Hankesuunnitelma, salaojakunnostus, arkistotilat, Toinen Linja 4, Kallion virastotalo

HEL 2024-014790
More recent handlings
Case 8. / 136 §

Kallion virastotalon arkistotilojen salaojakorjauksien teknisen hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kallion virastotalon arkistotilojen salaojakorjaus -hankkeen 31.10.2024 päivätyn teknisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 1 900 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa ja laajuus noin 43 229 brm².

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankkeen tarpeellisuus

Vanhojen salaojien toimimattomuus aiheuttaa kellarissa ja arkistotiloissa kosteusongelman, minkä vuoksi arkistotilat eivät täytä arkistolaitoksen määräyksiä asiakirjojen väliaikaisen tai pysyvän säilyttämisen suhteen. Arkistotilojen materiaaleja on jouduttu siirtämään väliaikaisesti kiinteistön muihin varastotiloihin.

Hankkeen sisältö

Rakennuksen alkuperäiset salaojat sijaitsevat rakennuksen sisäpuolella betonisen alapohjarakenteen alla, lävistäen useassa kohdassa myös kellarin kantavia seinärakenteita. Salaojat on vuonna 1965 toteutettu ruukkuputkella, ilman alapohjarakenteen kapillaarikatkoa. Salaojien kuvauksissa havaittiin painumia ja sortumia, minkä vuoksi hulevedet ovat nousseet lattiapinnan yläpuolelle ja imeytyneet lattia- ja seinärakenteisiin. Hankkeessa uusitaan suurin osa salaojalinjoista ja johdetaan kalliopintoja pitkin sulkutiloihin valuvat vedet hallitusti salaojajärjestelmään.

Käyttäjätoimialan lausunto

Lausuntoa ei tarvita.

Kustannukset

Hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana yhteensä 1 900 000 euroa elokuun 2024 kustannustasossa.

Kustannuksiin vaikuttavia kohteen erityispiirteitä

Salaojat sijaitsevat rakennuksen sisäpuolella, joten työn toteuttaminen vaatii betonisen alapohjan laajoja avauksia, valutöitä ja pintakäsittelyjä

Tilakustannus käyttäjälle

Korjauksilla ei ole vaikutusta pääomavuokraan, vaan korjaukset vaikuttavat ainoastaan ylläpitovuokraan. Hanke vaikuttaa kiinteistötyyppikohtaiseen ylläpitovuokraan vuoden 2027 alusta lukien.

Hankkeen rahoitus

Hanke rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon määrärahalla.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.

Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 1/2025 ja valmistua 10/2025. Toiminta tiloissa alkaa 11/2025.

Väistötilat

Väistötiloja ei tarvita, mutta arkistotilojen materiaaleja on jouduttu siirtämään väliaikaisesti kiinteistön muihin varastotiloihin.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella.

Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.

Close

This decision was published on 02.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Mika Kontkanen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39747

mika.kontkanen@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman 31.10.2024 Kallion virastotalo liitteet 1 2 3
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.