Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, asiantuntijan virka, 4 tehtävää, KANSLIA-01-40-24
Virkasuhteen täyttäminen, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto, asiantuntijan virka, 4 tehtävää, KANSLIA-01-40-24
Päätös
Yksikön johtaja päätti valita koulutuksen, kokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** asiantuntijan vakituiseen virkaan 4.11.lukien.
Viran tehtäväkohtainen palkka on 3080,37 € euroa.
Virkaan valittavien kanssa sovitaan erikseen päivämäärästä, jolloin he ottavat viran vastaan.
Virkaan valituille määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava koeaika, joka on kuusi kuukautta. Mikäli viranhaltija siirtyy Helsingin kaupungilla toiseen virkasuhteeseen, peräkkäisissä määräaikaisissa virkasuhteissa ei määrätä uutta koeaikaa, elleivät viranhaltijan tehtävät tai asema muutu.
Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien. Mikäli tehtävästä toiseen siirtyvä henkilö on aiemmin jo esittänyt selvityksen terveydentilastaan, esihenkilö voi päättää, ettei työhöntulotarkastusta tarvita.
Päätöksen perustelut
Kaupunginhallitus perusti 19.8.2024 alkaen § 444 Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen asiantuntijan virkoja. Virat sijoitetaan väliaikaisesti kaupunginkanslian elinkeino-osastolle ja siirretään 1.1.2025 lukien toimintansa aloittavaan työllisyyspalveluliikelaitokseen.
4 Asiantuntijan virkaa ovat olleet julkisesti haettavana ajalla 12.9.2024–26.9.2024 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä osoitteessa helsinkirekry.fi. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä TE-palveluiden sivuilla sekä monster.fi ja duunitori.fi -palveluissa. Virka sijoittuu palvelussuhteen alkaessa työllisyyden kuntakokeilun asiakaspalveluun.
Kansliapäällikön 3.3.2021, 56 §:n tekemän päätöksen toimivallan siirtämisestä keskushallinnossa kanslian henkilöstöasioihin liittyvässä päätöksenteossa mukaan vakituiseen virkaan ottaa ko. viralle määritellyn lähimmän virassa olevan esihenkilön esihenkilö. Asiantuntijan tehtävän osalta vakituisiin virkoihin ottaa yksikön johtaja Katja Rajaniemi.
Viranhaltijan tehtävänä ovat asiantuntijan tehtävät Helsingin työllisyyspalveluissa. Asiantuntija vastaa itsenäisesti asiakastyöstä työvoiman ulkopuolella olevien kotoutujien osalta. Asiantuntija vastaa asiakkaiden tavoittamisesta, kokonaisvaltaisesta ohjauksesta ja neuvonnasta sekä osaamisen ja kotoutumisen palvelutarpeen arviointien ja kotoutumissuunnitelmien laatimisesta. Asiantuntija soveltaa työssään kotoutumislakia ja tarjoaa asiakkaalle oikea-aikaista ja tilanteeseen sopivaa palvelua. Asiantuntijan työssä korostuu monialainen yhteistyö sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan maahan muuttaneiden erityispalveluiden ja työvoimaviranomaisen kanssa. Työssä keskeistä on kohtaava ja asiakkaan kokonaistilanteen huomioiva työote. Asiantuntija osaa toimia kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisessa toimintaympäristössä. Asiantuntija verkostoituu keskeisimpien sidosryhmien kanssa ja jalkautuu sinne, missä kohderyhmää tavoittaa. Asiantuntija kehittää ja toteuttaa uutta palvelua työvoiman ulkopuolisille kotoutujille sekä asiakkaille suunnattua monikielistä ja monikanavaista viestintää yhdessä tiimin kanssa.
Asiantuntijan viran kelpoisuusvaatimuksena on alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen.
Haettavana olleen asiantuntijatehtävän hoidossa edellytettiin hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa ja hyvää englannin kielen suullista taitoa sekä tyydyttävää ruotsin tai muun kielen taitoa.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakijalta odotettiin kotoutumista edistävien palveluiden tuntemusta, erinomaisia vuorovaikutustaitoja sekä asiakaslähtöistä työotetta. Eduksi katsottiin, jos hakijalla on kokemusta jostakin näistä: maahanmuuttaneiden parissa työskentely; kohtaava ja monikielinen asiakastyö; jalkautuva työ tai yhteisötyö; työvoiman ulkopuolella olevien parissa työskentely; sosiaali- ja terveyspalvelut, työllisyyspalvelut tai kasvatuksen ja koulutuksen palvelut; uraohjaus; viestintä ja sosiaalinen media, tai kotoutumislain tuntemus.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Hakijat ja rekrytointiprosessi
Määräajassa hakemuksen jätti 308 hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on 269 hakijalla. Hakijaluettelo on liitteenä 1.
