Hankinta, digi- ja asiantuntijapalvelut 2025, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Palvelujen sidosyksikköhankinta DigiFinland Oy:ltä
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia sidosyksikköhankintana lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 15 §:n mukaisesti DigiFinland Oy:ltä seuraavat palvelut: Omaolo, Päivystysapu, Sähköinen perhekeskus – Omaperhe, Omahelppari ja Ammattilaisen omana, Tietojohtaja.fi ja niihin liittyvät asiantuntijapalvelut.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 1 838 492 euroa sopimuskaudella seuraavasti:
- Omaolo: 1 182 000 euroa / vuosi
- Päivystysapu 116117: 106 200 euroa / vuosi
- Hoidonperusteet.fi: 119 500 euroa / vuosi
- Sähköinen perhekeskus 31.5.2025 saakka:
- Omaperhe: 83 000 euroa / 5 kk
- Omahelppari: 83 000 euroa / 5 kk
- Ammattilaisen omana: 49 792 euroa / 5 kk
- Tietojohtaja.fi: 15 000 euroa / vuosi
- Asiantuntijapalveluita edellä listattuihin palveluihin noin 200 000 euroa / vuosi
Hankinnasta tehtävä sopimus alkaa sen allekirjoittamisesta ja on voimassa määräaikaisena 31.12.2025 saakka.
Päätöksen perustelut
Taustaa
DigiFinland Oy tuottaa kansallisesti seuraavat palvelut kaikille hyvinvointialueille sekä Helsingin kaupungille: Omaolo, Päivystysapu, Sähköinen perhekeskus – Omaperhe, Omahelppari, Ammattilaisen omana ja Tietojohtaja.fi.
Kaupunginhallitus päätti 27.6.2022 § 509, että Helsingin kaupunki liittyy DigiFinland Oy:n omistajaksi.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on DigiFinland Oy:n valtakunnallisesti tuottamia digi- ja asiantuntijapalveluja, joita Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hankkii kaupunkilaisten käyttöön.
Omaolo-palvelu on sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen palvelu- ja asiointikanava, joka tukee oma- ja itsehoitoa sekä ohjaa tarvittaessa tarkoituksenmukaisen avun piiriin.
Päivitysapu 116117 antaa neuvontaa ja ohjausta kiireellisissä terveysongelmissa, kun oma terveysasema on kiinni.
Sähköisen perhekeskus – Omaperhe, Omahelppari, Ammattilaisen omana -palvelun tavoitteena on koota yhteen perhekeskustyöhön liittyvää tietoa ja palveluita.
Tietojohtaja.fi on yhteisen tietosisällön perusta kokonaisvaltaisen ja paikallisen johtamisen ja päätöksenteon tueksi.
Hankittavien palvelujen hyödyt
Laki terveydenhuoltolain muuttamisesta (116/2023) velvoittaa nopeaan kontaktiin terveydenhuollon yksikön kanssa.
Digipalveluiden avulla asukkaat voidaan ohjata tehokkaammin oikeisiin palveluihin oikeaan aikaan. Digitaaliset palvelut ovat asukkaille yhdenvertaisia ja palvelu saatavilla silloin, kun tarve ilmenee.
Asukas tai potilas voi myös osallistua itse aktiivisesti hoidon suunnitteluun ja toteutukseen.
Omaolon palvelut ovat koko DigiFinlandin tarjoamassa laajuudessa käytössä Helsingissä eri palveluissa, muodostaen keskeisen osan asiakkaaksi tulon prosessia. Oirearviot tarjoavat sertifioituna lääkintälaitteena tutkittuun tietoon perustuvaa hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointia sekä itsehoidon ohjausta ympäri vuorokauden ja mahdollisuuden ammattialaiskontaktiin sitä tarvitseville. Omaolo vakioi riittävien esitietojen kysymistä ja tuottaa ne valmiiksi nopeuttaen osaltaan myös ammattilaistyötä. Omaolon oirearvioita täytti syyskuussa 2023 11 659, joista ammattilaiselle päätyi 6 515, noin 40 % pärjää palvelusta saamillaan ohjeilla, säästäen ammattilaisavun tarvetta.
Digitaaliset resurssit ovat henkilöstöresurssia selvästi helpommin skaalautuvia.
Perustelut sidosyksikköhankinnalle
DigiFinland Oy on hankintayksikkönä toimivan Helsingin kaupungin sidosyksikkö. Hankintalain 15 §:n mukaan hankintalaki ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään.
Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.
Nykyinen omaolopalvelun sopimus on voimassa 31.12.2024 saakka. Uusi sopimus korvaa vanhan sopimuksen.
Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 3 momentin mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 27.08.2024 § 167 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista. Toimialajohtaja päättää yli 5 miljoonan euron tukipalveluhankinnoista, sisältäen tietohallintoon liittyvät hankinnat, Helsingin kaupungin toimialoilta tai liikelaitoksilta tai sidosyksiköiltä. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo vuodelle 2025 on
1 838 492 euroa. Hankinnan kokonaisarvon arvioidaan olevan yli 5 miljoonaa euroa jatkossa.
This decision was published on 20.12.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Marja-Liisa Lommi, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 76814
Tuula Mohamud, projektipäällikkö / tulevaisuuden sote-keskus, puhelin: 09 310 36103