Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen johtamis- ja koordinaatiorakenteen uudistaminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen johtamisen ja koordinoinnin uudistaminen Helsingissä
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus päättää, että otetaan käyttöön uudistettu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen johtamis- ja koordinaatiorakenne esityksen mukaan.
Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että ehkäisevän päihdetyön järjestämislain 5 §:ssä tarkoitettu ehkäisevän päihdetyön tehtävistä vastaava toimielin on kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Esittelijän perustelut
Kaupunginhallitus päätti 14.5.2018 § 350 ottaa käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtamis- ja koordinaatiorakenteen sekä palata sen organisointiin sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksen jälkeen. Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että ehkäisevän päihdetyön järjestämislain 5 §:ssä tarkoitettu ehkäisevän päihdetyön tehtävistä vastaava toimielin on kaupunginhallitus.
Kaupunkilaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen (HYTE) on kunnan keskeisiä tehtäviä. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on ehkäisevää työtä, jolla kavennetaan hyvinvointi- ja terveyseroja sekä rakennetaan, ylläpidetään ja parannetaan kaupunkilaisten hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta. Myös ehkäisevä päihdetyö ja turvallisuuden edistäminen, kuten tapaturmien ja väkivallan ehkäisy ovat osa työtä. Myös kuntalain 1 §:n mukaan kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia ja alueensa elinvoimaa sekä järjestää asukkailleen palvelut taloudellisesti, sosiaalisesti ja ympäristöllisesti kestävällä tavalla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksen myötä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämiseen liittyvä lainsäädäntö uudistui laajasti. Ensisijainen vastuu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä on kunta-Helsingillä (kulttuurin ja vapaa-ajan, kasvatuksen ja koulutuksen sekä kaupunkiympäristön toimialoilla ja kaupunginkanslialla) ja työtä toteutetaan yhteistyössä sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimialan kanssa.
Uudenmaan hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki vastaavat Uusimaa-tasoisesta hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden koordinoinnista tehden tiivistä yhteistyötä HUS-yhtymän kanssa. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on Helsingin kaupungin päävastuullinen toimija HUS-yhtymän kanssa tehtävässä HYTE-yhteistyössä.
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistä toteutetaan laajasti osana toimialojen ja kaupunginkanslian perustehtävää eri palveluissa sekä yhteistyössä järjestöjen ja muiden kumppanien kanssa. Ihmisten hyvinvointi, terveys ja arjen turvallisuus ovat yhteydessä varhaiskasvatukseen ja koulutukseen, sosiaali- ja terveyspalveluihin, liikunta-, ravitsemus- ja kulttuuripalveluihin, asumiseen ja kaavoitukseen, liikennejärjestelyihin sekä moniin muihin kunnan lakisääteisiin tehtäviin. On kuitenkin tunnistettu lukuisia kaupunkilaisten hyvinvoinnin haasteita, jotka vaativat poikkihallinnollista johtamista. Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen uudistettu johtamisrakenne keskittyy näihin haasteisiin vastaamiseen.
Uudistettu hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen johtamis- ja koordinaatiorakenne
Työssä nojaudutaan vahvasti tilasto-, tutkimus-, asiantuntija- sekä kokemustietoon ja sen pohjalta muodostuvaan toimintaympäristön tilannekuvaan asukkaiden hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta. Lisäksi työtä ohjaa kaupunkistrategia, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelustrategia sekä HUS-järjestämissopimus.
Lainsäädännön lisäksi useat kansalliset ohjelmat ja ohjeet linjaavat kuntien ja hyvinvointialueiden HYTE-työtä kuten valtioneuvoston periaatepäätös hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030, kansallinen mielenterveysstrategia, kansallinen lapsistrategia, laatusuositus aktiivisen ja toimintakykyisen ikääntymisen ja kestävien palvelujen turvaamiseksi 2024–2027, ehkäisevän päihdetyön opas kunnille ja hyvinvointialueille, koti- ja vapaa-ajan tapaturmatyön Turvallisesti kaiken ikää 2021–2030 -ohjelma sekä ohjeistus lähisuhdeväkivaltatyön järjestämisestä.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelujen kokonaisuutta johtaa kaupungin johtoryhmä. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 6 § mukaan kunnan on nimettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutaho. Jatkossa vastuutahona toimii kaupungin operatiivinen johtoryhmä ja nykyinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ohjausryhmä sekä asiantuntijaryhmä lakkautetaan.