Rekrytoinnin ensimmäisenä vaiheena oli videohaastattelu ajalla 27.–30.9.2024. Videohaastatteluun valittiin hakemusten perusteella henkilöt, joilla on tehtävän edellyttämä alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen, ja jotka hakemuksessaan onnistuivat parhaiten tuomaan esiin soveltuvaa aiempaa kokemusta kotoutumista edistävistä palveluista ja asiakastyöstä. Hakemuksia arvioivat **********
Videohaastattelukutsu lähetettiin 32 hakijalle, joista 31 lähetti vastaukset määräajassa. Videohaastatteluita arvioivat ********** Videohaastatteluiden perusteella 9 hakijaa kutsuttiin henkilökohtaiseen haastatteluun. Haastatteluun kutsuttiin henkilöt, jotka videohaastattelun ja hakemuksen kokonaisarvioinnin perusteella onnistuivat parhaiten tuomaan esiin tehtävässä menestymistä tukevaa osaamistaan ja kokemustaan erityisesti kotoutumista edistävien palveluiden tuntemuksen ja asiakaslähtöisen työotteen näkökulmasta.
Yksilöhaastattelut pidettiin 7.–10.10.2024. Haastatteluihin osallistui **********
********** ei päässyt osallistumaan haastatteluun 8.10.2024 esteen vuoksi.
Kärkihakijoiden vertailu
********** **********
********** **********
********** **********
********** **********
********** **********
********** **********
********** **********
********** **********
********** **********
Kärkihakijoiden arviointi
Kaikilla haastatelluista on kelpoisuusehdoissa edellytetty alempi korkeakoulututkinto tai muu vastaava osaaminen, sekä tehtävän edellyttämä kielitaito. Kaikilla haastatelluilla oli kokemusta asiakastyöstä maahan muuttaneiden parissa ja kotoutumista edistävistä palveluista.
********** oli kokemusta projektikoordinaattorin / asiantuntijan tehtävästä Hyvä alku Helsingissä -hankkeessa Helsingin työllisyyspalveluissa. Lisäksi hänellä oli kokemusta korkeasti koulutettujen asiakkaiden asiantuntijan tehtävästä Helsingin työllisyyspalveluissa ja valmentajan tehtävästä Vantaan osaamiskeskuksessa. Hän osoittikin erityisesti työllisyyspalveluiden ja kasvatuksen ja koulutuksen palveluiden tuntemusta sekä jonkun verran kokemusta niiden palveluiden kehittämisestä, mutta kuitenkin vähemmän valittuihin hakijoihin verrattuna.
********** osoitti kokemusta erityisesti maahan muuttaneiden uraohjauksesta, sillä hänellä on pitkä kokemusta maahan muuttaneiden ryhmä- ja yksilöohjauksesta kohti työelämää tai opintoja.
********** oli pitkä kokemus Helsingin kaupungin maahan muuttaneiden erityispalveluista ja muiden kuntien maahanmuuttajapalveluista, joissa hän oli sosiaaliohjaajana mm. osallistunut palvelutarpeen arviointien ja asiakassuunnitelmien tekemiseen. Lisäksi hänellä oli Avoin ovi palveluihin -hankkeen projektisuunnittelijana soveltuvaa kokemusta kotoutumisen edistämisen kehittämistehtävistä Helsingin kaupungilla. Hän osoitti erityisesti monipuolista soveltuvaa kokemusta sosiaali- ja terveyspalveluista ja niiden kehittämisestä.
********** oli pitkä kokemus sosiaalityöntekijänä Helsingin kaupungin maahan muuttaneiden erityispalveluista, jolloin hän oli mm. tehnyt palvelutarpeen arviointeja ja asiakassuunnitelmia. Hän osoitti erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden tuntemusta.
