Vuokraus, tilat, Asiakkaankatu 3, Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt, kaupunginkanslia

HEL 2024-013759
More recent handlings
§ 6

Vuokraus, tilat, Asiakkaankatu 3, Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, työllisyyspalvelut

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata osoitteessa Asiakkaankatu 3 Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt omistamasta kiinteistöstä toimitilaa yhteensä 2014 m², ajalle 1.3.2025 – 28.2.2026 Helsingin kaupungin kanslian elinkeino-osaston käyttöön siten, että pääomavuokra on 14,00 euroa/m² ja ylläpitovuokra on 6,50 euroa/m². Vuokra-aika alkaa 01.3.2025 päättyen 28.2.2026 liitteenä olevassa tarjouksessa esitetyin ehdoin.

Kokonaisvuokra kuukaudessa on 41 287 euroa ja vuodessa 495 444 euroa.

Pääomitetun vuokran suuruus on 322 240 euroa

Vuokrasopimus on määräaikainen, yksi (1) vuotta. Sopimus laaditaan alkamaan 01.3.2025 ja määräaikainen vuokrasopimus päättyy 28.2.2026.

Erikoissijoitusrahasto eQ Yhteiskuntakiinteistöt vastaa kiinteistön ylläpidosta. Kiinteistön ylläpitovuokraan kuuluvat, lämmitys-, vesi- ja jäähdytyskustannukset sekä jätehuolto.

Vuokralainen tekee oman sähkösopimuksen sähköyhtiön kanssa.

Pääomavuokraan, ylläpitovuokraan ja muihin maksuihin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero.

Päätöksen perustelut

Tilavaihtoehtoja on tarkasteltu kaupunkiympäristön toimitilavuokrausyksikön toimesta yhteistyössä kaupunginkanslian kanssa. Tavoitteena uusille tiloille on ollut saavutettavuus julkisilla kulkuvälineillä sekä tilojen hyvä peruskunto ja muuton nopea aikataulu. Kaupungin omistamia tavoitteen mukaisia Työllisyyden kuntakokeilun palveluihin soveltuvia asiakaspalvelu- ja monitilatoimistoja ei ole vapaana.

Yhteisen näkemyksen mukaan tavoitteet saavutetaan parhaiten sijoittamalla toiminnot Asiakkaankatu 3 kiinteistöön. Työllisyyspalvelut tarvitsevat väistötilan yhdeksi vuodeksi (1) kunnes Työllisyyspalveluiden tilat valmistuvat Itäkeskuksen kauppakeskukseen (Itis) 2026 aikana.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 22.8.2024, 96 § siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat palvelun kanslian, kulttuurin ja vapaa-ajan tilat -yksikön päällikölle siten, että kanslian, kulttuurin ja vapaa-ajan tilat -yksikön päällikkö päättää vastuualueensa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 500 000 euroa tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin

This decision was published on 21.10.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Markku Liukkonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 38577

markku.liukkonen@hel.fi

Decisionmaker

Jouko Snellman
yksikön päällikkö

Attachments

1. Helsingin Kaupunki- te-palvelut- vuokrasopimuksen luonnos
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.