Ehkäisevän päihdetyön järjestämislain 5 §:n mukaan kunnan on nimettävä työstä vastaava toimielin, joka vastaa lakisääteisten ehkäisevän päihdetyön tehtävien järjestämisestä. Vastuu suunnitelmallisesta ja pitkäjänteisestä työstä ja sen liittämisestä kunnan strategiseen suunnitteluun kuuluu toimielimelle. Kaupunkitasoisen ehkäisevän päihdetyön lakisääteisten tehtävien koordinaatio on sijoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksen yhteydessä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle, jossa sijaitsevat myös kaupungin ehkäisevän päihdetyön yhdyshenkilöt sekä Helsingin ehkäisevän päihdetyön monialaisen työryhmän puheenjohtajuus ja toiminnan ohjaaminen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan nimeäminen vastaavaksi toimielimeksi varmistaa ehkäisevän päihdetyön lakisääteisten perusrakenteiden toimintaa johtamisen ja koordinaation osalta sekä niiden sijoittuminen samalle toimialalle varmistaa yhdenmukaisen toimeenpanon. Lisäksi organisoituminen on kansallisten suositusten mukaista.
Operatiivisen johtoryhmän ydintehtävänä HYTE-vastuutahona on johtaa, ohjata ja seurata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 6 § mukaisia poikkihallinnollisia tehtäviä. Lisäksi operatiivinen johtoryhmä linjaa ja yhteensovittaa lakisääteisen ehkäisevän päihdetyön toimeenpanon, linjaa ja johtaa hyvinvointisuunnitelma ja -kertomustyötä sekä ohjaa vuosittain järjestöjen, HUS-yhtymän ja muiden kumppaneiden kanssa käytävien HYTE-neuvotteluiden toteutusta ja tulosten hyödyntämistä. Lisäksi operatiivinen johtoryhmä varmistaa hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen liittyvien asetettujen poikkihallinnollisten tavoitteiden tehokkaan toimeenpanon.
Kaikkien ikäryhmien yhdenvertaisuuden näkökulmasta perustetaan kolme elämänkaaren mukaista strategista työryhmää: lasten, nuorten ja lapsiperheiden HYTE-työryhmä, työikäisten HYTE-työryhmä sekä ikääntyneiden HYTE- työryhmä. Työryhmien ydintehtävänä on ohjata, seurata ja toimeenpanna poikkihallinnollista elämänkaaren vaiheen mukaista ehkäisevää työtä valtuustokausittaiset painopisteet huomioiden. Työryhmien jäsenet nimetään keskeisistä päällikkötehtävistä kaikilta toimialoilta ja kaupunginkansliasta. Operatiivinen johtoryhmä johtaa ja ohjaa näitä työryhmiä.
Uudet elämänkaarityöryhmät korvaavat nyt toimivien lasten ja nuorten sekä ikääntyneiden verkostot. Näiden toimintatavat ovat olleet erityyppisiä ja molempien työstä on nostettu nykyiseen uudistettuun rakenteeseen näiden parhaimmat käytänteet. Työikäisen väestön hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistyö on jäänyt vähemmälle ja tästä syystä perustetaan uusi työikäisten työryhmä. Myös perheisiin kohdistuva ehkäisevä työ on jäänyt vähäiseksi ja vastuut ovat olleet epäselvät. Tästä syystä uusi lasten, nuorten ja lapsiperheiden työryhmän työ kohdistuu myös alle 18-vuotiaiden lasten vanhempiin.
