Tulosbudjetti ja toimintasuunnitelma 2025, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-015319
More recent handlings
Case 3. / 277 §

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tulosbudjetti ja toimintasuunnitelma 2025

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan vuoden 2025 toimintasuunnitelman sekä palvelukokonaisuuksien, yhteisten palvelujen ja toimialan yhteisten sekä HUSin ulkoiset toimintamenot (ilman poistoja) sekä tulot esityksen mukaisesti seuraavasti:

Palvelukokonaisuus (1 000 euroa)

 
Menot
Tulot
Perhe- ja sosiaalipalvelut
612 011
  38 532
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
687 006
120 543
Terveys- päihdepalvelut
465 762
  37 619
Pelastustoimi
  78 705
  24 538
Yhteiset palvelut
  88 387
    1 891
Toimialan yhteiset menot
389 068
  26 019
HUS-yhtymä
835 000
           0

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta valtuutti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemään talousarviokohdan 5 10 01 Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut palvelukokonaisuuksien, yhteisten palvelujen ja toimialan yhteisten menojen välisiä määrärahasiirtoja tarvittaessa.

Erityisesti lautakunta korostaa:

- perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn parantamista ja asetetun tavoitteen täysimääräistä toteuttamista hyödyntäen koko käytössä olevaa palvelutuotannon keinovalikoimaa

- hoidon jatkuvuuden vahvistamista omalääkärimallin konkreettisella edistämisellä ja osallistuen aktiivisesti mallin valtakunnalliseen kehitystyöhön

- lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin pääsyä ja tiivistä yhteistyötä lastensuojelun ja psykiatristen palveluiden välillä niin perus- kuin erikoistasollakin

- tarvittavien toimien jatkamista asunnottomuuden poistotavoitteen edistämiseksi

- tiivistä yhteistyötä Helsingin, Uudenmaan hyvinvointialueiden ja HUS:n välillä ja määrätietoisia toimia HUS:n rahoituksen vahvistamiseksi, jotta erikoissairaanhoidon lainmukainen hoidon saatavuus saadaan turvattua.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita.

Asiassa tehtiin seuraava vastaehdotus:

Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Daniel Sazonov: Lisätään päätösosaan:

Erityisesti lautakunta korostaa:

- perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn parantamista ja asetetun tavoitteen täysimääräistä toteuttamista hyödyntäen koko käytössä olevaa palvelutuotannon keinovalikoimaa
- hoidon jatkuvuuden vahvistamista omalääkärimallin konkreettisella edistämisellä ja osallistuen aktiivisesti mallin valtakunnalliseen kehitystyöhön
- lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin pääsyä ja tiivistä yhteistyötä lastensuojelun ja psykiatristen palveluiden välillä niin perus- kuin erikoistasollakin
- tarvittavien toimien jatkamista asunnottomuuden poistotavoitteen edistämiseksi
- tiivistä yhteistyötä Helsingin, Uudenmaan hyvinvointialueiden ja HUS:n välillä ja määrätietoisia toimia HUS:n rahoituksen vahvistamiseksi, jotta erikoissairaanhoidon lainmukainen hoidon saatavuus saadaan turvattua

Kannattaja: Jäsen Pentti Arajärvi

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi yksimielisesti puheenjohtaja Daniel Sazonovin vastaehdotuksen ja päätti tältä osin esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää hyväksyä liitteenä 1 olevan vuoden 2025 toimintasuunnitelman sekä palvelukokonaisuuksien, yhteisten palvelujen ja toimialan yhteisten sekä HUSin ulkoiset toimintamenot (ilman poistoja) sekä tulot esityksen mukaisesti seuraavasti:

Palvelukokonaisuus (1 000 euroa)

  Menot Tulot
Perhe- ja sosiaalipalvelut 612 011   38 532
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut 687 006 120 543
Terveys- päihdepalvelut 465 762   37 619
Pelastustoimi   78 705   24 538
Yhteiset palvelut   88 387     1 891
Toimialan yhteiset menot 389 068   26 019
HUS-yhtymä 835 000            0

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta valtuuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemään talousarviokohdan 5 10 01 Sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut palvelukokonaisuuksien, yhteisten palvelujen ja toimialan yhteisten menojen välisiä määrärahasiirtoja tarvittaessa.

Close

Talous- ja strategiajohtaja Sampo Pajari, johtava controller Mikael Karell ja suunnittelupäällikkö Maria Helin ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Talousarvion noudattamisohjeiden mukaan toimintavuotta koskevat suunnitelmat on tarkistettava vastaamaan talousarviossa hyväksyttyjä määrärahoja ja varmistettava, että sitovat toiminnalliset tavoitteet saavutetaan käytettävissä olevin määrärahoin. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen vuoden 2025 toimintasuunnitelma ja tulosbudjetit on laadittu kaupunginvaltuuston 27.11.2024 hyväksymään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen talousarvioon, jossa toimialan rahoitusmuutoksen vuoksi sitova taso on toimintakate.

Valtiovarainministeriö julkaisi 23.9.2024 Helsingin vuoden 2025 rahoituslaskelman, jossa vuoden 2025 rahoitus pieneni kevään rahoituslaskelmiin verrattuna 7,3 miljoonaa euroa ja jonka pohjalta toimialan talousarvioehdotus laadittiin. Edelleen valtiovarainministeriö päivitti 22.11.2024 vuoden 2025 rahoituslaskelman, jossa rahoitus pieneni 0,5 miljoonaa euroa. Rahoituksen pienentymistä ei ole huomioitu kaupunginvaltuuston hyväksymässä talousarviossa, mutta se on huomioitu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen tulosbudjetissa.

