Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala, 1.1.2025 alkaen
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasääntö 1.1.2025 alkaen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännön liitteineen (tämän päätöksen liitteet 2‒6) 1.1.2025 alkaen.
Tämä päätös korvaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 29.8.2024 § 196 sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintasäännöstä 1.9.2024 alkaen.
Päätöksen perustelut
Toimialan toimintasäännössä määritellään kaupungin hallintosääntöä yksityiskohtaisemmin toimialan organisaatio, tehtävät ja toimivallat. Toimintasäännöllä toimialajohtaja delegoi toimivaltaansa sekä määrää johtamansa organisaation rakenteesta ja tehtävistä siltä osin kuin ne kuuluvat hänen toimivaltaansa.
Nyt hyväksyttävällä toimintasäännöllä vahvistetaan 1.1.2025 voimaan tuleva sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan organisaatio tämän päätöksen liitteenä olevan toimintasäännön ja sen liitteiden mukaisesti. Jäljempänä on kuvattu kunkin palvelukokonaisuuden ja toimialan yhteisten palvelujen osalta tehdyt keskeisimmät muutokset.
Perhe- ja sosiaalipalvelut
Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuudessa nuorten palvelut ja aikuissosiaalityö -palvelussa muuttuu organisaatio 1.1.2025 alkaen. Neljän alueellisen yksikön tilalle perustetaan viisi työikäisten palveluihin keskittyvää yksikköä, jotka ovat aikuisten sosiaalityö, asumis-, toimeentulotuki- ja neuvontapalvelut, maahan muuttaneiden erityispalvelut ja yhteisösosiaalityö, nuorten sosiaalityö sekä opiskeluterveydenhuolto ja työllistymistä edistävät palvelut.
Uutena palveluna aloittaa yhteisösosiaalityö, jonka tehtävä perustuu sosiaalihuoltolain 7 a pykälään. Yhteisösosiaalityöllä edistetään yhteisöjen sosiaalista eheyttä ja hyvinvointia sekä hyviä väestösuhteita. Hyvinvointialueen järjestämää yhteisösosiaalityötä toteutetaan yhteistyössä alueen asukkaiden, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien kanssa. Muutokset liittyvät toimialan organisaatiomuutoksiin toiminnan kehittämiseksi.
Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuuden muut muutokset ovat vähäisiä ala- ja työyksikkörakenteen muutoksia.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 2.
Terveys- ja päihdepalvelut
Terveys- ja päihdepalvelut -palvelukokonaisuudessa tehtävät muutokset ovat vähäisiä organisaatiorakenteen muutoksia 1.1.2025 alkaen.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 3.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuudessa Hopeatien palvelutalon toiminta siirretään Helsingin Seniorisäätiö sr:lle 1.1.2025 alkaen liikkeenluovutuksen periaatteiden mukaisesti.
Muut palvelukokonaisuudessa tehtävät muutokset ovat vähäisiä organisaatiorakenteen muutoksia 1.1.2025 alkaen.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 4.
Pelastustoimi
Pelastustoimi -palvelukokonaisuudessa huoltovarmuuspalveluissa tehdään muutoksia yksikkörakenteeseen 1.1.2025 alkaen. Järjestelmäpalvelut -yksikkö lopetetaan ja perustetaan uusi yksikkö valmius ja jatkuvuus, johon siirretään työntekijöitä lopetettavasta yksiköstä sekä muista yksiköistä toiminnan sujuvoittamiseksi.
Muut pelastustoimessa tehtävät muutokset ovat vähäisiä esihenkilötietojen muutoksia.
Palvelukokonaisuuden voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 5.
Toimialan yhteiset palvelut
Toimialan yhteisissä palveluissa tehtävät muutokset ovat yksiköiden muutoksia 1.1.2025 alkaen seuraavasti:
- Talous-, strategia- ja suunnittelupalveluissa talouden, strategian ja toiminnan suunnittelu -yksikkö jaetaan kahdeksi yksiköksi, jotka ovat talouden ja toiminnan suunnittelu ja strategia- ja rahoitusyksikkö.
- Laki-, valvonta- ja yleishallintopalvelujen tiedonhallinta-yksikön nimi muuttuu tiedonhallinta ja arkkitehtuuri -yksiköksi, ja yksikköön muodostetaan kaksi uutta erillistä asiantuntija-alayksikköä.
- Tietojohtaminen ja tietohallintopalveluissa jatkuvat palvelut ja sovellustuki -yksikön nimi muuttuu jatkuvat palvelut -yksiköksi. Lisäksi jatkuvat palvelut yksikköön muodostetaan kaksi alayksikköä, joista toiseen keskitetään arkkitehtuuriin ja kehittämiseen liittyvää asiantuntemusta ja toiseen palvelujen tiedonhallinnan tukeen liittyvää asiantuntemusta.
- Tuki-, tila- ja turvallisuuspalvelujen yleishallinnon tuki -yksikkö jaetaan kahdeksi yksiköksi yleishallinnon tuki 1 ja 2. Nykyisellään yksikössä on henkilöstöä noin 280, jotka jakautuvat 12 alayksikköön sekä johdon assistentit -tiimiin. Yksikkö antaa assistenttipalvelua koko toimialalle.
Edellä kuvatuilla yksikköjen muutoksilla vastataan taloudessa ja toiminnassa tapahtuneisiin muutoksiin, joiden myötä tehtävät yksiköissä ovat kasvaneet tai muuttuneet. Uuden yksikkörakenteen myötä toimintaa on helpompi johtaa ja esihenkilötyö jakautuu tasaisemmin. Lisäksi uusiin yksiköihin pystytään keskittämään yksikön tehtäviin kuuluvaa asiantuntijuutta, ja sitä kautta kehittämään erityisasiantuntemusta entistä paremmin.
Toimialan yhteisten palvelujen voimassa oleva organisaatiorakenne ja yksiköiden esihenkilötiedot on kuvattu päätöksen liitteessä 6.
Lisäksi toimintasääntöön on lisätty uusi luku 10 koskien tiedonhallintaa ja rekisterien vastuuhenkilöitä. Toimintasäännön määräyksillä selkiytetään toimialan tiedonhallintaan ja henkilötietojen rekisterinpitoon liittyvä tehtäviä ja vastuita.
Toimivalta
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.
This decision was published on 23.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Katriina Ilmonen, suunnittelija, puhelin: 09 310 43492
Soili Korhonen, johtava hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 28743