Nykyisen asioita valmistelevan HYTE-sihteeristön tilalle nimetään HYTE-valmisteluryhmä, jäseninä kaupunginkanslian sekä toimialojen asiantuntijoita. Ryhmän ydintehtävänä on HYTE-asioiden valmistelu operatiivisen johtoryhmän päätettäväksi ja linjattavaksi varmistaen eri toimialojen ja kaupunginkanslian näkökulmat. Valmistelutyöryhmä toimii tiiviissä yhteistyössä elämänkaarityöryhmien sekä talouden ja toiminnan suunnittelun kanssa. Lisäksi HYTE-valmisteluun osallistuvat erikseen sovittavalla tavalla kaupungin eri asiakokonaisuuksien ja suunnitelmien asiantuntijoita (esim. kaupunkiuudistus, kestävä kehitys, osallisuus, riskienhallinta, yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo, kotoutuminen). Yhteistyötä vahvistetaan vaikuttajatoimielinten, järjestöjen, oppilaitosten sekä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Osana uudistettua HYTE-rakennetta jatkaa useita hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistä toteuttavia poikkihallinnollisia ilmiöihin perustuvia työryhmiä ja verkostoja. Näitä ovat esimerkiksi nuorten ohjaus- ja palveluverkosto, lasten, nuorten ja perheiden alueelliset yhteistyöryhmät, opiskeluhuollon yhteistyöryhmä, ehkäisevän päihdetyön työryhmä, Savuton Helsinki -verkosto, Kulttuurisen vanhustyön verkosto, Liikkuvat-verkosto, Turvallinen Helsinki -verkosto, lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmä, pyöräliikenteen kehittämisen työryhmä ja liikenneturvallisuuden työryhmä. Työryhmäkokonaisuudesta on tehty erillinen kartoitus ja nykyisiä työryhmiä on vähennetty ja tehtäviä yhdistetty. Osa työryhmistä toimivat elämänkaarityöryhmien johtamina, osa linjajohdon ohjauksessa ja osa ovat lakisääteisiä.
Kaupunginkanslian strategiaosaston kaupunkistrategiayksikkö vastaa kaupungin hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen kehittämisestä ja koordinoimisesta. HYTE-koordinaation sijainti keskushallinnossa on kansallisessa tarkastelussa suurten kaupunkien mallin mukainen. Lisäksi strategiaosaston kaupunkitietopalvelu on oleellinen tuki HYTE-työlle tiedon hallinnan ja tiedon johtamisen näkökulmasta.
Osana hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämistä on siirretty tehtäväkokonaisuuksia kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan keskitetyt hyvinvoinnin edistämisen palvelut -yksikköön. Nämä ovat esimerkiksi ehkäisevän päihdetyön kaupunkitasoinen koordinointi, HYTE-neuvottelujen vuosittainen toteutus, HYTE-työtä toteuttavien työryhmien ja verkostojen tuki, koti- ja vapaa-aikatapaturmien kehitystyö, lähisuhdeväkivaltatyön johtaminen ja koordinointi sekä Lapsiystävällisen Kunta-työn vastuukoordinaatio. Tehtäviä toteutetaan tiiviissä yhteistyössä kaupunginkanslian kaupunkistrategiayksikön sekä HYTE-valmistelun kanssa.
Osana työtä tehdään sekä kansallista että kansainvälistä yhteistyötä. Helsinki on kansallisen Terve Kunta -verkoston jäsen ja osallistuu suurten kaupunkien HYTE-yhteistyöhön. Helsinki on jäsenenä myös Euroopan Healthy Cities -verkostossa sekä toimii aktiivisesti Bloomberg Philantrophiesin rahoittamassa maailmanlaajuisessa Partnership for Healthy Cities -yhteistyöverkostossa, josta kaupunki saa vuosittain rahoitusta.
Sisällöllistä työtä ohjaa valtuustokausittain valmisteltava hyvinvointisuunnitelma
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain 6 § mukaan kunnan on strategisessa suunnittelussaan asetettava hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle tavoitteet ja määriteltävä tavoitteita tukevat toimenpiteet. Kunnan on seurattava ja raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta sekä toteutetuista toimenpiteistä vuosittain kaupunginvaltuustolle.
Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen toteuttamiseksi Helsingin kaupunki laatii valtuustokausittain hyvinvointisuunnitelman sekä raportoi vuosittain kaupunginvaltuustolle sen toteutuksesta hyvinvointikertomuksen muodossa. Tätä työtä on tehtävä yhteistyössä HUS-yhtymän kanssa. Hyvinvointisuunnitelman tietopohja perustuu kaupunkitiedon tuottamaan toimintaympäristöanalyysiin, HYTE-neuvottelujen tuloksiin sekä useaan muuhun kansalliseen tai kaupungin omaan tietolähteeseen.
Edellinen hyvinvointisuunnitelma vuosille 2022–2025 hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 16.11.2021 § 277 ja seuraavan valtuustokauden hyvinvointisuunnitelma tuodaan päätöksentekoon alkuvuodesta 2026. Hyvinvointisuunnitelman toimenpiteiden etenemistä sekä väestön hyvinvoinnin muutoksista on raportoitu kaupunginvaltuustolle vuosittain Stadin HYTE-barometrissä.
Uusi valtionosuus, eli HYTE-kerroin, kannustaa hyvään ja laadukkaaseen työhön
HYTE-kerroin otettiin käyttöön uutena rahallisena kannustinjärjestelmänä sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa (laki kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta 15 § sekä laki hyvinvointialueiden rahoituksesta 15 §). Tällä tuetaan ja palkitaan kuntia ja hyvinvointialueita, jotka ovat kyenneet parantamaan tai ylläpitämään asukkaidensa hyvinvointia ja terveyttä. Kyseessä on sekä kunta-Helsingille että sosiaali-, terveys-, ja pelastustoimialalle maksettavasta yleiskatteellisesta valtionosuudesta. Kunta ja hyvinvointialue voivat käyttää saamansa summan valtionosuuden perusteissa osoitettujen tehtävien hoitamiseksi. HYTE-kertoimen suuruus lasketaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimesta valtioneuvoston asetuksessa määriteltyjen tulos- ja prosessi-indikaattoreiden perusteella. Myös asukasmäärän kehitys vaikuttaa valtionosuuteen.
Valtionosuutta on maksettu vuodesta 2023 alkaen. Kunta-Helsingin valtionosuus määräytyy valtioneuvoston asetuksessa määriteltyjen indikaattoreiden perusteella ja sosiaali- terveys- ja pelastustoimen valtionosuus on laskennallinen vuosille 2023–2025, jonka jälkeen valtionosuus määräytyy indikaattoreiden perusteella. Kunta-Helsingin HYTE-kertoimeen perustuva valtionosuus oli 12,1 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja 13,6 miljoonaa euroa vuonna 2024. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtionosuus oli 25 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja 27,9 miljoonaa euroa vuonna 2024.
Kokonaisuuden arviointi ja vaikutukset
Johtamis- ja koordinaatiorakennetta arvioidaan säännöllisesti ja muutetaan toimintatapoja resurssiviisaasti. Uudistamisella tavoitellaan nykyistä parempaa hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisen ymmärrystä, johtamista, valmistelua sekä toteuttamista kaupunkilaisten hyväksi. Kokonaisuuden systemaattisella toteuttamisella kyetään priorisoimaan tavoitteita moninaisten haasteiden joukosta nykyistä paremmin. Tämä johtaa oletettavasti siihen, että keskittymällä toimiviin toimintamalleihin ja tekemällä nykyistä enemmän yhteistyötä järjestöjen ja muiden kumppaneiden kanssa kyetään nykyistä paremmin vaikuttamaan kaupunkilaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden paranemiseen. Kolmella strategisella elämänkaarityöryhmällä työ tehostuu yhdenvertaisesti kaikkien väestöryhmien osalta. Kohdentamalla työtä vaikutukset näkyvät pitkällä tähtäimellä hyvinvointi- ja terveyserojen kaventumisena. Asioiden nykyistä parempi priorisointi ja systemaattinen toteuttaminen vaikuttaa myös resurssien taloudellisempaan käyttöön.
Esitys on valmisteltu yhteistyössä kaupunginkanslian, kasvatuksen ja koulutuksen toimialan, kaupunkiympäristön toimialan, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan sekä sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan kesken.
Presenter information
Ask for more info
Marko Karvinen, strategiapäällikkö: 09-310 42525
Stina Högnabba, erityissuunnittelija: 09-310 36257