Yhteistyösopimus, ruotsinkielinen koulutus- ja tutkimustoiminta, sosiaalityö, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-016064
More recent handlings
Case 6. / 280 §

Yhteistyösopimus ruotsinkielisestä koulutus- ja tutkimustoiminnasta sosiaalityön alalla

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä liitteinä 1 ja 2 olevan yhteistyösopimuksen ruotsinkielisestä koulutus- ja tutkimustoiminnasta sosiaalityön alalla.

Astuessaan voimaan sopimus korvaa 19.4.2010 solmitun yhteistyösopimuksen Helsingin yliopiston, Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitetin ja Ab Det Finlandssvenska kompetencentret inom det sociala områdetin (FSKC) kanssa.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta oikeutti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tarvittaessa tekemään sopimukseen vähäisiä, välttämättömiä muutoksia
- hyväksymään toimialan vuosittaisen rahoitusosuuden määrän sekä
- päättämään sopimusta koskevista muutoksista siltä osin, kun ne koskevat kaupungin ja hyvinvointialueiden väestömäärään perustuvan rahoituksen muutoksia sekä päättämään muista näihin verrattavista, vähäisistä muutoksista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Mathilda Wrede -instituutin (MWI) yhteistyösopimus koskien ruotsinkielisiä sosiaalipalveluja ja niiden kehittämistä on alun perin solmittu määräaikaisena 19.11.2002 sosiaalilautakunnan päätöksellä Helsingin yliopiston, Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitetin ja Ab Det Finlandssvenska kompetencentret inom det sociala områdetin (FSKC) kanssa. Sopimus muuttui 19.4.2010 kaupunginhallituksen päätöksellä toistaiseksi voimassa olevaksi. Sopimukseen liittyivät silloin yllä mainittujen tahojen lisäksi Espoon, Raaseporin ja Porvoon kaupungit, Kirkkonummen kunta sekä Arcada ammattikorkeakoulu.

Helsingin kaupungin taloudellinen panos Mathilda Wrede -instituutin työhön on vastannut 1,5–2 tutkijasosiaalityöntekijän henkilötyövuotta. Helsingin kaupunki on toiminut tutkijasosiaalityöntekijöiden työnantajana.

Meneillään olevan sopimuskauden aikana toimintaympäristö on muuttunut, ja sopimuksesta irtautuminen tai sen muuttaminen tuli ajankohtaiseksi hyvinvointialueuudistuksen myötä. Lähiseudun kunnat ovat olleet sopimuskumppaneina. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on rahoittanut kahden tutkijasosiaalityöntekijän palkkakulut. Hyvinvointialueuudistuksen jälkeen vuoden 2023 alusta alkaen kunnat eivät enää ole toimineet sopijaosapuolina, ja sopimuksessa mukana olleet kunnat siirsivät MWI-sopimuksensa Länsi- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueille. Uudessa sopimuksessa Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tavoitteena on muun muassa ollut, että myös muut hyvinvointialueet rahoittavat toimintaa.

Neuvottelut uuden sopimuksen valmistelemiseksi aloitettiin syksyllä 2023 sopimuksen sopijaosapuolten välillä. Uusi sopimus edistää osapuolten välistä yhteistyötä ruotsinkielisen koulutuksen ja tutkimustoiminnan sosiaalityön alalla Helsingin yliopiston valtiotieteiden tiedekunnassa. Sopimuksen tavoitteena on säädellä osapuolten välistä toiminnan sisältöä ja sen rahoittamista.

Sopimusluonnokseen on saatu kansalliskielilautakunnan kommentit 7.11.2024. Lautakunta puoltaa sopimuksen hyväksymistä ja toivoo tutkimuksen tuovan konkreettisia sisältöä tietoon perustuvien sosiaalipalvelujen yhteensovittamisen ja hyvinvointialueiden yhteistyön parantamiseksi. Kansalliskielilautakunta korosti tutkimuksen ja kehittämisen yhteistyön merkitystä. Lautakunnan toiveena on, että tutkimustoiminnalla voidaan tuottaa konkreettisia näyttöjä ja työkaluja käytännön sosiaalityölle ruotsin kielellä. Kansalliskielilautakunnan 7.11.2024 kokouksen pöytäkirja on liitteenä.

Sopimisluonnos on lisäksi saatettu tiedoksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen järjestämistehtävän ohjausryhmälle 27.11.2024.

Sopimuksen yleinen kuvaus ja sopimuksen seurantarakenteet

Sopimuksessa sovitaan osapuolten välisestä yhteistyöstä sekä sosiaalityöhön liittyvästä ruotsinkielisestä koulutus- ja tutkimustoiminnasta. Tavoitteena on vahvistaa Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan, Helsingin yliopiston ja hyvinvointialueiden sosiaalityön käytännön yhteyttä. Valtiotieteellinen tiedekunta palkkaa rahoituksen avulla kaksi käytäntötutkijaa ja vastaa työnantajan velvollisuuksista.

Sopimus vastaa toimintaympäristön nykytilannetta ja juridisina toimijoina ovat hyvinvointialueet ja Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala. Sopimuksella huolehditaan siitä, että hyvinvointialueet ja Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala hyötyvät yhteisestä sopimuksesta ja siitä, että yliopisto pystyy tutkimuksellisesti vastaamaan hyvinvointialueiden tarpeisiin.

