Vuokraus, väistötila, Tietokuja 2, Kiinteistö Oy Tietokuja 2, Apollon yhteiskoulu, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-015869
More recent handlings
Case 13. / 151 §

Muutos kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 29.6.2023 § 72, Tilojen vuokraaminen KOy Tietokuja 2:lta Apollon yhteiskoulun väistötilakäyttöön osoitteessa Laajalahdentie 23

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti

A
muuttaa tekemäänsä päätöstä 29.06.2023 § 72 (HEL 2023-006752), Tilojen vuokraaminen KOy Tietokuja 2:lta Apollon yhteiskoulun väistötilakäyttöön osoitteessa Laajalahdentie 23 niin, että toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus 12 kk irtisanomisajalla muutetaan toistaiseksi voimassa olevaksi siten, että ensimmäinen irtisanomispäivä on aikaisintaan 4 vuotta sopimuksen solmimisen jälkeen ja irtisanomisaika 12 kk:tta, jolloin arvonlisäveroton indeksikorjaamaton tilavuokra 5 vuoden ajalta on yhteensä enintään 4 334 000 vuokrattavien tilojen ollessa laajuudeltaan 3870 m².

B
oikeuttaa Kaupunkiympäristön toimialan asiakkuusyksikkö 1:n päällikön allekirjoittamaan Kiinteistö Oy Tietokuja 2:n kanssa tehtävän uusitun vuokrasopimuksen sekä tekemään vuokrasopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Apollon Yhteiskoulu on toiminut Kiinteistö OY Tietokuja 2:n väistötiloissa vuoden 2024 alusta. Kiinteistönomistaja on esittänyt tarpeen kehittää kiinteistöä siten, että osa Apollon Yhteiskoulun käytössä olevista tiloista korvattaisiin vastaavan laajuisilla ja -laatuisilla tiloilla samassa rakennuksessa, jolloin kiinteistönomistaja voi toteuttaa välttämättömät kiinteistötekniset perusparannustyöt nyt Apollon Yhteiskoulun hallinnassa olevissa opetustiloissa.

Apollon Yhteiskoulun väistötarve jatkuu, kunnes Apollon Yhteiskoululle valmistuvat pysyvät tilat Malminkartanon sydän-hankkeessa v. 2029. Tämän vuoksi sopimuksen vuokra-aikaa on syytä päivittää vastaaman tarvetta.

Järjestelystä ei aiheudu lisäkustannuksia vuokra, rakentamis- tai muiden järjestelykustannusten muodossa ja alkuperäinen arvonlisäveroton kuukausivuokra säilyy ennallaan. Kiinteistönomistaja vastaa kustannuksellaan uusien tilojen saattamisesta samaan laatutasoon kuin alkuperäiset opetustilat.

Arvonlisäveroton tilakustannus käyttäjälle pysyy muuttumattomana.

Apollon Yhteiskoulun hallitus on käsitellyt kyseisen muuton kokouksessaan 5.11.2024 ja hyväksyy järjestelyn.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa.

Kaupunginhallitus on päätöksellään 18.9.2017, § 865 vahvistanut kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle hallintosäännön 16 luvun 3 §:ssä tarkoitetun erityisen toimivallan rajat siten, että jaosto tai sen määräämä viranomainen päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun määräaikaisen sopimuksen ennakoitu kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa tai kun sopimus tehdään toistaiseksi enintään yhden vuoden irtisanomisajoin ja sopimuksen kaupunginhallituksen hyväksymien tilahankeohjeiden mukainen kokonaisarvo on enintään 5 milj. euroa.

Close

This decision was published on 18.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Markus Korhonen, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 52294

markus.korhonen@hel.fi

Attachments

1. Vuokrasopimus HKI Tietokuja 2_20243110
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.