Hankesuunnitelma, varavoimakone, Kymp-talo, kaupunkiympäristön toimiala
Kymp-talon varavoimakoneen teknisen hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä Kymp-talon varavoimakone -hankkeen 30.9.2024 päivätyn teknisen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana 1 155 000 euroa maaliskuun 2024 kustannustasossa ja laajuus noin 48 531 brm².
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankkeen tarpeellisuus
Varavoimakone mahdollistaa kriittisten toimintojen ylläpidon sähkökatkojen aikana. Sähköautojen latauspisteiden lisäämisellä varaudutaan tulevaisuuden tarpeeseen.
Hankkeen sisältö
Varavoimakone mahdollistaa kriittisten toimintojen ylläpidon sähkökatkojen aikana. Varavoimakoneen vuoksi tehtävät rakenteelliset tilamuutokset sijaitsevat Kymp-talon kellarikerroksessa ja vesikatolla. Hankkeen yhteydessä lisätään Kymp-talon parkkihalliin 16 kpl sähköauton latauspistettä
Olennaisin muutos on, että rakennuksen nykyinen UPS-järjestelmä (varmennettu sähkösyöttöjärjestelmä) liitetään uuden varavoimakoneen perään, jolloin UPS-verkon varakäyntiaika nousee arvoon 24h.
UPS-verkkoon on liitetty:
- Koko rakennuksen ICT-verkon aktiivilaiteet ml kerrosjakamot
- Kellarin palvelintilan laitteet
- Tele- ja turvajärjestelmät
- Koko rakennuksen rakennusautomaatio
- Lautakuntasalin sähköistys valaistuksineen
Lisäksi uuteen varavoimakoneeseen liitetään:
- Lämmönjakohuoneen laitteistot
- Osa hisseistä
- Kellarin B-osan sähköistys, ajoramppi ovineen yms.
- Kellarin C-osan teknisten tilojen sähköistys
- 2.krs:n A-osan uutta lautakuntasalia palvelevan keskusalueen sähköistys
- 8 kpl sähköauton latauspaikkoja
Käyttäjätoimialan lausunto
Lausuntoa ei tarvita.
Kustannukset
Hankkeen enimmäishinta-arvio on arvonlisäverottomana yhteensä 1 155 000 euroa maaliskuun 2024 kustannustasossa.
Kustannuksiin vaikuttavia kohteen erityispiirteitä.
Hankkeessa ei ole erityisvaatimuksia.
Tilakustannus käyttäjälle
Kymp-talosta maksettava vuokra on noin 9 335 000 euroa vuodessa. Tästä Kympin osuus on noin 5 932 000 euroa, Kaskon noin 1 637 000 euroa ja Kanslian noin 466 000 euroa vuodessa.
Muutostöistä aiheutuvan lisävuokran osuus on n. 245 980 euroa vuodessa, poistoaika on 5 vuotta.
Hankkeen rahoitus
Hanke rahoitetaan talorakennushankkeiden investointiohjelman kohdentamattomista määrärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutus- ja ylläpitovastuut ovat kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden Tilat-palvelulla.
Rakennustöiden on tarkoitus alkaa 1/2025 ja valmistua 8/2025.
Väistötilat
Väistötiloja ei tarvita.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, tilahankkeita koskevien hanke- ja muiden suunnitelmien hyväksymisestä kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella.
Kaupunginhallituksen päätöksen 18.9.2017 § 865 mukaan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto tai sen määräämä viranomainen hyväksyy lautakunnan tai kansliapäällikön hyväksymän tarveselvityksen perusteella tilahankkeita koskevat hanke- ja muut suunnitelmat, kun hankkeen suunnitelman mukainen arvonlisäveroton kustannusarvio on enintään 5 miljoonaa euroa.
This decision was published on 18.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Arto Manninen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 31849