Valmistellussa uudessa sopimuksessa Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lisäksi aktiivisina toimijoina ovat Itä-Uudenmaan, Länsi-uudenmaan ja Pohjanmaan hyvinvointialueet, jotka rahoittavat toimintaa väestömäärään perustuvan laskelman mukaan määräytyvillä osuuksilla.

Sopimuksen kustannusarvio on noin 144 000 euroa/vuosi, josta Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osuus on noin 67 000 euroa/vuosi.

Sopimus on voimassa toistaiseksi.

Ruotsinkielisen opetus- ja tutkimustyön toiminnalle muodostetaan ohjausryhmä, jossa kaikilla sopijaosapuolilla on edustaja ja henkilökohtainen varajäsen. Jokaisella edustajalla on yksi ääni.

Sopimuksen irtisanominen ja muuttaminen

Osapuoli voi irtisanoa sopimuksen kirjallisesti aikaisintaan kahden vuoden kuluttua sopimuksen voimaantulosta. Jos osapuoli irtisanoo sopimuksen, sopimus päättyy kyseisen osapuolen osalta 12 kuukauden irtisanomisajan jälkeen.

Sopimusta voidaan muuttaa vain kirjallisesti. Muutos tulee voimaan, kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet sen.

Sopimuksen voimaantulo

Sopimus tulee voimaan, kun kaikki sopijapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen, kuitenkin aikaisintaan 1.1.2025. Tämä sopimus korvaa Ab Det finlandssvenska kompetenscentret inom det sociala området (FSKC):n Mathilda Wrede -instituuttia koskeva yhteistyösopimuksen.

Valtiontukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Euroopan komission tiedonannon mukaan valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaajana on yritys, jolla tarkoitetaan oikeudellisesta muodosta tai rahoitustavasta riippumatta taloudellista toimintaa harjoittavaa yksikköä. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluita tarjotaan markkinoilla. Yksikkö luokitellaan yritykseksi aina suhteessa tiettyyn toimintaan. Yksikkö, joka harjoittaa sekä taloudellista että muuta kuin taloudellista toimintaa, katsotaan yritykseksi ainoastaan taloudellisen toimintansa osalta (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 6–12).

Komission tiedonannon mukaan julkista koulutusta, joka järjestetään valtion rahoittaman ja valvoman kansallisen koulutusjärjestelmän puitteissa, voidaan pitää muuna kuin taloudellisena toimintana. Unionin tuomioistuin on katsonut, että perustaessaan ja pysyttäessään tällaisen julkisen koulutusjärjestelmän, joka saa yleensä rahoituksensa julkisista varoista eikä oppilailta tai heidän vanhemmiltaan, valtio ei pyri harjoittamaan voittoa tuottavaa toimintaa, vaan se suorittaa yhteiskunnallisia, kulttuurisia ja koulutuksellisia tehtäviään väestöään kohtaan (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 28). Komissio on tiedonannossaan katsonut, että tietyt yliopistojen ja tutkimusorganisaatioiden toiminnot eivät kuulu valtiontukisääntöjen piiriin. Tämä koskee niiden ensisijaisia toimintoja, jollaisia ovat erityisesti riippumattoman T&K-toiminnan harjoittaminen tiedon lisäämiseksi ja ymmärryksen parantamiseksi, yhteistyöhön perustuva T&K-toiminta mukaan luettuna, sekä tutkimustulosten levittäminen (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 31).

Rahoitus kohdistuu Helsingin yliopistolla toteutettavaan sosiaalityön tutkimukseen sekä sosiaalityön tutkinto-opetukseen kuuluvan käytäntötutkimuksen ohjaamiseen ja tutkimusmenetelmien kehittämiseen. Yhteistyössä on kysymys riippumattomasta, tiedon lisäämiseksi harjoitetusta ja yhteistyöhön perustuvasta T&K-toiminnasta. Sopimuksen kohteena oleva toiminta liittyy lisäksi joka tapauksessa kiinteästi organisaation päätoimintaan eli yliopistolain (558/2009) 2 §:n mukaiseen opetuksen ja tutkimuksen järjestämiseen.

Komission tiedonannon edellä todettujen kohtien perusteella kyse ei ole taloudellisesta toiminnasta, eikä myönnettävään rahoitukseen siten sisälly SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea. Mikäli Helsingin yliopisto kuitenkin joltain osin harjoittaisi myös taloudellista toimintaa, Helsingin yliopisto on velvollinen pitämään siitä erillistä kirjanpitoa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 18 §:n 1 momentin mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on toimialalautakunta, joka huolehtii 4 luvun 8 §:ssä tarkoitetun sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan mukaisista tehtävistä.

Hallintosäännön 4 luvun 8 §:n mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain sekä pelastustoimen järjestämisestä annetun lain mukaisista tehtävistä, terveydenhuoltolain mukaisista terveyskeskuksen tehtävistä, sosiaali- ja terveystoimen laitosten lääkehuollosta ja muusta sosiaali- ja terveystoimen velvoitteena olevasta lääkehuollosta sekä pelastuslain mukaisista pelastuslaitoksen tehtävistä.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan toimielimen päätöksiin perustuvat asiakirjat allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Close

This decision was published on 20.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Maarit Sulavuori, perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 62401

maarit.sulavuori@hel.fi

Attachments

1. Sopimus, suomenkielinen
The attachment will not be published on the internet.
2. Sopimus, ruotsinkielinen
The attachment will not be published on the internet.
3. Sopimuksen liite, suomenkielinen
The attachment will not be published on the internet.
4. Sopimuksen liite, ruotsinkielinen
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.