Aloituspaikat, painotetun, kaksikielisen, englanninkielisen ja kielikylpyopetuksen aloittavien ryhmien oppilasmäärät, alkaen lukuvuodesta 2025-2026
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös painotetun, kaksikielisen, englanninkielisen ja kielikylpyopetuksen aloittavien ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmääristä 1.8.2025 alkaen
Päätösehdotus
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päättää hyväksyä painotetun, laajamittaisen kaksikielisen, englanninkielisen ja kielikylpyopetuksen aloittavien ryhmien vähimmäis- ja enimmäisoppilasmäärät alla esitetyn mukaisesti lukuvuodesta 1.8.2025 alkaen seuraavasti:
Painotettu opetus
- Vuosiluokilla 1–6 aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 16 ja enimmäisoppilasmäärä on 26.
- Vuosiluokilla 7–9 aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 14 ja enimmäisoppilasmäärä on 24–32.
Englanninkielinen opetus
- Vuosiluokalla 1 aloittavan ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 12 ja enimmäisoppilasmäärä on 16–20.
- Ryhmää voidaan täydentää myöhemmin Helsinkiin muuttavilla oppilailla ns. jatkuvassa haussa oppilaaksioton perusteiden mukaisesti, kuitenkin siten, että vuosiluokilla 1–6 ryhmän enimmäisoppilasmäärä on 30 ja vuosiluokilla 7–9 enimmäisoppilasmäärä on 32.
Laajamittainen kaksikielinen opetus
- Vuosiluokalla 1 aloittavan laajamittaisen kaksikielisen suomi-englanti-opetuksen ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 12 ja enimmäisoppilasmäärä on 20–26. Ryhmää voidaan myöhemmin täydentää Helsinkiin muuttavilla oppilailla ns. jatkuvassa haussa oppilaaksiottokriteerien mukaisesti sekä lisäksi mahdollisella kaikille avoimella täydennyshaulla, kuitenkin siten, että vuosiluokilla 1–6 maksimioppilasmäärä on 26 ja vuosiluokilla 7–9 maksimioppilasmäärä on 32.
- Vuosiluokalla 1 aloittavan laajamittaisen kaksikielisen suomi-espanja-, suomi-ruotsi- ja suomi-viro-opetuksen ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 12 ja enimmäisoppilasmäärä on 20–26. Ryhmää voidaan täydentää myöhemmin mahdollisella kaikille avoimella täydennyshaulla kuitenkin siten, että vuosiluokilla 1–6 maksimioppilasmäärä on 26 ja vuosiluokilla 7–9 maksimioppilasmäärä on 32.
- Vuosiluokalla 1 aloittavan laajamittaisen kaksikielisen suomi-kiina-, suomi-venäjä- ja suomi-pohjoissaame-opetuksen ryhmän vähimmäisoppilasmäärä on 5 ja enimmäisoppilasmäärä on 20–26. Ryhmää voidaan täydentää myöhemmin mahdollisella kaikille avoimella täydennyshaulla kuitenkin siten, että vuosiluokilla 1–6 maksimioppilasmäärä on 26 ja vuosiluokilla 7–9 maksimioppilasmäärä on 32.
Ruotsin kielikylpyopetus
- Vuosiluokalla 1 aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärä on 26 kuitenkin niin, että kaikki kaupungin kielikylpyohjelman varhaiskasvatuksessa aloittaneet saavat paikan kielikylpypolun mukaisesta perusopetuksen koulusta.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti delegoida päätösvallan perusopetusjohtajalle
- vuosittain tarkistettavista painotetun, englanninkielisen ja laajamittaisen kaksikielisen opetuksen valintakokeiden alimmista hyväksytyistä pistemääristä,
- painotetun, englanninkielisen ja laajamittaisen kaksikielisen opetuksen aloittavien ryhmien lukumääristä,
painotetun, englanninkielisen ja laajamittaisen kaksikielisen opetuksen aloittavien ryhmien enimmäisoppilasmääristä vuosiluokilla 7–9 siten, että enimmäisoppilasmäärä on 24–32 oppilasta,
- englanninkielisen opetuksen aloittavien ryhmien enimmäisoppilasmääristä vuosiluokalla 1 siten, että enimmäisoppilasmäärä on 16–20 ja
- laajamittaisen kaksikielisen opetuksen aloittavien ryhmien enimmäisoppilasmääristä vuosiluokalla 1 siten, että laajamittaisen enimmäisoppilasmäärä on 20–26 ja laajamittaisen kaksikielisen opetuksen aloittavien ryhmien määristä.
Tällä päätöksellä kumotaan kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 26.10.2021 (§ 40) tekemä päätös.
Esittelijän perustelut
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto on hyväksynyt painotetun, laajamittaisen kaksikielisen ja englanninkielisen opetuksen sekä kielikylpyopetuksen aloittavien ryhmien enimmäis- ja vähimmäisoppilasmääristä lukuvuodesta 2022–2023 alkaen 26.10.2021 (§ 40). Tässä päätösesityksessä esitetään muutosta englanninkielisen opetuksen ja laajamittaisen kaksikielisen opetuksen aloittavien ryhmien enimmäisoppilasmääriin seuraavasti:
1) Englanninkielisen opetuksen aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärää vuosiluokalla 1 muutetaan 20 oppilaasta siten, että uusi enimmäisoppilasmäärä on 16–20. Englanninkielisen opetuksen ryhmiin voidaan valita Helsinkiin muuttavia oppilaita kesken perusopetuksen oppilaaksioton perusteiden mukaisesti ns. jatkuvan haun kautta, jos opetusryhmissä on tilaa. Aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärän muuttamisella 20 oppilaasta 16–20 oppilaaseen pyritään siihen, että tilaa on nykyistä paremmin myös myöhemmillä vuosiluokilla Helsinkiin muuttaville oppilaille, jotta varmistetaan heidän englanninkielisen opinpolkunsa jatkuvuus. Enimmäisoppilasmäärän ilmoittaminen välyksellä 16–20 mahdollistaa sen, että aloittavan ryhmän koossa voidaan huomioida koulukohtaiset erot.