Kaupunginvaltuuston päätös sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen vuoden 2025 talousarviosta on seuraava:

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimi (1000 euroa)

Menot Tulot
3 156 392 249 142

Toimialan sitova toimintakate ennen poistoja on -2 907 250 (1000) euroa. Tilikauden tulos poistojen jälkeen ilman valtion rahoitusosuutta on -2 917 250 (1000) euroa.

Valtionrahoituksen, sekä arvioitujen korkotuottojen, 9 530 (1000) euroa jälkeen tilikauden tulos on 41 800 (1000) euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kokonaisrahoitus perustuu yleiskatteelliseen laskennalliseen valtion rahoitukseen, maksu- ja myyntituloihin sekä mahdollisiin hankeavustuksiin ja vastaaviin avustuksiin.

Laskennallinen rahoitus määräytyy lainsäädännössä määritellyillä laskentaperiaatteilla, joissa huomioidaan esimerkiksi alueiden väestömäärä sekä palvelutarve pohjautuen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuksien mukaisiin palvelutarvekertoimiin. Tarvetekijät kattavat sairastavuustietoja, ikärakenteen, sosioekonomisia tekijöitä sekä muita taustatietoja. Rahoituskriteerit huomioivat palvelutarpeen eroja mutta eivät tuotantokustannusten eroja (esimerkiksi toimitilakustannukset) eri hyvinvointialueilla.

Rahoitusmalli ei huomioi pitkällä aikavälillä riittävästi Helsingin erityispiirteitä, muun muassa maahanmuuttajien määrää, asunnottomuutta, kustannustasoa, eikä todellista rahoitustarvetta lakisääteisiin tehtäviin. Hyvinvointialueindeksissä ei ole myöskään otettu huomioon todellista inflaatiokehitystä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasuunnitelma on tämän asian liitteenä 1.

Sitovat tavoitteet ja muut toiminnan tavoitteet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan sitovat toiminnalliset tavoitteet pohjautuvat sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 10.9.2024 § 188 talousarvioehdotukseen kaupunginhallitukselle. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden ja kaupunkiyhteisten tavoitteiden ennuste raportoidaan virallisten toiminnan ja talouden ennusteiden yhteydessä kolme kertaa vuodessa.

Investointisuunnitelma

Sosiaali- ja terveysministeriöön on toimitettu päivitetty investointisuunnitelma, joka on laadittu ministeriöiden ohjeistusten mukaan.

Yhteistoiminnan toteutuminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasuunnitelmaa on valmisteltu yhteistoiminnan mukaisesti toimialalla syksyn 2024 aikana ja sitä on käsitelty toimialan henkilöstötoimikunnassa 25.11.2024. Lisäksi järjestöjen edustajat tulevat antamaan lausunnon toimintasuunnitelmasta.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Asukkaiden hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta tuetaan monin tavoin. Helsinkiläisten hyvinvointi ja terveys ovat useiden indikaattoreiden valossa hyvällä tasolla, mutta eri väestöryhmien ja asuinalueiden välillä on merkittäviä terveys- ja hyvinvointieroja. Stadin 2024 HYTE-barometrin mukaan alueiden väliset sosioekonomiset erot ovat viime vuosina kasvaneet.

Väestöryhmien ja alueiden hyvinvoinnin ja turvallisuuden parantamiseen vaikutetaan muun muassa laajentamalla pelastuslaitoksen palveluverkostoa, vähentämällä asunnottomuutta ja kehittämällä päihdekuntoutuspolkua. Palvelujemme saavutettavuuteen ja laatuun kiinnitetään erityistä huomiota. Laaja digitaalinen palveluvalikko helpottaa palveluihin hakeutumista, palvelutapahtumia sekä asiakkaan ja työntekijän kohtaamista. Digitaalisten palvelujen saavutettavuus sekä se, ettei kaikilla asiakkaillamme ei ole yhdenvertaisia mahdollisuuksia digitaalisten palvelujen hyödyntämiseen, huomioidaan.

Haavoittuvassa asemassa olevien helsinkiläisten palvelujen saavutettavuutta parannetaan esimerkiksi nimeämällä hoitovastaavat paljon palveluja tarvitseville perusterveydenhuollon asiakkaille ja vahvistamalla mielenterveyskuntoutujien kotiin vietäviä palveluja. Perhe- ja sosiaalipalveluissa vahvistetaan sosiaalihuollon peruspalvelujen saatavuutta ja lapsiperheiden varhaista tukea. Kotihoidon 75 vuotta täyttäneiden asiakkaiden päivystyksenä alkaneiden sairaalajaksojen vähentämiseen ja hallintaan liittyvät toimenpiteet lisäävät ikääntyneiden asiakkaiden hyvinvointia ja turvallisuutta.

Osana kaupungin uudistettua HYTE johtamis- ja koordinaatiorakennetta vahvistetaan kaikkien ikäryhmien poikkihallinnollista ennaltaehkäisevää työtä, minkä tavoitteena on myös vähentää helsinkiläisten terveys- ja hyvinvointieroja.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 10.12.2024 § 274

Close

This decision was published on 20.12.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Sampo Pajari, talous- ja strategiajohtaja, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi