuen päättymisestä 3 ja 8 §:n mukaisesti;

5.2. monialaisesta palvelutarpeen arvioinnista ja monialaisen työllistymissuunnitelman laatimisesta sekä ohjauksesta 4 §:n mukaisesti;

5.3. monialaisen työllistymissuunnitelman tarkistamisesta 6 §:n mukaisesti;

5.4. velvollisuuksien selvittämisestä työttömälle 7 §:n mukaisesti.

Kuntouttavasta työtoiminnasta annettu laki

6. Työllisyyspalveluliikelaitoksen ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön ja työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijat (pois lukien yksikön johtajat) päättävät

6.1. aktivointisuunnitelman laatimisesta ja siihen liittyvien tehtävien hoitamisesta sekä aktivointisuunnitelman keskeyttämisestä 2 luvun mukaisesti.

6.2. aktivointisuunnitelman sisällöstä ja tarkistamisesta ja asiakkaan informoimisesta 3 luvun mukaisesti.

Valmiuslaki

7. Työllisyyspalveluliikelaitoksen ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön ja työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijat (pois lukien yksikön johtajat) päättävät

7.1. 13 luvussa säädetyllä tavalla osoittaa työntekijöitä maanpuolustuksen, väestön suojaamisen, terveydenhuollon tai toimeentulon taikka huoltovarmuuden kannalta erityisen merkityksellisten toimialojen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi muulla kuin tällaisella toimialalla toimivan työnantajan palkatessa uusia työntekijöitä palvelukseensa poikkeusoloissa.

7.2. 14 luvussa säädetyllä tavalla antaa työvoimaviranomaisen kutsun ja työvelvolliselle työmääräyksen sekä vapauttaa työvelvollisen työmääräyksestä tarkoitetusta työstä.

Ammatillisesta koulutuksesta annettu laki

8. Työllisyyspalveluliikelaitoksen ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön ja työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijat (pois lukien yksikön johtajat) päättävät

8.1. opiskelijoiden työvoimakoulutukseen valitsemisesta 37 §:n mukaisesti;

8.2. henkilökohtaisen kehittämissuunnitelman laatimiseen osallistumisesta 45 §:n mukaisesti;

8.3. työvoimakoulutuksen ajankohdan sopimisesta 98 §:n mukaisesti.

Kotoutumisen edistämisestä annettu laki

9. Työllisyyspalveluliikelaitoksen ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön ja työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijat (pois lukien yksikön johtajat) sekä työllisyyspalveluliikelaitoksen lukuun toimivat kasvatuksen ja koulutuksen toimialan viranhaltijat päättävät työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain tarkoittaman työnhakijan ja henkilöasiakkaan

9.1. osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin laatimisesta, monialaisesta osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arvioinnin laatimisesta sekä kotoutumissuunnitelmaan, monialaiseen kotoutumissuunnitelmaan ja perheen kotoutumissuunnitelmaan liittyvistä tehtävistä 2 luvun mukaisesti;

9.2. kotoutumiskoulutukseen ohjaamisesta, kotoutuja-asiakkaan omaehtoiseen opiskeluun liittyvistä tehtävistä ja käyttämättä jätetystä palvelusta perittävän maksun perimisestä 2 luvun mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tausta

Työvoimaviranomaiselle 1.1.2025 alkaen kuuluvia tehtäviä on työvoimapalveluiden järjestämisestä annetussa laissa (380/2023), työttömyysturvalaissa (1290/2002), työllistymisen monialaisesta edistämisestä annetussa laissa (381/2023), kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa (189/2001), ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa (531/2017), valmiuslaissa (1552/2011) sekä kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa (681/2023).

Helsingin kaupunki vastaa työvoimapalveluiden järjestämisestä 1.1.2025 lähtien palveluiden siirtyessä valtiolta kunnille. Samalla toimintansa käynnistää työllisyyspalveluliikelaitos, jonka tehtävänä on huolehtia julkisten työvoimapalveluiden tuottamisesta, kaupungin työllisyyden edistämisestä sekä niihin liittyvästä kehittämisestä ja koordinaatiosta ja työikäisten kotoutumista edistävien palveluiden tuottamisesta. Työvoimaviranomaisena toimii kuitenkin koko kaupunki.

Työllisyyspalveluliikelaitos huolehtii julkisten työvoimapalveluiden sekä muiden työllisyydenhoidon palveluiden tuottamisesta kaupungille ja kaupunkikonsernin yhteisöille elinkeino-osaston kanssa vuosittain sovittavassa laajuudessa.

Työvoimaviranomaisen toimivallan delegointi

Työvoimaviranomaisen tehtävien tarkoituksenmukainen ja joustava hoitaminen edellyttää, että sama toimivalta on siirrettävä ennakolliset palvelut -yksikön, kohtaantopalvelut-yksikön, polkupalvelut-yksikön sekä työnantajapalvelut-yksikön viranhaltijoille. Yksiköiden viranhaltijoita ovat muun muassa tiimipäälliköt ja asiantuntijat. Asiassa on soveltuvin osin huomioitu, millä tavalla kyseisten tehtävien hoitaminen on tähän mennessä organisoitu työllisyyden kuntakokeilussa. Hoidettavan tehtävän luonteesta riippuu, missä yhteydessä ja kuinka usein toimivaltaa tosiasiallisesti käytetään. On tarkoituksenmukaista, että toimivalta delegoidaan kaikille yksiköiden viranhaltijoille, mutta yksittäisen viranhaltijan tosiasiassa käyttämä toimivalta määrittyy viranhaltijan tehtävänkuvan mukaisesti.

