Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva uusi tutkinnon osa, ammattiosaajan työkykypassi, Stadin ammattiopisto

HEL 2024-014324
More recent handlings
This is a motion

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös ammattiosaajan työkykypassista osaamistavoitteeksi ammatillisiin perustutkintoihin, 3 osaamispistettä

Education Committee's Finnish Sub-committee

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä seuraavan Stadin ammattiopiston ammattitaitovaatimuksiin perustuvan uuden paikallisen yhteisten tutkintojen osa-alueen esittelijän esityksen mukaan:

Ammattiosaajan työkykypassi valinnaisena opintoja, 3 osaamispistettä.

Tutkinnon osa tulee tarjontaan kaikissa ammatillisissa perustutkinnoissa.

Esittelijän perustelut

Laki ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) määrittelee, että laissa tarkoitettujen tutkintojen ja koulutuksen tarkoituksena on antaa valmiuksia työ- ja toimintakyvyn jatkuvaan ylläpitoon sekä tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi. Työkykypassin sisällöt edistävät ja mahdollistavat näiden valmiuksien oppimista.

Työkykypassi on myös osa Helsingin hyvinvointisuunnitelmaa (2022-2025), jossa Stadin ammattiopiston yhtenä toimenpiteenä on motivoida opiskelijoita työkykypassin tai sen osien suorittamiseen.

Ammatillisessa perustutkinnossa yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet (9 osp) voivat olla tutkinnon perusteissa määrättyjä valinnaisia osaamistavoitteita tai koulutuksen järjestäjän päättämiä muita valinnaisia osaamistavoitteita, jotka tukevat kyseisen tutkinnon osan ja sen osa-alueiden tutkinnon perusteissa määrättyjä osaamistavoitteita. Tällöin koulutuksen järjestäjä nimeää kokonaisuuden, määrittelee osaamistavoitteet ja laajuuden (1-9 osp). Kokonaisuus arvioidaan tutkinnon perusteissa olevien arviointikriteerien mukaisesti. Koulutuksen järjestäjän päättämiä osaamistavoitteita voidaan laatia kaikkiin tutkinnon perusteiden mukaisiin osa-alueisiin, myös niihin, joihin ei tutkinnon perusteissa ole valinnaisia osaamistavoitteita.

Ammattiosaajan työkykypassi on ammattiin opiskelevan työkalu työkyky- ja hyvinvointitaitojen vahvistamiseen. Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry, ylläpitää työkykypassia ja sen työkaluja opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen tuella. Ammattiosaajan työkykypassilla tuetaan opiskelijoiden hyvinvointikäyttäytymistä. Tavoitteena on lisätä opiskelijoiden tietoja, taitoja ja motivaatiota huolehtia omasta terveydestään ja hyvinvoinnistaan opiskelun aikana ja sen jälkeen niin, että työhyvinvoinnin ylläpitäminen on osa elämäntapaa. Kun työkykypassin osa-alueet on suoritettu osana tutkinnon osia, opiskelija saa todistuksen Ammattiosaajan työkykypassista.

Työkykypassin osa-alueet ovat ammatin työkykyvalmiudet, työkykyä edistävä liikunta, terveysosaaminen sekä harrastuneisuus ja yhteistyötaidot. Osa-alueet voidaan kytkeä ammatillisiin tutkinnon osiin tai ammatillisen perustutkinnon yhteisten tutkinnon osien osa-alueisiin. Työkykypassin osaamistavoitteet ovat sellaisia, että niitä ei ole tarkoitus omaksua hetkessä, vaan tavoitteena on oppimisen pitkäaikaisuus ja sitä kautta pysyvät muutokset. Työkykypassi valinnainen opinto toimii kokoavana opintona, jossa opiskelija arvioi työkyvyn näkökulmasta aiemmin oppimaansa sekä oppilaitoksessa, työpaikoilla tai harrastuksissa.

Opiskelija päättää työkykypassin suorittamisesta henkilökohtaisen osaamisen kehittymisen suunnitelman yhteydessä. Ohjauksesta vastaa omaopettaja. Myös opiskelijakunta- ja tutortoiminnassa sekä vapaa-ajan harrastuksissa hankittu osaaminen voidaan sisällyttää osaksi työkykypassia.

Työkykypassin avulla tehdään näkyväksi hyvinvoivan oppimisympäristön malliin sisältyvät toimintakykyä, terveyttä ja hyvinvointia edistävät opetuksen sisällöt. Ammattiosaajan työkykypassin avulla voidaan edistää oppilaitosyhteisön terveyttä ja hyvinvointia.

Presenter information

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Ask for more info

Maija Mäenpää Melo, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 32220

maija.melo@hel.fi

Annele Ranta, rehtori, puhelin: 09 310 21839

annele.ranta@hel.fi

Sirpa Lindroos, koulutuspäällikkö, puhelin: 050 540 4434

sirpa.lindroos@hel.fi