Tutkimuslupa, Sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä omatyöntekijyyden määrittämisestä erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden kohdalla ikääntyneiden palveluissa ja aikuissosiaalityössä, Huuskonen Kia, Laasi Fia, Packalén Mathilda

HEL 2024-014611
More recent handlings
§ 242

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä omatyöntekijyyden määrittämisestä ikääntyneiden palveluissa ja aikuissosiaalityössä”

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle ”Sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä omatyöntekijyyden määrittämisestä ikääntyneiden palveluissa ja aikuissosiaalityössä” (sosiaalityön käytäntötutkimus). Yhteyshenkilö on johtava sosiaalityöntekijä ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.7.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:

Aineistoa käsittelevät ainoastaan tutkimuksen kannalta välttämättömät henkilöt tutkimustarkoituksessa. Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut kuin allekirjoittaneet, on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava asian diaarinumero HEL 2024-014611).

Tutkimuksesta ja siihen liittyvien tehtävien suorittamisesta sekä osallistuvan henkilöstön ajankäytöstä on sovittu yhteyshenkilön ja/tai esihenkilön kanssa.

Tutkimusprosessissa noudatetaan yleisiä tutkimuseettisiä periaatteita. Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.

Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.

Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.

Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.

Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä erityisen tuen tarpeessa olevien asiakkaiden omatyöntekijyydestä aikuissosiaalityössä ja ikääntyneiden palveluissa. Tavoitteena on selkeyttää tietoa siitä, kummalle palvelulle asiakas kuuluu sekä siitä, kuka on asiakkaan omatyöntekijä. Tutkimustulokset voivat johtaa sujuvampaan yhteystyöhön, omatyöntekijän nimeämiseen ja palveluiden saamiseen. Tutkimuskysymys on: Miten tunnistetaan, koska omatyöntekijyys kuuluu aikuissosiaalityöhön ja koska ikääntyneiden palveluihin?

Tutkimus kohdistuu sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluissa ikääntyneiden palvelujen sekä perhe- ja sosiaalipalveluissa kahden aikuissosiaalityön alueyksikön sosiaalityöntekijöihin. Tutkimusaineisto kerätään anonyymillä, monivalintakysymyksiä sekä kuvitteellisia tapausesimerkkejä (vinjetit) sisältävällä sähköisellä kyselyllä. Kysely lähetetään 30 sosiaalityöntekijälle. Osallistujat rekrytoidaan yhteyshenkilöjen kautta ja tutkimuksen käytännön toteutuksesta on sovittu myös aikuissosiaalityön edustajan kanssa (ks. tutkimussuunnitelman kohta 3.2).

Kyselyssä pyydetään arvioimaan ja perustelemaan kuuluuko kukin tapausesimerkki aikuissosiaalityöhön vai ikääntyneiden palveluihin. Vastaamiseen kuluu 10-15 minuuttia. Tarkoituksena on vertailla aikuissosiaalityön sosiaalityöntekijöiden ja ikääntyneiden palvelujen sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä omatyöntekijyydestä kummankin palvelun sisällä. Taustatietoina kysytään työskentelypaikka, pätevyys sekä työkokemus viiden vuoden tarkkuudella. Avoimet vastaukset analysoidaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja monivalintakysymykset määrällisesti ristiintaulukoimalla.

Osallistujia informoidaan tutkimuksesta, heidän oikeuksistaan sekä antamiensa tietojen käsittelystä. Osallistuminen on vapaaehtoista ja osallistujat antavat suostumuksensa. Tutkimusaineisto hävitetään kokonaisuudessaan tutkimuksen päätyttyä. Tulokset kirjataan siten, ettei osallistujia voida tunnistaa. Tutkijat sitoutuvat noudattamaan hyvää tieteellistä käytäntöä ja eettisiä ohjeita. Valmis tutkimus julkaistaan Helsinki Practice Research Centerin verkkosivuilla.

Tutkimuslupaa puoltavat

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja (11.11.2024)

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja (11.11.2024)

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää toimialajohtaja tutkimusluvissa, jotka koskevat kahta tai useampaa palvelukokonaisuutta.

This decision was published on 12.11.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Sini-Emilia Asikainen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 43788

sini-emilia.asikainen@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.