Vuokraus, maa-alue, noin 711 m², Pasila, Postipuisto/ Kustinpolku/Postipuistonpolun kulmassa, 1.1.2024 alkaen, Palmia Oy

HEL 2024-016566
More recent handlings
§ 229

Maa-alueen, noin 711 m², vuokraaminen Palmia Oy:lle 17. kaupunginosasta, Pasila, Postipuisto/ Kustinpolku/Postipuistonpolun kulmassa, pysäköintialuetta varten, 1.1.2024 lukien

Tiimipäällikkö

Päätös

Tämä päätös korvaa tiimipäällikön aiemmin tekemän päätöksen HEL 2024-011864 181§ 16.10.2024. Syy alv asia.

Kaupunkiympäristön toimialan asukas- ja yrityspalveluiden alueidenkäytön tiimipäällikkö päätti vuokrata Palmia Oy:lle (Y-tunnus 2653762-3) yhteensä noin 711m²:n suuruisen alueen pysäköintiä varten. Alue sijaitsee 17. kaupunginosassa, Pasila, Postipuisto, Kustinpolku 19 liitekartan mukaisesti. Kiinteistötunnus 091-017-9903-0042. Vuokraus on voimassa 1.1.2024 alkaen kahden (2) viikon molemminpuolisin irtisanomisajoin liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti.

Alueesta peritään kuukausivuokraa. Vuokra muodostuu seuraavasti: 711m² x 0,85 €/m²/kk= 604,35euroa/kk (alv 0%). Alueesta peritään kuukausivuokraa.

Mikäli pysäköintialueiden vuokraus katsotaan verohallinnolta tulevan ohjeistuksen tai kaupungin veroasiantuntijoiden mukaan pakotetusti arvonlisäverolliseksi vuokraukseksi, vuokraan tullaan lisäämään arvonlisävero voimassa olevan arvonlisäverokannan mukaisena.

Vuokrat tulee maksaa Helsingin kaupungin laskua vastaan.

Vuokrausehdot on määritelty liitteenä olevassa vuokrasopimuksessa.

Alueidenkäytön tiimipäällikkö on hyväksynyt ja allekirjoittanut liitteenä olevan vuokrasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Alue vuokrataan Palmia Oy:lle, joka saa käyttää vuokra-aluetta pysäköintiin. Vuokralaisen tulee selvittää rakentamistoimenpiteiden luvanvaraisuus ennen toimenpiteeseen ryhtymistä ja hankkia tähän mahdollisesti tarvittavat luvat.

Alueesta perittävän vuokran määrä perustuu kaupunkiympäristölautakunnan päätökseen 15.5.2018 § 238. Hinnaston mukainen vyöhykkeen 1 rakentamattomien yleisten alueiden ja tyhjien tonttien tilapäisten vuokrausten hinta on 0,85e/m²/kk.

Mikäli pysäköintialueiden vuokraus katsotaan verohallinnolta tulevan ohjeistuksen tai kaupungin veroasiantuntijoiden mukaan pakotetusti arvonlisäverolliseksi vuokraukseksi, vuokraan tullaan lisäämään arvonlisävero voimassa olevan arvonlisäverokannan mukaisena.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 26.9.2023 § 499 perusteella on tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikölle delegoitu oikeus päättää tilapäisistä alueen käyttöön liittyvistä sopimuksista siten, että toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanomisaika on korkeintaan 6 kuukautta ja määräaikaisten sopimusten kesto enintään viisi vuotta.

This decision was published on 23.12.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Hannele Virta, tarkastaja, puhelin: 09 310 39544

hannele.virta@hel.fi

Decisionmaker

Tapio Rossi
vs tiimipäällikkö

Attachments

1. Maanvuokrasopimus A 711m2
The attachment will not be published on the internet.
2. Kartta A
The attachment will not be published on the internet.
3. Hakemus 711m2
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.