2) Laajamittaisen kaksikielisen opetuksen aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärää vuosiluokalla 1 muutetaan siten, että enimmäisoppilasmäärä on kaikissa kielipareissa 20–26. Muutoksen myötä yhtenäistetään käytäntöjä eri kaksikielisten opetusten kesken, mutta samalla voidaan edelleen huomioida kaksikielisen opetuksen eri kieliparien sekä koulujen väliset erot ja tarpeet sekä reagoida keväällä 2025 tulossa olevaan valintamenettelyn muutokseen. Laajamittaisen kaksikielisen opetuksen valintakokeesta 1. vuosiluokalle otettaessa luovutaan lukuvuosien 2025–2026 ja 2026–2027 oppilaaksioton osalta. Koulut ovat tuoneet esille toiveen siitä, että aloittavan ryhmän enimmäiskokoa voisi tarkastella uudelleen. Aiemmassa päätöksessä suomi-englanti-opetuksen enimmäiskoko on 24 ja muissa kielipareissa 26. Enimmäisoppilasmäärän ilmoittaminen välyksellä 20–26 mahdollistaa sen, että aloittavan ryhmän koko voi olla esimerkiksi 20 aiemman 24 sijaan, jolloin pienemmällä ryhmäkoolla voidaan ottaa huomioon opetukseen valittavien oppilaiden erilaiset taustat ja tarpeet. Toisaalta välys mahdollistaa myös sen, että ryhmään voidaan edelleen ottaa jopa 26 oppilasta, jos jossakin kieliparissa tai koulussa tämä enimmäisoppilasmäärä koetaan sopivaksi.
Kun muutoksen myötä sekä englanninkielisen opetuksen että laajamittaisen kaksikielisen opetuksen vuosiluokalla 1 aloittavien ryhmien enimmäisoppilasmäärät ilmoitetaan välyksellä, kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto delegoi perusopetusjohtajalle toimivallan päättää vuosittain tarkistettavat koulu- ja kielikohtaiset ryhmien aloittavien ryhmien enimmäisoppilasmäärät välysten mukaisesti. Kyseisen kaltainen käytäntö on jo voimassa painotetun opetuksen vuosiluokkien 7–9 osalta.
Laajamittaisen kaksikielisen opetuksen osalta päätökseen lisätään myös maininta ns. täydennyshausta. Kaksikielisen opetuksen ryhmien mahdollisia vapaita paikkoja voi hakea vuosittain järjestettävässä täydennyshaussa, joka on avoinna kaikille kiinnostuneille hakijoille.
Lapsivaikutusten arviointi
Kun englanninkielisen opetuksen vuosiluokalla 1 aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärää muutetaan niin, että aiemman 20 oppilaan sijasta enimmäisoppilasmäärä on 16–20, aloittavaan ryhmään pääsee 0–4 lasta aiempaa vähemmän. Tällä kuitenkin mahdollistetaan Helsinkiin kesken perusopetuksen muuttavien englanninkielisessä opetuksessa ulkomailla tai muualla Suomessa asuvien lasten pääsy englanninkieliseen opetukseen nykyistä paremmin, kun opetusryhmiin jää vapaita paikkoja täytettäväksi myöhemmin. Englanninkielisen opetuksen ryhmiin on voitu viime vuosina valita myös muualla kuin Helsingissä asuvia hakijoita, kun aloittavaan ryhmään on jäänyt yksittäisiä paikkoja vapaaksi helsinkiläisten hakijoiden oppilaaksioton jälkeen. Enimmäisoppilasmäärää pienentämällä turvataan paremmin Helsinkiin myöhemmin muuttavien lasten ja nuorten englanninkielisen opinpolun jatkumo.
Kun kaksikielisen opetuksen vuosiluokalla 1 aloittavan ryhmän enimmäisoppilasmäärää muutetaan niin, että enimmäisoppilasmäärä on 20–26, aloittavaan ryhmään pääsee kieliparista ja koulusta riippuen 0–6 lasta aiempaa vähemmän. Toisaalta kun kaksikielisen opetuksen 1. luokan oppilaaksiotossa luovutaan keväällä 2025 valintakokeesta, opetukseen valittavien lasten kielelliset taustat ja tarpeet voivat olla aiempaa vaihtelevammat. Kun opetusryhmässä on esimerkiksi 24 oppilaan sijasta 20 oppilasta, opettaja pystyy paremmin huomioimaan oppilaiden yksilölliset tarpeet.
Toimivalta
Hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto tai ruotsinkielinen jaosto oman kieliryhmänsä osalta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää oppilaaksi- ja opiskelijaksi ottamisen perusteista.
Presenter information
Ask for more info
Anni Holopainen, pedagoginen asiantuntija, puhelin: 09 310 27385