Työllisyyspalveluliikelaitoksen lukuun työskentelee myös kasvatuksen ja koulutuksen toimialan viranhaltijoita. Kyseisille viranhaltijoille on syytä siirtää toimivaltaa siltä osin, kun kyseisten viranhaltijoiden tehtäviin kuuluu työvoimaviranomaisen tehtävien toteuttamista.

Osa tässä päätöksessä delegoiduista tehtävistä on sellaisia, jotka toteutetaan lain mukaan yhdessä jonkin toisen viranomaisen kanssa. Tässä päätöksessä on kyse vain työvoimaviranomaiselle kuuluvan toimivallan delegoimisesta.

Selvyyden vuoksi todetaan, että kaikki työvoimapalveluiden järjestämiseen liittyvät tehtävät eivät ole tämän delegoinnin kohteena, vaan tämä delegointipäätös keskittyy erityisesti asiakastyön kannalta oleellisiin tehtäviin.

Oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen ja puhevallan käyttö

Työvoimaviranomaisen päätöksiä koskevien oikaisuvaatimusten käsittely poikkeaa kunnan tai kunnan toimielimen päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen tyypillisestä käsittelystä, sillä työvoimaviranomaisen päätöksiin ei sovelleta kuntalain (410/2015) 16 luvun säännöksiä oikaisuvaatimuksesta ja kunnallisvalituksesta. Näiden sijaan muutoksenhakuun sovelletaan työvoimapalveluiden järjestämisestä annetun lain (380/2023) 145 §:n perusteella hallintolain 7 a luvun oikaisuvaatimusmenettelyä, jolloin kunnallisen työvoimaviranomaisen päätöksestä valittaminen tapahtuu hallintovalituksella. Työvoimaviranomaisen päätöksiä koskevien oikaisuvaatimusten käsittelemisen ja ratkaisemisen toimivalta esitetään delegoitavaksi hallintopäällikölle. Kuntakokeilussa tätä koskeva toimivalta oli työllisyysjohtajalla. Oikaisuvaatimusvastineiden valmistelu ja niitä koskeva päätöksenteko on niiden suuren määrän ja yksityiskohtaisen luonteen vuoksi tarkoituksenmukaista pitää mahdollisimman lähellä asiakasrajapintaa, mutta kuitenkin siten, että vastuuta ei delegoida liian alas, vaan se säilyy viranhaltijajohdolla.

Toimitusjohtajan esitetään päättävän kaupungin puhevallan käyttämisestä työvoimaviranomaisen päätöksiä koskevissa muutoksenhakuasioissa sekä työvoimaviranomaisen päätöksiä ja toimintaa koskevissa periaatteellisesti merkittävissä tai taloudellisesti laajakantoisissa laillisuusvalvonta-asioissa. Hallintopäällikön esitetään käyttävän kaupungin puhevaltaa työvoimaviranomaisen päätöksiä ja toimintaa koskevissa laillisuusvalvonta-asioissa, ellei kysymys ole periaatteellisesti merkittävästä tai taloudellisesti laajakantoisesta asiasta. Merkittäväksi tai taloudellisesti laajakantoiseksi laillisuusvalvonta-asiaksi katsotaan esimerkiksi ylimmille laillisuusvalvojille tehdyt kantelut ja aluehallintoviraston oma-aloitteiset tarkastukset. Esitys puhevallasta poikkeaa aikaisemmasta siten, että hallintopäällikölle delegoitaisiin puhevaltaa työvoimaviranomaisten päätöksiä ja toimintaa koskevissa laillisuusvalvonta-asioissa, jotka eivät ole periaatteellisesti merkittäviä tai taloudellisesti laajakantoisia. Tällaisten laillisuusvalvonta-asioiden määrän ja luonteen vuoksi on tarkoituksenmukaista delegoida puhevaltaa hallintopäällikölle.

Toimivalta

1.1.2025 voimaantulevan hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginhallitus päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan muu toimielin tai viranhaltija päättää julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä ja työvoimaviranomaisen tehtävien hoitamisesta, työvoimaviranomaisen päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen käsittelevästä viranomaisesta, kaupungin puhevallan käyttämisestä työvoimaviranomaisen päätöksiä ja toimintaa koskevissa muutoksenhaku- ja laillisuusvalvonta-asioissa sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisten kunnalle kuuluvien tehtävien hoitamisesta.

Päätös toimivallan siirtämisestä tehdään ennen hallintosäännön muutoksien voimaantuloa, jotta delegoinnin kohteena oleva toimivalta on tarkoituksenmukaisella tavalla voimassa heti vuoden vaihtuessa. Päätös korvaa voimaan tullessaan kaupunginhallituksen päätöksen 12.6.2023 § 413 toimivallan siirtämisestä työllisyyden edistämisen kuntakokeilun uuden viranomaistehtävän toteuttamiseksi.

Kunnan kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisten kunnalle kuuluvien työvoiman ulkopuolisia asiakkaita koskevien tehtävien toimivalta delegoidaan erillisellä päätöksellä.

Close

This decision was published on 30.11.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Iiro Rosenqvist, juristi, puhelin: 09 31039806

iiro.rosenqvist@hel.fi

Veera Komulainen, vs. hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 60714

veera.komulainen@hel.fi

Lidia Perkiö, juristi, puhelin: 09 310 37199

lidia.perkio@hel.fi