Hankinta, sopimuksen irtisanominen, kotihoidon asiakaspalveluostot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Heela Terveys Oy:n kotihoidon asiakaspalveluostojen hankintasopimuksen irtisanominen
Päätös
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti irtisanoa kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnassa Heela Terveys Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen päättymään välittömästi päätöspäivästä lukien.
Päätöksen perustelut
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti päätöksellään § 69, 30.10.2023 valita Heela Terveys Oy:n kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan palveluntuottajaksi osa-alueisiin 1 ja 2.
Hankintasopimuksen kohdan 32. Sopimuksen irtisanominen mukaisesti sopimus voidaan irtisanoa päättymään välittömästi, mikäli palveluntuottajan kohdalla ilmenee voimassa olevassa kansallisessa hankintalaissa tai hankintadirektiivissä (2014/24/EU) tarkoitettu pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste, tai mikäli palveluntuottaja joutuu sellaisiin taloudellisiin vaikeuksiin, että on syytä olettaa sopimusvelvoitteiden täyttämisen vaarantuvan. Lisäksi JYSE 2014 Palvelut -ehtojen kohdan 18.2 mukaan sopimus voidaan irtisanoa päättymään välittömästi, mikäli palveluntuottajan taloudellisten tai muiden olosuhteiden havaitaan muuttuneen olennaisesti niin, ettei sen voida olettaa täyttävän hankintasopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan, eikä luotettavaa selvitystä velvoitteiden täyttämisestä anneta.
Heela Terveys Oy ilmoitti tilaajalle 29.7.2024, että sen toiminta lakkautetaan 30.8.2024 mennessä. Tilaaja sai Oikeusrekisterikeskuksen tietopalvelusta selville, että Heela Terveys Oy:llä oli vireillä konkurssihakemus.
Tilaaja pyysi 20.8.2024 Heela Terveys Oy:ltä selvitystä yrityksen taloudellisesta tilanteesta sekä kyvystä suoriutua Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kanssa tehdyn sopimuksen SOTEPE: Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinta 2023/Heela Terveys Oy/HEL 2023-004963-009 mukaisista velvoitteista. Heela Terveys Oy kertoi vastauksessaan 20.8.2024 hakeutuneensa konkurssiin. Tilaaja sai Oikeusrekisterikeskuksen tietopalvelusta selville, että Helsingin käräjäoikeus on tehnyt konkurssimenettelyn aloittamispäätöksen 22.8.2024.
Heela Terveys Oy on ilmoittanut toiminnan lakkauttamisesta, ja sen jälkeen yritys on asetettu konkurssiin. Konkurssi on hankintalain (1397/2016) 81 §:n § mom. 1 kohdan mukainen, sopimuksen kohdassa 32 tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Tilaaja on pyytänyt Heela Terveys Oy:ltä selvitystä siitä, pystyykö se täyttämään sopimusvelvoitteensa konkurssista huolimatta. Heela Terveys Oy:n antaman vastauksen ja aiemman toiminnan lakkauttamisesta kertovan ilmoituksen perusteella tilaaja katsoo, että Heela Terveys Oy:n ei voida olettaa täyttävän hankintasopimuksen mukaisia velvollisuuksiaan. Tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi.
Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan oikeus irtisanoa sopimus perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen § 110, 6.6.2023, jolla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan HEL 2023-004963 keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
This decision was published on 26.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Elina Takamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937