Tutkimuslupa, Palvelukeskus Helsingin turvapuhelinpalveluiden hoitajien kokemuksia kaatumissensorikokeilusta

HEL 2024-013446
More recent handlings
§ 19

Tutkimuslupa, Palvelukeskus Helsingin turvapuhelinpalveluiden hoitajien kokemuksia kaatumissensorikokeilusta

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja myönsi tutkimusluvan

********** **********

Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:Tutkimuksesta ja siihen osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittava yksikön esihenkilön ja/ tai tutkimuksen yhteyshenkilön kanssa.Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia Palvelukeskusliikelaitokselle, eikä liikelaitos sitoudu tiloissa tehtävien mahdollisten muutosten kustantamiseen.Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen,tietosuojalain 1050/2018, sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Palvelukeskusliikelaitokselle. **********

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella Helsingin Palvelukeskuksen Turvapuhelinpalveluiden hoitajien kokemuksia Inlisol Oy:n kehittämistä kaatumissensoreista ja kaatumissensorikokeilusta. Tavoitteena on tuottaa hoitajien kokemusten perusteella lisätietoa kaatumissensoriteknologian käytöstä Turvapuhelinpalveluissa ja kaatumissensoriteknologian kokeilemisesta uudessa käyttöympäristössä. Tulosten avulla saatavaa tietoa voidaan käyttää kaatumissensoriteknologian suunnittelussa ja käyttöönotossa.

Kokonaisotanta koostuu viidestä Palvelukeskuksen puhelinpalveluiden hoitajasta, jotka ovat osallistuneet kaatumissensorikokeiluun omassa työssään. Otanta koostuu näistä viidestä hoitajasta, jotka ovat yksikön ainoat kaatumissensoreita työssään käyttäneet hoitajat.
Tutkimus toteutetaan laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu haastattelumenetelmä, teemahaastattelu. Laadullisen tutkimuksen avulla voidaan selvittää tutkittavien kokemuksia tilanteista. Tutkimus toteutetaan yksilöhaastatteluna. Ne toteutetaan Palvelukeskuksen tiloissa, ja haastattelun kesto on noin 30 minuuttia. Tutkimus toteutetaan siten, että tutkittavalle lähetetään tutkittavan informointilomake, suostumuslomake ja tietosuojailmoitus. Jos tutkittava päättää osallistua tutkimukseen, tulee hänen allekirjoittaa suostumuslomake. Tutkittava saa haastattelurungon ennen haastatteluja niihin valmistautumista varten. Haastattelupäivä sovitaan sähköpostitse tai puhelimitse tutkittavan kanssa. Haastattelut tullaan nauhoittama ja litterointeja käytetään myöhemmin tutkimuksen analysointivaiheessa.

Aineiston käsittely koko tutkimuksen ajan tapahtuu tietoturvallisten laitteiden avulla. Tutkimuksessa ilmenee haastateltavien ammatti ja työpaikka, mutta nimiä sekä muita henkilötietoja ei julkaista. Nauhoitukset tehdään Webexin avulla, jonka jälkeen nauhoitukset tallennetaan SAMKin suojatulle verkkolevylle. Litteroinnit tehdään Wordin litterointityökalun avulla Word-tiedostolle, joka sijaitsee myös SAMKin suojatulla verkkolevyllä. Tiedostossa hoitajat on nimetty hoitaja 1, hoitaja 2, jne., jolloin hoitajia ei voida tunnistaa myöskään litteroinnista. Henkilötiedot ovat nähtävillä vain tutkijalle ja tiedot poistetaan Eraser-ohjelman avulla, kun tutkimus on hyväksytty.

Tutkimuksessa olevia henkilötietoja käsitellään vastuullisesti lain määrittämällä tavalla. Henkilötietojen käsittelystä on aineistonhallintasuunnitelma. Tutkimuksessa ei kerätä arkaluonteisia henkilötietoja.
Tutkimus raportoidaan YAMK-tutkielmana.

Hallintosäännön 11 luvun 2 §:n mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.

This decision was published on 09.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ulla Vuolle, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 33928

ulla.vuolle@hel.fi

Decisionmaker

Minna Hoffström
toimitusjohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.