Virkasuhteen täyttäminen, perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikkö, KASKO-01-973-24

HEL 2024-015368
More recent handlings
Case 5. / 328 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikön virkaan ottamisesta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti ottaa perusopetuksen palvelukokonaisuuteen sijoitettuun perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikön virkaan (virka 050994) toistaiseksi kasvatustieteen ja liikuntatieteiden maisteri Tarja Tapperin.

Virantoimitus alkaa 1.3.2025. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 vuorokauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien. Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Perusopetuksen palvelukokonaisuuteen sijoitetun perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikön virka tulee avoimeksi 1.3.2025 ja se on julistettu haettavaksi Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa 17.9.2024-1.10.2024 työavaimella KASKO-01-973-24.

Viranhaltijan tehtävänä on perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikön tehtävät perusopetuksessa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla.

Viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto ja hyvä suomen kielen ja tyydyttävä ruotsin kielen suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi tehtävässä edellytetään johtamiskokemusta sekä kokemusta hallintotehtävistä. Eduksi katsotaan hyvä ruotsin kielen taito, hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä kokemus muutos- ja verkostojohtamisesta.

Lisäksi hakuilmoituksessa todettiin seuraavaa: ”Tehtävässä menestymistä tukee kyky strategiseen ja asiakaslähtöiseen ajatteluun. Eettinen johtaminen on toimintasi lähtökohta ja pyrit vaikuttamaan johtamisellasi hyvän henkilöstö- ja palvelukokemuksen syntymiseen. Sinulla on kykyä kehittää ja uudistaa organisaatiota vastuullisesti. Ymmärrät toimintaympäristön lainalaisuuksia ja osaat yhdistää oman tekemisesi osaksi koko organisaation kokonaisuutta.”

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Määräajassa hakemuksen jätti 99 hakijaa, joista 83 täytti viralle asetetut kelpoisuusvaatimukset.

Videohaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 17 hakijaa, joista yksi perui hakemuksensa. Videohaastatteluun kutsuttiin hakijat, joilla oli soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, riittävästi tehtävään soveltuvaa ja ajantasaista hallinto ja esihenkilökokemusta sekä muutoin tehtävän kannalta oleellista työkokemusta esimerkiksi perusopetuksesta, lasten ja nuorten järjestö-/ harrastustoiminnasta sekä strategian johtamisesta.

Videohaastatteluissa kysyttiin oppilaiden päivittäiseen aktiivisuuteen vaikuttamisesta, toimialarajat ylittävästä moniammatillisesta yhteistyöstä sekä työyhteisölähtöisen toimintakulttuurin vahvistamisesta. Kaksi kysymyksistä esitettiin suomeksi ja yksi ruotsiksi.

Videohaastattelujen perusteella henkilökohtaisiin haastatteluihin 10.10.2024 kutsuttiin 5 hakijaa. Haastatteluun kutsuttujen valinnassa painotettiin erityisesti hakijan kykyä osoittaa laajaa ymmärrystä ja näkemyksellisyyttä perusopetuksen vapaa-ajan palvelun roolista osana perusopetuksen kokonaisuutta. Lisäksi valinnassa painotettiin sitä, miten hakijoiden johtamisosaaminen ja kyky tarkastella asioita laajassa kontekstissa välittyivät vastauksista. Lisäksi arvioitiin, miten sujuvasti ja vakuuttavasti hakijat pystyivät vastaamaan ruotsin kielellä.

Haastatteluihin osallistuivat perusopetusjohtaja, perusopetuksen aluepäällikkö ja senior hr-partner.

Haastatteluiden perusteella tilattiin kolmesta hakijasta henkilöarviointi, jonka suoritti Psycon Oy. Henkilöarviointiin kutsuttiin henkilöt, joiden strategisen näkemyksellisyyden sekä johtamis- ja hallintokokemuksen kautta hankitun osaamisen arvioitiin tukevan parhaiten juuri perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden toimintojen sekä henkilöstön kehittämistä ja johtamista. Arvioinnissa korostui myös hyvät muutos- ja verkostojohtamisen taidot sekä hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, kyky asiakaslähtöiseen ajatteluun sekä innostavaan työyhteisölähtöiseen johtamisotteeseen.

Henkilöarviointien läpikäyntiin Psycon Oy:n edustajan kanssa osallistuivat perusopetusjohtaja, perusopetuksen aluepäällikkö ja senior hr-partner. Henkilöarvioinnin jälkeen toiseen haastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa. Haastatteluihin osallistuivat ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja, perusopetuksen aluepäällikkö ja senior hr-partner. Kärkihakijoiden hakemusasiakirjat ovat olleet nähtävillä kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksessa.

**********

**********

Tarja Tapper on kasvatustieteen maisteri (2006) ja liikuntatieteiden maisteri (1994) ja suorittanut lisäksi opetushallinnon tutkinnon (2013). Hän on työskennellyt rehtorina Helsingin kaupungilla (2014–2024, 10 v, 4 kk), erityisopettajana Helsingin kaupungilla (2007–2014, 6 v 10 kk) ja lakipäällikkönä Suomen invalidien urheiluliitossa (1994–2007, 12 v 9 kk). Hän on suorittanut lisäksi johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon (2021).

Kaikki hakijat täyttävät viran kelpoisuusvaatimukset. Lisäksi kaikilla hakijoilla on riittävästi tehtävässä edellytettävää johtamiskokemusta sekä kokemusta hallintotehtävistä. **********

Henkilöarvioinnin ja haastattelujen jälkeen suoritetun hakijoiden ansioiden kokonaisarvioinnin perusteella Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoo, että Tarja Tapperilla on parhaat edellytykset perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikön viran menestykselliseen hoitamiseen. Hänen valintaansa puoltaa hyvät yhteistyö- ja viestintätaidot, kokemus erilaisista verkostoista ja verkostoitumisesta sekä monipuoliset muutosjohtamisen taidot. Hänen eduksensa luetaan myös haastatteluissa korostunut näkemyksellisyys yhteisöohjautuvuudesta ja organisaation kehittämisestä asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti yhteistä arvopohjaa rakentaen. Henkilöarviointi tukee valintaa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön (HS 10 luku 1 § 1 mom. 3 kohta) mukaan toimialalautakunta päättää toimialan palvelukokonaisuuden johtajan suoran alaisen virkaan ottamisesta.

Pöytäkirjanote annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen.

Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Close

This decision was published on 10.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Ask for more info

Taina Tervonen, vs. perusopetusjohtaja, puhelin: 09 310 83013

taina.tervonen@hel.fi

Attachments

1. Perusopetuksen vapaa-ajan palveluiden päällikkö_hakijalista
The attachment will not be published on the internet.
2. Hakemusyhteenveto
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.