********** oli pitkä kokemus sosiaaliohjaajana Helsingin kaupungin maahan muuttaneiden erityispalveluissa, jolloin hän mm. osallistui palvelutarpeen arviointien ja asiakassuunnitelmien tekemiseen. Lisäksi hänellä oli Avoin ovi palveluihin -hankkeen projektisuunnittelijana soveltuvaa kokemusta kotoutumisen edistämisen kehittämistehtävistä Helsingin kaupungilla. Hänellä oli myös kokemusta Helsingin työllisyyspalveluista ja vastaanottokeskuksen ohjaajan ja sosiaaliohjaajan tehtävistä. Hän osoitti erityisesti monipuolista sosiaali- ja terveyspalveluiden, työllisyyspalveluiden ja kasvatuksen ja koulutuksen palveluiden tuntemusta ja kokemusta niiden kehittämisestä.
********** oli pitkä kokemus kotoutuja-asiakkaiden asiantuntijana Helsingin työllisyyspalveluissa ja Uudenmaan TE-toimistossa, jolloin hän mm. laati kotoutumissuunnitelmia työnhakijoille. Lisäksi hänellä on kokemusta projektikoordinaattorin ja projektityöntekijän tehtävistä osaamisen kartoittamisen parissa. Hän osoitti erityisesti työllisyyspalveluiden tuntemusta ja kokemusta niiden kehittämisestä. Lisäksi hänellä oli monipuolista kieliosaamista.
********** oli kokemusta kotoutuja-asiakkaiden asiantuntijan/omavalmentajan tehtävistä TE-toimistossa, jolloin hän mm. laati kotoutumissuunnitelmia työnhakijoille. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus kotoutumisohjaajan tehtävistä Tuusulan kunnalla sekä kokemusta ryhmäohjaajan/suunnittelijan tehtävistä järjestösektorilla. Hän osoitti erityisesti monipuolista soveltuvaa kokemusta työllisyyspalveluista ja sosiaali- ja terveyspalveluista. Lisäksi hänellä oli monipuolista kieliosaamista.
********** oli pitkä kokemus sosiaaliohjaajana maahan muuttaneiden erityispalveluissa, jolloin hän mm. osallistui palvelutarpeen arviointien ja asiakassuunnitelmien laatimiseen. Hän osoittikin erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluiden tuntemusta.
********** oli kokemusta kotoutuja-asiakkaiden asiantuntijana Helsingin työllisyyspalveluissa, jolloin hän mm. laati kotoutumissuunnitelmia työnhakijoille. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus suunnittelijan, hankekoordinaattorin ja hanketyöntekijän tehtävistä järjestösektorilla erityisesti lasta kotona hoitavien maahan muuttaneiden naisten parissa. Hän osoitti erityisesti soveltuvaa monipuolista työllisyyspalveluiden ja sosiaali- ja terveyspalveluiden tuntemusta ja kokemusta niiden kehittämisestä sekä pitkää kokemusta työvoiman ulkopuolella olevien parissa työskentelystä.
Koulutuksen ja työkokemuksen, hakuasiakirjojen ja haastatteluissa osoitetun soveltuvuuden pohjalta tehdyn kokonaisarvion perusteella parhaat edellytykset asiantuntijoiden virkojen hoitamiseen on hakijoilla **********
Lisäksi hakijat ovat rekrytointiprosessin aikana antaneet monipuolisimman kuvan kyvystään työskennellä asiantuntijana Helsingin työllisyyspalveluissa.
Valittujen hakijoiden haastatteluissa korostui erinomaiset vuorovaikutustaidot, kotoutumista edistävien palveluiden tuntemus sekä asiakaslähtöinen työote.
Valituilla hakijoilla oli soveltuvaa ja monipuolista kokemusta kotoutumisen edistämisen tehtävistä ja asiakastyöstä maahan muuttaneiden parissa myös viranomaistyössä. Haastatteluissa korostui myös kohderyhmän tuntemus ja monipuolinen ja soveltuva kokemus sosiaali- ja terveyspalveluiden, työllisyyspalveluiden tai kasvatuksen ja koulutuksen palveluista ja niiden kehittämisestä. Lisäksi valituilla oli soveltuvaa kieliosaamista.
Yksikön johtaja tutustui hakijoiden hakemuksiin ja haastatteluiden yhteenvetoihin rekrytointiryhmän esittelyn perusteella.
Yksikön johtaja Katja Rajaniemi katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on hakijoilla **********
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valituille sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.
Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
This decision was published on 28.10.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Rauno Lipsanen, palveluesihenkilö, puhelin: 09 310 21611