Hankinta, palvelukeskustoiminta, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-013540
More recent handlings
Case 7. / 263 §

Hopeatien palvelukeskustoiminnan hankinta Helsingin Seniorisäätiöltä

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi liitteenä 1 olevan Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja Seniorisäätiön välisen sopimuksen Palvelukeskustoiminnan ostamisesta.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikeutti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen (sekä sen perusteella solmittavat myöhemmät sopimukset) ja tarvittaessa tekemään sopimukseen vähäisiä sopimusmuutoksia sopimuskauden aikana.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Ostopalvelupäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Helsingin kaupunki (jatkossa tilaaja) on siirtänyt Hopeatien palvelutalon toiminnan liikkeenluovutuksella Helsingin Seniorisäätiölle (jatkossa palveluntuottaja) 1.1.2025 alkaen (Helsingin kaupunginhallituksen päätös 29.4.2024 § 250).

Liikkeenluovutussopimuksen mukaan palveluntuottajan kanssa solmitaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 15 §:n mukaiset sidosyksikköhankintaa koskevat ostopalvelusopimukset ympärivuorokautisen palveluasumisen ja palvelukeskustoiminnan ostamisesta.

Palvelukeskustoimintaa koskevan sopimuksen kohteena on palvelukeskustoiminnan hankinta Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen asiakkaille Hopeatien palvelutalossa. Palvelukeskustoiminta on helsinkiläisille hankittava palvelu ja toiminta on avointa kaikille helsinkiläisille eläkeläisille ja työttömille. Toimintaan voi osallistua lunastamalla itselleen maksuttoman palvelukeskuskortin. Maksuton palvelukeskuskortti myönnetään jokaiselle helsinkiläiselle eläkeläiselle tai työttömälle ja myös esimerkiksi osittaisella vanhuuseläkkeellä oleva helsinkiläinen on oikeutettu palvelukeskuskorttiin. Palvelukeskuksen asiakkuudesta ei tehdä palvelupäätöstä, eikä siitä synny sosiaalihuollon asiakkuutta.

Palvelu on kuvattu tarkemmin liitteenä 5 olevassa palvelukuvauksessa. Palvelukuvaus sisältää palvelukeskustoiminnan kuvauksen ja ehdottomat laatuvaatimukset. Palveluntuottaja sitoutuu toteuttamaan palvelun huolellisesti, ammattimaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä.

Sopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota palveluntuottajalle yksinoikeutta myydä palvelua tilaajalle.

Palveluntuottaja on sitoutunut omavalvontaan, jolla tarkoitetaan palvelujen tuottajan omatoimista laadun varmistamista siten, että toiminnassa toteutuvat säädöksissä asetetut, tilaajan edellyttämät sekä palveluntuottajan itse omalle toiminnalleen asettamat laatuvaatimukset.

Palveluntuottaja vastaa siitä, että palveluntuottajan henkilöstö on mukana omavalvonnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Henkilöstö tuntee omavalvontasuunnitelman sisällön ja toteuttaa omavalvontasuunnitelmaa työssään.

Palveluntuottaja arvioi säännöllisesti yksikön toiminnan tuloksia asiakas-, prosessi-, henkilöstö- ja talousnäkökulmista. Henkilöstön vastuut ja valtuudet tulee olla kuvattuna kirjallisesti.

Palveluntuottajalla tulee olla laadunhallintajärjestelmä tai muu dokumentoitu menetelmien ja toimintatapojen kuvaus, jolla palveluntuottaja seuraa palvelun laatua, ja jolla palveluntuottaja varmistaa palvelun toteutumisen laatuvaatimusten mukaisesti.

Mikäli sopimuskauden alkamisen jälkeen toimintaa ohjaavat säädökset tai suositukset muuttuvat, tilaaja päivittää hankinnan kohteen kuvauksen uusia säädöksiä ja suosituksia vastaavaksi. Hankinnan kohteen kuvauksen uudet vaatimukset tulevat voimaan tilaajan ilmoittamassa aikataulussa aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua ilmoituspäivästä. Mikäli muutokset aiheuttavat tilaajan arvioinnin mukaan merkittäviä kustannusvaikutuksia, tilaaja tarkistaa palvelusta maksettavaa korvausta sopimuksen mukaisesti.

Hankinnan tavoitteet

Hankinnalla tilaaja toteuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä todennäköisempiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Tilaaja on huomioinut sote-järjestämislain vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa palveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden.

Sopimuskausi

Sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Palvelun tuottaminen alkaa 1.1.2025. Sopimuskokonaisuuden arvo on noin 800 000 euroa/4vuotta ja lisäksi henkilöstön vuokratilat ja yhteiset tilat 227 000 euroa/vuosi.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päätöksellään 27.8.2024 § 167 hyväksynyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hankintavaltuudet. Koska hankinnan arvo ylittää viranhaltijoiden hankintavaltuudet, toimivalta päättää hankinnasta on sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla.

Close

This decision was published on 17.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Kristiina Matikainen, Ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 31042207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Marko Valta, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 33733

marko.valta@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.