Hankinta, Esplanadin alueen katu- ja kunnallistekniikan saneerauksen vaiheistus, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-015825
More recent handlings
§ 1

Hankinta, Esplanadin alueen vesihuollon ja katu- ja kunnallistekniikan saneerauksen vaiheistuksen rakentamisen kestojen arviointi

Yksikön päällikkö

Päätös

Toiminnanohjausyksikön päällikkö päätti tilata Esplanadin alueen vesihuollon ja katu- ja kunnallistekniikan saneerauksen vaiheistuksen rakentamisen kestojen arvioinnin pienhankinnan kevennetyn kilpailutuksen pohjalta VM Suomalainen Oy:ltä tarjouksen 12.11.2024 mukaisesti kattohintaan 14 000 euroa (alv 0 %), josta Helsingin kaupungin osuus on 7 000 euroa (alv 0%).

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY suunnittelevat Esplanadin alueelle toteutettavaksi mittavat katujen sekä vesihuolto- ja hulevesiverkostojen saneeraustoimenpiteet alkaen mahdollisesti vuonna 2028 tai 2029. Saneeraushankkeen valmistelemiseksi on käynnissä tästä päätöksestä erillinen toimeksianto tulevien saneeraustoimenpiteiden vaiheistuksen suunnittelusta ja rakentamisen vaikutusten arvioinnista.

Vaiheistustyön valmistelun yhteydessä tilaajat päättivät, että saneeraustoimenpiteiden rakentamisen kestojen arviointi teetetään tunnetuilla infraurakoitsijolla, joilla on riittävä kokemus katu- ja kunnallisteknisten töiden rakentamisesta Helsingin keskusta-alueella.

Hankinnan arvon arvioitiin olevan selkeästi alle hankintalain kynnysarvon, joten hankinta toteutettiin pienhankintana, jossa tarjouspyyntö lähetetään valituille tehtävään sopivaksi katsotuille urakoitsijoille.

Soveltuvien urakoitsijoiden selvittelyssä hyödynnettiin em. vaiheistusta laativan konsultin ja tilaajien kokemuksia kokeneista Helsingin keskusta-alueella urakoinneista urakoitsijoista. Selvityksen perusteella päädyttiin seuraaviin urakoitsijoihin: GRK Suomi Oy, Kreate Oy, VM Suomalainen Oy ja VRJ Etelä-Suomi Oy. Urakoitsijoille lähetettiin ennakkotiedustelu kiinnostuksesta tarjota toimeksiantoa. VRJ Etelä-Suomi ilmoitti, että eivät anna tarjousta, muut ilmoittivat kiinnostuksensa.

Tarjouspyynnöt lähetettiin sähköpostitse 1.11.2024 GRK Suomi Oy:lle, Kreate Oy:lle ja VM Suomalainen Oy:lle, jotka kaikki antoivat tarjouksen määräaikaan 13.11.2024 mennessä.

Helsingin kaupunki ja HSY valitsivat rakentamisen kestojen arvioijaksi VM Suomalainen Oy:n alimmalla kattohinnalla. Kaikkien tarjonneiden katsottiin olevan työhön soveltuvia, joten valintaperuste oli alhaisin hinta.

Tilaus ja kustannukset jaetaan tasan tilaajien kesken siten, että kumpikin tekee tilauksen puolella kattohinnasta ja VM Suomalainen laskuttaa kumpaakin puolella toteutuneesta kokonaistyömäärästä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan toiminnanohjausyksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron (alv 0 %) suuruisiin hankintoihin. Toiminnanohjausyksikön päällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

HL § 51 perusteella korjattu toimivallan kohdassa päivämäärä ja pykälä/28.11.2024/KP

Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan toiminnanohjausyksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 200 000 euron (alv 0 %) suuruisiin hankintoihin. Toiminnanohjausyksikön päällikkö on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

This decision was published on 27.11.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Tia Salminen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 33270

tia.salminen@hel.fi

Decisionmaker

Pihla Kuokkanen
yksikön päällikkö

Attachments

1. Tarjoukset
The attachment will not be published on the internet.
2. Tarjousten avauspöytäkirja
The attachment will not be published on the internet.
3. Tarjouspyyntö ja työohjelma
The attachment will not be published on the internet.
4. Esplanadien vaiheistus, rakentamisen kestojen arviointi, hankinnan kuvaus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.