Sopimus, hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelujen järjestäminen, HUS-yhtymä, Helsingin kaupunki

HEL 2024-013632
More recent handlings
Case 2. / 712 §

Hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelutoiminnan siirtäminen HUS-yhtymältä Helsingin kaupungille liikkeenluovutuksena 1.1.2025 alkaen

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus päätti

  • hyväksyä hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelutoiminnan siirtämisen 1.1.2025 alkaen HUS-yhtymältä Helsingin kaupungille liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti ja
  • oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja tekemään siihen tarvittaessa vähäisiä teknisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta esittää hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden palvelutoiminnan siirtämistä 1.1.2025 alkaen HUS-yhtymältä Helsingin kaupungille liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti.

Tausta

Vammaispalvelulainsäädäntöä on uudistettu, ja uusi laki tulee voimaan 1.1.2025. Uudistuksella on muutettu hengityshalvausstatuksen omaavien henkilöiden palvelujärjestelmää siten, että vastuu palveluista siirtyy viimeistään kolmen vuoden siirtymäajan jälkeen terveydenhuollolta sosiaalihuollon järjestämisvastuulle (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki). Siirtymäsäännöksen mukaan hengityslaitteen varassa elävä henkilö voi kuitenkin koska tahansa siirtymäaikana pyytää, että hänen palvelunsa päätetään järjestää muulla tavalla kuin asiakasmaksulain mukaisesti.

Liikkeenluovutus osana palvelujen uudelleen järjestelyä

Tämän liikkeenluovutuksen tarkoituksena on turvata hengityslaitteen varassa elävien helsinkiläisten tarvitsemat sosiaali- ja perusterveydenhuollon palvelut uuden lainsäädännön mukaisesti. Liikkeenluovutus koskee seitsemän helsinkiläisen asiakkaan palveluja. Viiden asiakkaan palvelut on järjestetty omaan kotiin ja kaksi asiakasta on saanut palvelunsa Rekolan ryhmäkodista. HUS vastaa jatkossakin näiden asiakkaiden erikoissairaanhoidosta, ja muut palvelut järjestetään pääasiassa vammaispalveluina ja terveydenhuollon palveluina.

Henkilöstön, ostopalvelusopimusten sekä laitteiden, tarvikkeiden ja muun omaisuuden siirtyminen

Liikkeenluovutuksessa Helsinkiin siirtyy yhden asiakkaan hoitoringin neljä työntekijää, kolmen asiakkaan ostopalvelusopimukset (kaksi palveluntuottajaa) sekä laitteita, tarvikkeita ja muuta omaisuutta. Hengityskonehoitoon liittyvät laitteet ja vaativat apuvälineet jäävät HUS-yhtymän omistukseen ja ne lainataan asiakkaiden käyttöön maksutta.

Henkilöstön siirtyminen luovutuksensaajan palvelukseen tapahtuu liikkeenluovutuksen periaatteita noudattaen. Liikkeenluovutuksessa HUS-yhtymän palveluksessa olevat henkilöt siirtyvät Helsingin kaupungin palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä ja heidän palvelusuhteisiinsa liittyvät oikeudet ja velvollisuudet siirtyvät uudelle työnantajalle.

Palvelutoiminnan siirto liikkeenluovutussopimuksella

Liikkeenluovutuksesta on laadittu Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän kesken liikkeenluovutussopimus, joka on luonnoksena tämän esityksen liitteenä 1.

Osana liikkeenluovutussopimusta on sovittu ehdoista, jotka koskevat henkilöstön siirtoa luovuttajalta luovutuksensaajalle, ja jotka on tarkemmin määritelty liikkeenluovutussopimuksen liitteessä 1.

Luovutettava käyttö- ja vaihto-omaisuus ja mahdollinen muu luovutettava omaisuus on määritelty liikkeenluovutussopimuksen liitteessä 2 ja siirtyy luovutuksensaajalle luovutuspäivänä.

Luovutettavaan toimintaan liittyvät sopimukset, jotka on eritelty liikkeenluovutussopimuksen liitteessä 3, siirtyvät luovutuksensaajalle luovutuspäivästä lukien.

Liikkeenluovutus kokonaisuudessaan edellyttää molempien sopijapuolten toimivaltaisten toimielinten hyväksynnän. HUS-yhtymän yhtymähallitus hyväksyi liikkeenluovutuksen osaltaan 4.11.2024.

Vaikutusten arviointi

Muutos ei vaaranna hengityslaitteen varassa elävien henkilöiden asemaa palvelujen käyttäjänä. Palvelut pyritään turvaamaan vähintään saman tasoisina kuin palvelut ovat toteutuneet tähänkin asti.

Toimivalta

Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 4 momentin mukaan kaupunginhallituksen tehtävänä on päättää asioista, joita ei ole säädetty tai määrätty muulle kaupungin toimielimelle, viranhaltijalle tai luottamushenkilölle.

Close

This decision was published on 26.11.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Attachments

1. Liikkeenluovutus_HeVa_Hki_HUS 1.3 luonnos 07102024
The attachment will not be published on the internet.
2. HeVa_HUS_Hki_henkilöstöliite 1
The attachment will not be published on the internet.
3. HeVa_HUS_Hki_omaisuusliite 2
The attachment will not be published on the internet.
4. HeVa_HUS_Hki_sopimukset liite 3
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.